Jump to content
Annons

M-box vs Audiophile USB


kirtaphus

Recommended Posts

Har en M-Audio Audiophile USB för tillfället, men funderar på att införskaffa en M-box, man hör hela tiden så gott om dessa ljudkort, sen får man med PTLE inte dumt! 😉

Men nu till saken, tror ni jag gör något dumt nu om jag skulle byta, båda jobbar i 24bitars , men kvalitets mässigt, ljuden som spelas in.. kommer jag höra skillnad på dom två, om jag i övrigt annvänder samma utrustning?? svårt att veta för er också!!

men jag jag hoppas någon kan ha en uppfattning och som vet mer om olika ljudkorts än vad jag kan.

/patrik

Utrustning

HP AMD2000+512MB

mixer Tapco 6306

mic sm57

ljudkort Audiophile USB eller (om jag köper en M-box)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Preampsen är väl egentligen inget du vill använda på någon av enheterna, så där lär det vara jämt lopp eftersom jag antar att du skall skaffa till någon/några externa.

Vad gäller AD/DA delen har jag inte en aning om vilken som gör jobbet bäst.

Edit: Vänta lite nu, har Audiophile kortet ens några micpreamps? annars får du 2 med mboxen.... inte världens bästa som sagt, men alltid något.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

fregrit (oregistrerad)

Jag har för mig att mboxen har preamps byggda av focusrite. å dom har ju inte direkt ett dåligt rykte.

Jag säger nog att mboxen är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga så här: Varför lägga 4000 kr på en USB-lösning när du redan har en?

... Å andra sidan: Kolla s/n-förhållandet, där är jag rätt säker på att Audiophile-kortet har markant sämre värden. Och så får du ju som sagt vettiga micpreamps, MEN din mixer från Tapco är väl inte heller helt kass på den punkten... Jaja.. plus o minus...

Tjing!

Bengan (som oxå har ett Audiophile USB)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

jag behåller min Audiophile USB ett tag till.. har kollat in FireWire SOLO också men varken M-box eller SOLO har Midi IN/UT, de har min.. 🙂

Har annars haft många köpare på mitt ljudkort, så man blev lite sugen att byta upp sig.

Man får verkligen vända och vrida på för och nackdelar..

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror att Tapco har minst lika bra preamp som Mbox men det är bara en gissning! Har en kompis med Mbox - minst sagt strulig!

Har själv en M-Audio FW Solo och den låter riktigt bra tycker jag men jag har å andra sidan inte haft något annat att jämföra med!

Om Mbox inte var strulig och kostat 2000:- vore den en hit för har anat lite bättre ljud med Mbox i samma lurar som jag själv har

hemma men nu mest ifall man vill köra just ProTools! Skulle nog väntat och satsat på något dyrare! Saffire ifrån Focusrite kanske?

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Stod själv mellan Focusrite Saffire och ProSonus Firebox.

På Saffire kortet får du ju Hårdvaru DSP (reverb, compressor, eq)

vilket "belastar" ljudkortet istället för datorn.

Valde dock firebox... 1500 spänn billigare...

Cubase LE ingår i båda...

Känner 2 stycken polare som har/hade M-Boxen.

För den ena var det inga problem med M-boxen

men för den andra sket det sig rejält.

bye

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om vi utgår ifrån att din kompis och min kompis inte är samma person och/eller att bägge är Pluffo har 3 av 4 möjliga haft strul med Mbox!

Bra jobbat Digidesign 🙂! (...Wonderboy - var är du?)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man frågar mig så bör USB 1.0 ljudkort överhuvudtaget undvikas om man har möjligheten. Den extra tusenlapp det kostar att få ett FireWire kort är helt klart värt det. Eller så kan man köra med ett "inte lika häftigt" PCI ljudkort om man har en stationär dator.

USB är baske mig inte till för att köra ljud över.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...