Jump to content
Annons

Auralex eller bygga bredbandsabsorbenter?


BoGabrielNurmi

Recommended Posts

Hej forumet,

i April i år ska jag börja inreda min nya hemma studio. Rummet jag har till förfogande är 16 kvadrat (4x4) och jag ska försöka mig på att akustikbehandla rummet. Jag överväger nu olika vägar och första vägskälet är om jag ska bygga bredbandsabsorbenter (enligt ritning som postats av adrumdrum? tror jag i detta forum) med tillhörande bassfällor, eller satsa pengarna på ett Auralex-kit.

Jag skulle vilja höra vad ni säger. Vilken väg skulle ni rekommendera?

Vänligen,

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett kvadratiskt rum är potentiellt ett större problem än ett rektangulärt. Samma frekvenser kommer att förstärkas i två plan, eftersom avståndet till motstående vägg är detsamma.

Vad gäller valet av skumabsorbent, typ Auralex, eller glas-/stenullskonstruktioner är det mycket en fråga om hur händig man är och hur mycket man vill betala.

I båda fallen gäller det att sätta sig in materialet/tekniken så att man väljer rätt konstruktioner/produkter och monterar dom på rätt plats och i rätt mängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag spetsar till det lite, givet att jag är beredd att lägga säg 5000 på material, vilket material tror du jag får ut mest av? Price/perfomance så att säga. Eftersom det är på klar hobby basis kommer jag be om hjälp att klura ut hur jag ska bygga/montera men jag är nu först och främst intresserad av omdömen kring vad folket här föredrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan gärna läsa i min Wiki-artikel, så får du åtminstone skrapa lite på ytan i ämnet: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Som Joachime säger, så blir det betydligt billigare att bygga själv - men det går snabbare att använda färdiga skumabsorbenter. Det blir i princip samma resultat (om man bortser från bygge av avstämda basfällor, som dock troligen är överkurs för de flesta), så länge man inte lockas att använda för tunna absorbenter för att det blir billigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...