Jump to content
Annons

Stim etc, vad behöver man tänka på?


KrutKapten

Recommended Posts

Annons
polarius (oregistrerad)

På vilket sätt "stimmar" du?

STIM räcker nog för allt.

Redigerat av polarius
Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag förstått det finns det dessa organisationer att tänka på förutom STIM. 

https://www.sami.se/  SAMI - där registrerar du vilka som medverkat på skivan (musiker, mix, producent, även dig själv), så kan det bli en extra slant om det spelas i radio t ex.

NCB betalar du en avgift till om du ska ge ut skivan fysiskt. En del av dessa pengar kommer tillbaks till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag förstått det finns det dessa organisationer att tänka på förutom STIM. 

https://www.sami.se/  SAMI - där registrerar du vilka som medverkat på skivan (musiker, mix, producent, även dig själv), så kan det bli en extra slant om det spelas i radio t ex.

NCB betalar du en avgift till om du ska ge ut skivan fysiskt. En del av dessa pengar kommer tillbaks till dig.

Just det! SAMI hade jag minsann glömt bort... Men då verkar inte NCB nödvändigt för mig alla fall, tänker endast släppa musiken digitalt via Spotify osv. Tack för ett bra svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten följdfråga.

Själv har jag inte registrerat mig på SAMI, bara på STIM.

Mina låtar spelas nästan uteslutande på Spotify, är det då någon idé att registrera dom på SAMI?

SAMI tar licens när inspelningar spelas offentligt. Om t ex en bar skulle spela Spotify så ska de egentligen betala avgift till SAMI (och STIM). Så det finns en teoretisk möjlighet att SAMI kan ge utdelning även om ens låtar bara spelas på Spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...