Jump to content
Annons

44 blev 48,000hz helt plötsligt?


racso

Recommended Posts

jag har spelat in en lÄt, och helt plötsligt sÄ hoppade det upp en ruta som sÀger att sampleraten Àr Àndrar till 48000hz. och jag kan inte Àdnra tillbaka?

jag gÄr in under project setup cubase sx men det finns inte ens nÄgra alternativ förutom 48,000hz. Min lÄt Àr "upspeedad" som bara den?...

hur skal jag fÄ till baka til 44 ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Är det kanske sĂ„, att du har en extern omvandlare som anger samplingsfrekvensen - dĂ€r du har tryckt pĂ„ en knapp...?

Kan ocksÄ vara en instÀllning i ljudkortets kontrollpanel.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som Claes sÀger Àr detta mycket vanligt nÀr ljudkortet har en egen kontrollpanel för samplingsfrekvens m.m, har du dÄ gjort en lÄt och stÀllt in 44,1Khz i Cubase och sedan stÀller om samplingsfrekvensen till 48 khz via ljudkortets kontrollpanel, uppstÄr fenomenet du vill ha hjÀlp med, att Cubase meddelar att samplingsfrekvensen Àr Àndrad till **.khz...

Om du sÀger att du INTE stÀllt om samplingsfrekvensen ( ens av misstag ) verkar det skumt, men kolla för sÀkerhets skull att inga filer i Windows katalogen dÀr du har installerat ditt ljudkort har attributet "skrivskydd" förbockat.. ( markera alla filer och klicka höger musknapp sedan "egenskaper") sedan "avbocka" skrivskyddet.

Har du t.e.x en "**.ini" -fil som har blivit skrivskyddad, kan inte ljudkortet spara instÀllningar som görs via dess kontrollpanel.

Det kan var dÀrför du fÄr felet..att som default stÀller kortet in sig pÄ 48 khz??

LÄngsökt kanske, men prova.

Lycka till

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du har Enable Sensaura 3D förbockat under fliken Surround pĂ„ kontrollpanelen till DMX 6fire dĂ„ kan Samplerate lĂ„sa sig pĂ„ 48000Hz, har haft det fenomenet sjĂ€lv förut. Jag brukar köra pĂ„ 48000Hz utan att lĂ„sa samplerate dĂ„ kan man sjĂ€lv vĂ€lja inne pĂ„ Cubase om man vill köra pĂ„ 44100 eller 48000Hz ljudkortet stĂ€ller om automatiskt. 🙂

MVH_Zando

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...