Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har fÄtt ett hyfsat erbjudande pÄ en motu 896 (kan köpa den för 9000:- )och vad jag har förstÄtt sÄ Àr det ett bra pris för den. Vad jag undrar nu Àr ifall nÄgon av er har nÄgra erfarenheter av den (till pc). Jag kÀnner redan till problemet med vissa firewirekretsar och motu produkter (NEC chipsetet ska ju inte vara sÄ bra sÀgs det). Men vad jag undrar Àr snarare ifall det Àr nÄgot att satsa pÄ och hur det stÄr sig mot andra exempelvis digi 002r och RME Fireface (som jag kollat pÄ innan).

Annons
Postat

Är det gamla 896 eller nya 896 HD? Oavsett vilket sĂ„ har Motu fĂ„tt kritik för att de brusar. Jag har sjĂ€lv haft bĂ„de 828 MKI, 896 MKI och 828 MKII och och jag kan skriva under pĂ„ detta.

RME Fireface Àr vÀrt de extra pengarna, helt klart!

Jag köpte mitt Fireface jÀttebilligt hÀr.

Postat

Hmm.

Om 828mkII brusar har jag aldrig hört talas om det och inte heller haft problem av det. Det lÄter som ett rykte, men berÀtta gÀrna mer om vilket utrustning du har utanför som du anvÀnt nÀr du hört detta.

Jag kör annars 828mkII ihop med en laptop och har haft noll problem.

Trombonisten

Postat (redigerat)

Allt Àr relativt, men Motu 828 MKII Àr brusigare Àn Fireface. Jag Àr medlem av en del mailinglistor dÀr detta diskuteras flitigt (bl.a. Mobile IO mailing list). Dessutom hade jag helt andra problem men min 828 MKII ocksÄ, men det var problem som Motu ÄtgÀrdat i senare upplagor. Fireface lÄter generellt bra mycket bÀttre Àn firewirekorten frÄn Motu.

Redigerat av Logichead
Postat (redigerat)
Hmm.

Om 828mkII brusar har jag aldrig hört talas om det och inte heller haft problem av det. Det lÄter som ett rykte, men berÀtta gÀrna mer om vilket utrustning du har utanför som du anvÀnt nÀr du hört detta.

Jag kör annars 828mkII ihop med en laptop och har haft noll problem.

Trombonisten

Kan inte mer Àn att hÄlla med trombonisten,

har heller inte upplevt nÄgot brus med mitt mkII.

Fireface lÄter generellt bra mycket bÀttre Àn firewirekorten frÄn Motu.

Ja som du sa, allt Àr relativt.

//S

Redigerat av sounden
Postat (redigerat)
Allt Àr relativt, men Motu 828 MKII Àr brusigare Àn Fireface. Jag Àr medlem av en del mailinglistor dÀr detta diskuteras flitigt (bl.a. Mobile IO mailing list). Dessutom hade jag helt andra problem men min 828 MKII ocksÄ, men det var problem som Motu ÄtgÀrdat i senare upplagor. Fireface lÄter generellt bra mycket bÀttre Àn firewirekorten frÄn Motu.

Logichead,

en gĂ„ng till. Är dĂ„ sĂ„ att DU hört att den Ă€r brusigare, eller Ă€r ni en grupp som gemensamt kommit fram till det genom att diskutera pĂ„ nĂ€tet? Och hur mycket brusigare? Är det 1 dB? Har du mĂ€tt bruset? Och vilken ingĂ„ng anvĂ€nde du dĂ„? Och vilken utrustning externt?

Om du pÄstÄr en sak sÄ vore det trevligt om du kvalificerade den. Jag Àr inte helt förtjust i de inbyggda mikstÀrkarna i min 828mkII, om inte annat Àr det bara tvÄ. SÄ jag har en Line Audio Design OMP8 med Ätta stÀrkare som gÄr in balanserat i linje-ingÄngarna pÄ Motun. För mina ÀndamÄl, mest symfoniorkester och kammarmusik som ju har ganska stort dynamisk omfÄng, sÄ brukar det mesta bruset komma frÄn lokalen dÀr jag spelar in, i andra hand frÄn nÄgra mikar jag har som brusar, och först i tredje hand verkar elektroniken spela in. Men som sagt du kanske har en annan erfarenhet, och det vore ju trevligt om du delade den med oss. Helst din egen erfarenhet, om det Àr tredjehand frÄn nÀtet sÄ kanske du kan skicka lÀnken dit i stÀllet sÄ kan vi vÀrdera.

Jag Àr ledsen om jag lÄter brutal hÀr, men mer Àn en gÄng har jag sett okvalificerade rykten som spridits pÄ nÀtet. Det Àr en fördel om vi kan hjÀlpas Ät dÀr och referera till egen erfarenhet i stÀllet för dessa rykten.

Trombonisten

PS: jag pÄstÄr inte att Motu Àr bÀst i vÀrlden pÄ nÄgot. I sjÀlva verket vet jag att det finns otroligt mycket dyrare saker som troligen Àr bÀttre. RME verkar ha ett solitt rykte. SÄ det Àr inte heller nÄgot dÄligt val.

Redigerat av trombonisten
Postat

S/N ration pÄ FireFace800 Àr pÄ 119dBA. Detta Àr mÀtt pÄ den fÀrdiga produkten och inte pÄ enskillda komponenters prestanda.

PÄ MOTUs hemsida skriver dom inte om S/N radio. Maila dom sÄ fÄr du reda pÄ det. Jag gjorde det en gÄng men minns inte svaret mer Àn att det var lite mera brus. Men kom ihÄg. BÄda Àr professionella produkter och jag tror inte att man kan höra skillnaden med öronen. Det Àr inte bara bruset som avgör hur det lÄter utan hur AD/DA omvandlingen sker och hur digitalklockan syncar och hur den signalen tvÀttas. RME har en egen teknik för digital ljudtvÀtt som heter Steady Clock.

Orkar ni runka i teknik sÄ finns det mer att lÀsa om detta hÀr:

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/steadyclock.htm

Postat

Jeeezus. Jag klev visst pÄ en öm tÄ hÀr. SÄ hÀr: Alla ljudkort har brus. Vissa mer Àn andra. Motu mer Àn RME. Ok? Och ja, har har jÀmfört, varför skulle jag annars byta upp mig?

Jag har dock inte koll pÄ specarna. Det Àr möjligt att RME har bÀttre specar ocksÄ. Jag tycker dock att det Àr bÀttre att lyssna sjÀlv.

Sen om bruset Àr ett problem eller inte, det beror pÄ bl.a. pÄ vilka krav man stÀller och vad man spelar in.

Trombonisten: OMP Àr lÄgbrusig. Har du sjÀlv jÀmfört den med Motus egna preamps? Det har jag. Just nÀr det gÀller kammarmusik och symfoniorkester sÄ finns det Ätskilligt som kan lÄta som brus. Lokaler, KlÀder som prasslar (har jag sjÀlv varit med om en massa gÄnger dÄ jag spelat in kvartett). Dock tycker jag ÀndÄ att dessa ensembleformer ska spelas in med sÄ mycket headroom som möjligt just p.g.a dynamiken och dÄ Àr RME bÀttre Àn Motu. BÄde sett till de inbyggda mickförstÀrkarna och sett till omvandlardelen.

Och det Àr sÄ stor skillnad att det faktiskt hörs. Dels Àr det stora skillnader mellan preamparna men det Àr Àven stora skillnader om man kör genom en OMP. DÀrför bör man, omman har rÄd köpa Fireface.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.