Jump to content
Annons

Kan jag koppla in min Synt till ljudkortet via S/PDIF?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag har en synt (Korg Wavestation A/D) som jag skulle vilja koppla in i mitt ljudkort (M-Audio 1010lt). Dessvärre är alla mina analoga ingångar upptagna av annan utrustning, men jag upptäckte att jag har 2 st S/PDIF ingångar på ljudkortet som jag inte använder. Vet inte riktigt hur S/PDIF fungerar mer än att det är digitala ingångar och de andra är analoga ingångar.

Så, kan jag koppla in min Wavestation till ljudkortet via S/PDIF ingångarna? S/PDIF ingångarna är vanliga RCA ingångar så det kanske funkar att koppla en vanlig rca kabel mellan synthen och ljudkortet? Via länken på Korg Wavestation jag postat ser ni in/utgångar från synten. Om det funkar, kopplar jag som vanligt via utgång 1/L-2/R på synten till L-R ingång på ljudkortets S/PDIF ingång?

Mycket tacksam för svar.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Du måste ha en digitalutgång på din synth. Det är ganska ovanligt. Men det finns omvandlare i många olika priser. Och du har två spdif, den ena är en utgång och den andra är en ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha en digitalutgång på din synth. Det är ganska ovanligt. Men det finns omvandlare i många olika priser. Och du har två spdif, den ena är en utgång och den andra är en ingång.

Aha, det är alltså en in och en utgång. Vad är det jag ska leta efter om jag letar en omvandlare? Är det nåt i stil med "analog to digital spdif converter"? Och hur funkar en spdif ingång? Är 1 st spdif ingång/utgång lika som en stereo in/utgång? Eller blir det som en mono signal?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

spdif kan vara fler kanaler. Du ska leta efter en adda med spdif in och ut. Det kan gå med endast en analog in till spdif, men då blir det den som styr klockan i hela systemet och det vill du förmodligen inte. Men det är många ingångar på ditt kort var har du använt alla dessa ingångar till, inget av det som sitter där som har spdif?

Link to comment
Dela på andra sajter

spdif kan vara fler kanaler. Du ska leta efter en adda med spdif in och ut. Det kan gå med endast en analog in till spdif, men då blir det den som styr klockan i hela systemet och det vill du förmodligen inte. Men det är många ingångar på ditt kort var har du använt alla dessa ingångar till, inget av det som sitter där som har spdif?

Ok. Det låter lite små krångligt. Nej det är tyvärr inget som jag har inkopplat på de andra kanalerna som har spdif. De 2 första kanalerna har inbyggd mikrofon-förstärkare och för att ändra om dem till "linje" så måste jag in i datorn och ändra det på ljudkortet. Och datorn står lite bökigt till så jag ville helst undvika det. Annars fylls de andra kanalerna upp av en mixer och 2 andra syntar. Jag har tidigare haft min Wavestation kopplad till mixern och använt den via den vägen. Men mixern brusar lite (inte mycket, men lite brus) och jag hade helst velat komma förbi det genom att också koppla in Wavestation synten direkt i ljudkortet. Brus kan ju ha sin charm det med men jag föredrar så ren signal som möjligt om jag kan. Men det verkar som att det kanske är den mest smidiga och enklaste lösningen ändå, att ha Wavestation synten kopplad till ljudkortet via mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En patchbay är kanske lösningen? Då kan du välja vad sin ska till mixern och

vad som ska gå direkt till ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...