Jump to content
Annons

Surround 5.1 ljudkort eller receiver


Fruqlear

Recommended Posts

Behöver surround högtalare till hemmastudio.

Jag har hittat: Yamaha RX-A870 & KEF T305. Jag undrar då jag inte har surround ljudkort om det är bättre att köpa det istället för receivern?

Jag tänkte köpa ny dator med surround-ljudkort sen och försöka koppla ihop det med receivern jag länkade till (Yamaha RX-A870).

Jag undrar om det finns ljudkort som är lika kraftfulla som receivern eller om man behöver både receiver och ljudkort eller om det räcker med ljudkort (om det är ett bra sådant)?

Redigerat av Fruqlear
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du skrev aldrig vad du vill använda det här till, men ska du ha systemet till något annat än att glo på film så måste du ha analoga ingångar i surround-konfiguration. Vad jag kan se så verkar den där bara ha stereo in analogt. Sen är högtalarna rena hifi-grejer, så de är inte heller nåt jag skulle rekommendera för någon form av arbete.
Det finns många schyssta alternativ här, och ljudkortssidan i konsumentvänlig prisnivå har jag verkligen noll koll på, men med ett dugligt kort med sex utgångar och möjlighet att styra volym för alla sex samtidigt, samt exempelvis 6 Yamaha HS-8 så har du i stort sett allt du behöver för att kunna starta. Just högtalarna här är bara exempel då jag tycker dom är ganska nice själv, men det viktiga är att du skaffar aktiva studio-monitorer och inget annat. Passiva funkar absolut, men det är meckigt med slutstegen, och det finns inte mycket passivt längre vad jag känner till.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...