Jump to content
Annons

Thomann, svensk moms eller tysk VAT?


AIC (oregistrerad)

Recommended Posts

AIC (oregistrerad)

Tjena!

Är det svensk moms man betalar vid köp från Thomann eller tysk VAT? Kan jag bokföra momsen till Skatteverket med kvittot jag har? Om tysk VAT, tror ni att det finns möjlighet att uppge det och få VAT återbetalat?

Tysken skriver så här:

"Leveranser inom Tyskland debiteras med tysk moms.Leveranserna till EU-länder kommer att debiteras thomann med den momssats som gäller i respektive land.På grund av omsättning av vårt företag, kräver EU-rätten Musikhaus Thomann att debitera den lokala momssatsen i alla EU-länder.Vi har för närvarande inte en webbplats för varje EU-land, som visar de olika priserna baserad på den lokala momsen. Skulle din flagga thomann inte finns på vår hemsida kontakta vår internationella avdelning för mer information. Du kan använda den svenska flaggan för att göra en beställning, men vänligen observera att dessa priser kan skilja sig från den summa som visas på din slutliga orderbekräftelse om leveransadressen är till ett annat land thomann än Sverige."

Fanns ingen möjlighet att uppge VAT-nummer vid beställningstillfället så vitt jag kunde se.

Vad gäller?

Redigerat av AIC
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Thomann säljer så mycket till svenska kunder, att de måste debitera svensk moms.

Är du momsredovisningsskyldig och har fått besked om VAT-nummer från Skatteverket, så kan du handla momsfritt när du köper från andra länder, men VAT-numret måste förstås uppges vid beställningen i så fall. 

Har du redan köpt därifrån och betalat moms, så kan du få tillbaks momsen efter nästa momsdeklaration, precis som du drar av moms när du köper från svenska handlare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltså köpt varor därifrån redan. Man kan alltså bokföra köpet med 25% ingående moms?

Jäpp!

Det är precis som med inhemska inköp då.

Om du handlar från utlandet utan att betala moms, så blir det lite ologiskt i momsredovisningen, eftersom man då ska redovisa en fiktiv utgående moms - och drar av samma moms som ingående, så det redovisas då som både ingående och utgående, trots att man aldrig har betalat den momsen. Det viktiga är förstås att det blir rätt i slutänden - och det blir det ju, eftersom summorna tar ut varandra, men jag har alltid tyckt att det känns lite skumt att redovisa momsen på det sättet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...