Jump to content
Annons

Webbradio


maxyy

Recommended Posts

Hej jag håller på med webbradio och min fråga till er är.

När man sänder så vill jag ta in allt ljud ifrån datorn 

jag använder mig utav radiobossen när jag sänder.

det måste finnas något program eller plugin för det

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte säker på att jag förstår vad problemet är, då det i RadioBoss settings under input är ganska enkelt att välja vad man vill sända?

Nu är det visserligen flera år sedan jag övergav Radioboss till förmån för gratisvarianten RadioDJ, men visst ingår det väl support för de 120-240 $ man ger för de olika varianterna av programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte säker på att jag förstår vad problemet är, då det i RadioBoss settings under input är ganska enkelt att välja vad man vill sända?

Nu är det visserligen flera år sedan jag övergav Radioboss till förmån för gratisvarianten RadioDJ, men visst ingår det väl support för de 120-240 $ man ger för de olika varianterna av programmet?

problemet är att jag vill ta in skype eller discord i ett radiprogram. men vet inte hur man gör

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Du behöver ett program som ger åtkomst till den ljudström som går via skype tror det heter studio highjack eller nåt på PC sidan. Har du en mac så finns det gratis program till sånt, tex som Soundflower och LineIn

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det lättaste är att köra med två datorer så att den ena sköter sändningen och den andra allt ljud som musikfiler och andra ljudkällor. Det gör det lättare då man slipper göra kopplingar via virtuella ljudkort/drivrutiner internt i en och samma dator. Detta ger att den datorn som sänder bara lyssnar på ljudkortets utgång och alla ljud in kommer via en och samma utgång på "ljuddatorn". Det vill säga från ut till in med en kabel och man kan också ha god användning om man kopplar en liten Behringer mixer mellan datorerna till mickar eller externa ljudkällor som CD spelare etc. Då det bara är ljud du ska sända så behöver det inte vara speciellt kraftfulla datorer så typ det borde gå att låna syrrans eller nån kompis eller nåt.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag lite envis förmodligen för att jag inte förstår problemet, eller inte tänker rätt på vad som kan knasa om man istället för mikrofon som ingång, väljer allt ljud från datorn. "Stereo", "What you hear", "Speaker" eller vad det nu kan heta i just ditt ljudkort.
 
På det sättet går ju allt som hörs i datorn in i RadioBoss. Eller blir det rundgång om RadioBoss spelar upp ljud som den det sen får tillbaks i input?
 
Dock behöver väl mikrofoningången i datorn då vara ibockad med "Lyssna på" eller "Listen" för att mikrofon också skall hitta in till RadioBoss.
 
Voicemeeter tror jag annars ett program heter som fixar att blanda in ett programs (Skype elller liknande) ljud i annat ställe. Har inte provat det själv dock. Annars verkar det vara "donationware, så det kostar inte mycket att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag lite envis förmodligen för att jag inte förstår problemet, eller inte tänker rätt på vad som kan knasa om man istället för mikrofon som ingång, väljer allt ljud från datorn. "Stereo", "What you hear", "Speaker" eller vad det nu kan heta i just ditt ljudkort.

På det sättet går ju allt som hörs i datorn in i RadioBoss. Eller blir det rundgång om RadioBoss spelar upp ljud som den det sen får tillbaks i input?

Dock behöver väl mikrofoningången i datorn då vara ibockad med "Lyssna på" eller "Listen" för att mikrofon också skall hitta in till RadioBoss.

Voicemeeter tror jag annars ett program heter som fixar att blanda in ett programs (Skype elller liknande) ljud i annat ställe. Har inte provat det själv dock. Annars verkar det vara "donationware, så det kostar inte mycket att testa.

Tack för tipset jag ska testa. mitt ljudkort heter steinberg och är ett externt studio ljudkort  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Steinberg UR22. Där i kontrollpanelen kan jag kryssa i "aktivera loopback" eller vad det nu hette.

Då får jag ljudet jag skickar ut till högtalarna tillbaks in i ingångarna. Kanske kan fungera då du förmodligen har ljudkortets ingång vald som input i Radioboss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Steinberg UR22. Där i kontrollpanelen kan jag kryssa i "aktivera loopback" eller vad det nu hette.

Då får jag ljudet jag skickar ut till högtalarna tillbaks in i ingångarna. Kanske kan fungera då du förmodligen har ljudkortets ingång vald som input i Radioboss.

jag har UR12 ja jag har valt det i Radioboss. men vilken kontrollpanel menar du. hittar inte Aktivera loopback

Link to comment
Dela på andra sajter

Yanaha / Steinbergs kontrollpanel som man brukar få fram när man klickar på egenskaper för en ljudkälla i nåt "ljudprogram".

Jag hittade den annars i installationsmappen för drivrutinen till ljudkortet: "C:\Program Files (x86)\Yamaha\Yamaha Steinberg USB Driver\ysusb_cp.exe" och drog ut en genväg till skrivbordet då jag titt som tätt ändrar just loopback.

post-20822-0-02345700-1489095984_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki tack jag hittade det 

Yanaha / Steinbergs kontrollpanel som man brukar få fram när man klickar på egenskaper för en ljudkälla i nåt "ljudprogram".

Jag hittade den annars i installationsmappen för drivrutinen till ljudkortet: "C:\Program Files (x86)\Yamaha\Yamaha Steinberg USB Driver\ysusb_cp.exe" och drog ut en genväg till skrivbordet då jag titt som tätt ändrar just loopback.

Oki tack jag hittade det men nu försöker jag och  få reda på hur jag ska gör om man inte  har det ljudkortet för jag har en kompis som brukar sända också och han har bara ljudkortet ifrån datorn och då måste det väll finnas ett program för det eller

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...