Jump to content
Annons

Introduktion samt frågor kring studio-flytt / bygge


Lindblom

Recommended Posts

Hej,

Detta är min första post, så goddagens / afton allesamman!

Jag 'känner till' lejonparten av veteranerna här en smula då jag lusläst hela forumsektionen ett par gånger för att suga in all teori / tips / kunskaper / och hands-on tips som generöst presenterats - detta har vilket varit till stor hjälp.

Nåväl, en snabb introduktion:

Jag heter Kristofer, bor i Linköping och har hobbymässigt producerat.. ja, enklast blir: 'flertalet genres - på vilka jag applicerat jazz, vintage/gubb-synthar samt elpiano'. Detta har jag gjort de senaste 23 åren vilka påbörjades traditionsenligt - hemma med Amiga + 1st synth, vilket gradvis utökats till en fristående lokal fylld med främst elektroniska / elektroakustiska tingestar.

Jag har aldrig fått tummen ur helt, frånsett några få perioder då min själ och mitt dagjobb [produktchef, digital-TV SW] lämnat luckor. Därtill har jag regelmässigt fastnat i suboptimala aktiviteter såsom 'fixa i ordning', 'bygga om', 'sortera samplingar' samt dessutom företrädesvis njutit av att spela framför att spela in.

För c:a 9 månader sedan var min studio fulländad (för mig) och allt lossnade - fokuset landade slutligen helt på produktion av musik.

Två bilder på färdiga studion:

post-29345-0-28732500-1437040586_thumb.jpg post-29345-0-84703800-1437040613_thumb.jpg

Några större bilder:

bild a

bild b

bild c

bild d

bild e

länk: panoramavy (klicka+dra, scrollhjul eller piltangenter..)

Därpå kom ett substantiellt nederlag:

3 veckor senare delgav min hyresvärd [sedan 12 år] att han ville renodla sin verksamhet = lägenhetshotell även för sin sista 15kvm källarlokal där jag huserade. Det är fullt förståeligt (mera cash), men för mig tyvärr essensen av bedrövlighet..

Jag ställdes således inför ett val: bli modern musiker med enbart laptop / lurar eller hitta ny lokal.. Valet förr givet på: ny lokal!

Realisering visade sig svår, men efter ~5 månaders jakt med flertalet nederlag gav mödan frukt.

Min nya / framtida studio (det är här jag tacksamt mottar tips):

Jag har hyrt en 20kvm källarlokal med drygt metertjocka stenväggar i ett fränt k-märkt hus.

Denna lokal och miljö är ypperlig men tyvärr är det ganska lyhört uppåt.

Detta får mig att tro att den svaga länken är stomljud genom taket, vilket består av 1m breda 1dm höga valv och är gissningsvis 2-3dm tjockt till golvet ovan. Till skillnad mot väggarna som känns 'helt' stela resonerar taket då man bankar i det med näven eller när de går omkring ovanför (mycket massa på liten yta).

länk: panoramavy nya lokalen (klicka+dra, scrollhjul, piltangenter)

Jag har gjort ett designförslag på ett inre rum som står på golvet. Filosofin är att med begränsad budget lägga krut på mycket massa i taket.

Stort tack till dig som läst ända hit - av hänsyn skall jag runda av nu..

Jag går snart igenom mitt förslag på design samt mina konkreta frågor i ett nytt inlägg i denna tråd.

Mvh,

Kristofer Lindblom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fortsättning (hur jag tänkt lösa ljudisolering):

Som nämnt ovan tänker jag mig ett rum i rummet, stående på betonggolvet:

post-29345-0-98848200-1437070981_thumb.jpg

Bäst för att se hur jag tänkt är denna sida: med större skisser / beskrivning

Samt denna sida: med en serie gif-animationer

Jag skall ge mig på ett försök att textuellt sammanfatta förutsättningarna + designen jag tänkt:

  • Lokalen har 1-1.5m tjocka väggar runt om men ett 2-3dm tak som sannolikt släpper igenom ljud (vid test).
  • Jag har en relativt stram (~10kkr) budget jag tänkt använda att isolera mot omvärlden med klart fokus på taket.
  • Det jag tänkt bygga är ett inre rum (trä / isolering / gips).
  • Min förhoppning är att lyckas isolera mängden ljud som når / går igenom

Principlösningen vid taket är tänkt så här (sorry för engelskan):

post-29345-0-96162300-1437075974_thumb.jpg

Större bild finns här: taket.jpg

Eller som hires pdf här: taket.pdf

Jag är inte säker på att denna lösning är den bästa.., men jag hoppas jag inte är ute och cyklar på tunn is konceptuellt.

Jag var tidigare bortskämd med ett välisolerat rum så jag har ingen praktisk erfarenhet av ljudisolering, bara mängder med teorier jag läst mig till här och annorstädes.

Nu önskar jag mig er input:

Jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde ta er tid att ge mig eventuella åsikter, förslag och synpunkter.

Mer konkret är det detta som jag (hittills vet om att jag) undrar:

  • Är min lösning (mest fokus och pengar på taket) enligt beskrivning rätt för att uppnå isolering mot lägenheten över?
  • Tänker jag rätt angående taket: massa, Isolering, luft, isolering, massa?
  • Är 3 lager 13mm gips = 39mm tillräckligt, mer blir kanske aningen tungt?
  • Är måttfördelningen i förslaget (2x9.5cm isolering mellan innanför yttre/inre tak med 15cm luftspalt mellan sig) optimal?
  • Eller.. skulle det bli bättre att helt fylla detta utrymme (alltså ej luftspalt)?
  • Green Glue: Verkar jättebra fast kostar.. Skulle det göra stor skillnad att applicera detta mellan takets gipslager?

Naturligtvis är alla former av åsikter och förslag välkomna, står i startgroparna och är beredd att börja bygga nu då sommarferien infunnit sig.

Tack på förhand!

/Kristofer

Link to comment
Dela på andra sajter

(Nu är ju jag inte alls proffs på sådant här...)

Hur ska ventilationen fungera?

Vad är det för takhöjd?

Ha inget trä (eller annat organiskt material) mot betonggolv. Kapsla inte heller in betonggolv med tätt material ovanpå, det måste kunna andas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ventilation har jag tänkt ha separat intag till inre rum och mellanrummet mot det yttre.

Luft in kommer från ett intag vid fönstren och ut kommer bli genom hål i dörrfoder in mot källaren.

Takhöjd: 2.40-2.50 (valv), med tänkt design blir 'nya inre' taket 2.10.

Tack för tipset, får bli plast under golvramens reglar.

Golv att gå på återstår. Där gäller ombonad trivsel vs. akustik: gillar heltäckningsmatta vilket är aningen suboptimalt akustiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Inte någon som har några svar, idéer eller förslag? är sugen på att fortsätta bygga men aningen orolig jag är fel ute med konstruktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns flera som är bra på detta på forumet. Om du har hårda material i väggar och tak, har du funderat på flytande golv för att minska risken för stomljud? (om du ska bygga ett rum i rummet)?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hyrt en 20kvm källarlokal med drygt metertjocka stenväggar i ett fränt k-märkt hus.Denna lokal och miljö är ypperlig men tyvärr är det ganska lyhört uppåt.

1. För det första, får du göra en ombyggnad? sätter k-märkt extra hinder? Jag skulle helst skaffat skriftligt på detta så du inte råkar ut för någon skit efteråt, kolla upp ordentligt.

2. Vilka är egentligen dina behov - Måste du mixa på hög volym? Vad är det du behöver spela in på hög volym? Vad finns för alternativa lösningar.

3. Om du hyr, kan du ju åka ut igen ! Ska du inte investera i ett litet mindre, monterbart bås, som du enkelt kan ta med dig nästa gång du flyttar ?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej, tack för svar.

Jag har inte planerat spela särskilt högt, men det är tyvärr rätt lyhört som det är.

Det är taket som är den svagaste länken, golv och väggar kommer jag inte störa genom 🙂

Jag håller med, kunskapsbanken här är enorm!

Jag hoppas det kommer fler synpunkter kring lösningen och om jag tänkt rätt vad gäller mycket massa i taket osv.

Redigerat av Lindblom
Link to comment
Dela på andra sajter

För att ljudisolera tillräckligt, så är jag rädd att du måste bygga ett flytande rum - annars kommer du ofelbart att få mycket stomljud som går upp i väggarna via golvet. När det gäller ljudisolering, så blir det aldrig bättre än den svagaste länken, så om du inte gör rätt hela vägen, så får du tyvärr bara en ganska liten förbättring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är taket som är den svagaste länken, golv och väggar kommer jag inte störa genom

Är du säker på detta? Det verkar som du behöver ta hjälp av någon akustiker, eller läsa på lite mer om akustik, annars kan du lägga ner mycket pengar och tid utan att få önskvärd effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på detta?

Inte helt.. mer än vad jag kunnat testa mig till:

Vid hög volym (så det hörs upp) hörs absolut inget på andra sidan väggarna (rummen bredvid). Håller man handen mot dessa väggar känns ingenting varken i eller utanför mitt rum.

Jag har läst på väldigt mycket - både böcker och på forum, men jag saknar den praktiska erfarenheten. Ett flytande golv / rum vore tveklöst bäst, men tror det spräcker min budget.

Balansgången kan bli mellan att lägga mer pengar eller att spela tystare.. 🙂

Men å andra sidan.. om mitt förslag med inre rum stående på golvet isolerat mot väggar och rejält mot tak inte dämpar märkbart.. så är ju pengarna kastade i sjön oavsett..

Min lösning byggde (sannolikt felaktigt) på att ljudet som går upp mestadels kom från direktljud mot taket (vilket är det enda som inte känns 'stumt'). Stenväggarna är som sagt 1.5m tjocka och massiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Direktljudet mot taket kommer förstås att dämpas om du ljudisolerar uppåt, men basen ger alltid rejäla vibrationer som sprids åt alla håll och ger vibrationer som leds väldigt bra även i riktigt massiva väggar, så flytande rum är tråkigt nog enda möjligheten. Situationen förbättras om du inte spelar för högt och om du ser till att ha alla högtalare, gitarrstärkare etc stående på absorbenter, eftersom det dämpar vibrationerna som annars skickas direkt iin i underlaget - men spelar du för högt, så kommer basen lik förbenat att fortplanta sig ordentligt i golv och väggar... 🙁

Massiva väggar är dessvärre inte så bra som man lätt kan tro när det gäller ljudisolering, utan det behövs dubbla väggar med isolering och luftspalt mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, jag skall ta mig en ordentlig funderare.

Jag förstår att ett tätt rum i rum isolerat från golvet är vad som krävs för god ljudisolering.

Detta är tyvärr (från vad jag läst mig till) relativt kostsamt - något för min framtida villa, men inte i budgeten nu för rummet jag hyr.

Volymen det rör sig om är från samtalston till relativt högt [vad 2 monitorer med 8" basar ger]. Frågan är till vilken grad monitorerna vid mellanhög lyssning sätter saker i rörelse.. Att stampa hårt, sparka / slå med slägga på väggarna hörs inte uppåt eller ut från rummet.

Mellan inre och yttre väggar [enligt ritning ovan] kommer det vara isolering / luft / isolering.. samma i taket.

En fråga:

Det som hördes våningen över då jag testspelade med rummet tomt var basen svagt.

Jag tyckte mig inte kunna känna något i golvet i lägenheten ovanför.

Kan det vara så att läckaget främst var via elementrören?

Jag har dålig koll på hur 'svårt' det är att överföra ljud till dessa, har ett väldigt stort [2m brett] vattenburet element i rummet (och då ljudet väl är i dem är det kört, vet ju hur lätta knackningar hörs i hela huset).

Om jag 'chansar' på nuvarande konstruktion, är den någorlunda rätt i övrigt frånsett känsligheten med överfört ljud via golvet?

Redigerat av Lindblom
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som hördes våningen över då jag testspelade med rummet tomt var basen svagt.

Jag tyckte mig inte kunna känna något i golvet i lägenheten ovanför.

Tycker det är smart av dig att göra praktiska tester hur mycket det låter innan du gör något. Av vad du skriver verkar inte problemen vara stora. Du kanske inte behöver göra någon ljudisolering utan bara akustikbehandla?

1. För det första, får du göra en ombyggnad? sätter k-märkt extra hinder? Jag skulle helst skaffat skriftligt på detta så du inte råkar ut för någon skit efteråt, kolla upp ordentligt.

2. Vilka är egentligen dina behov - Måste du mixa på hög volym? Vad är det du behöver spela in på hög volym? Vad finns för alternativa lösningar.

3. Om du hyr, kan du ju åka ut igen ! Ska du inte investera i ett litet mindre, monterbart bås, som du enkelt kan ta med dig nästa gång du flyttar ?

Har du tagit ställning till punkterna ovan innan du börjar bygga? Av vad du skriver verkar det inte så. Det är lätt att börja bygga och köpa grejer innan man gjort en ordentlig inventering vad man behöver och varför. Starta i rätt ände 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte 100% koll på vad som gäller för k-märkt hus.

Har pratat med föreningen som äger huset och enligt dem kan jag göra vad jag vill invändigt som inte gör åverkan på husets väggar (mer än något borrhål osv..)

Planerat har jag gjort i c:a 3 månader nu 🙂

Har köpt en bunt reglar osv, men inte börjat med själva bygget ännu, tänkte höra mig för här så mycket jag kan innan snickeriet börjar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ackustikbehandling + fullt till viss grad med prylar kommer säkerligen dra ett litet strå till stacken med.

Då rummet var tomt och jag provspelade gjorde rumsnoderna och efterklangen att det lät väldigt högt trots relativt låg volym på monitorerna.. kan tänka mig rummet sjöng rätt fint under 60hz 🙂

Lästa någonstans att obehandlade rumsnoder kan förstärka ljudet en hel del, har ni koll på hur mycket detta typiskt är?

Redigerat av Lindblom
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Där krashade datorn där jag hostar länkarna..

Skall fixa ny tråd / uppdatera denna med länkar till molnet istället 🙂

Jag har insett att min budget ej tillåter ett flytande golv osv. utan kommer köra på inkapsling enligt ovan.

Jag skulle verkligen uppskatta om några kunde svara på och argumentera kring de frågor och lösningen som nämns ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

@ TS

Ditt förslag ser bra ut och du har tänkt rätt. Jag skulle dock monterat 4 lag gips med tanke på hur valven gjordes på den tiden. Du behöver inte isolera ovansida valv, det räcker med isolering i facken.

Dock så kommer inte 45 x 170 reglarna riktigt klara av det spannet med 3 eller 4 lag gips. Du kan stärka upp dessa med att skruvlimma K-plyfa på sidorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Stort tack för infon!

Skall undersöka detta och ütvärdera såväl grövre balkar + K-plyfa.

Vad gäller gipslagren i taket:

- Jag vet skivorna skall överlappa, men mellan lagren: skulle effekten av green-glue vara markant (kostnaden är det) - finns alternativ som är sämre och billigare men ändå bättre än att köra utan?

Vad gäller isolering i väggarna:

- Om jag tänker rätt vill man ha maximal absorption här, massa finns så det räcker i de 1.5m tjocka väggarna - dvs. medel-densitet.

Vad gäller isolering i tak:

I mellanrummet gips/rummets tak misstänker jag att högre densitet kunde vara att föredra i syfte att blockera.. eller skall mellandensitet användas även här för att 'äta upp' ljud effektivt?

Redigerat av Lindblom
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Om du ska använda dämp lim så är sika at-84 lika bra som geenglue men billigare.

När det gäller isolering så ska du använda låg densitet, Isover piano är till för ljudisolering och akustik. Det är ju inte isoleringen som ska tillföra massa, den ska dämpa låga frekvenser i luftspalten vilket görs bäst med låg densitet.

Tänker du inte bygga för den stora öppningen i väggen? Det bör du göra med en dubbel vägg och dubbla dörrar för bästa ljudisolering. En vägg i öppningen i den befintliga väggen med gips på ena sidan och sedan din nya vägg farm för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...