Jump to content
Annons

Utbildning för att bli konsertpianist/organist


Jace (oregistrerad)

Recommended Posts

Jace (oregistrerad)

Hej!

Jag är intresserad av att arbeta (försörja mig) som musiker. Jag spelar piano, och är hyfsat fingerfärdig. Jag har hittat utbildning hos KMH, kandidat i klassisk musik inriktning piano eller klassisk musik inriktning kyrkomusik. De båda är tre-åriga. Skulle gärna välja sång, men tror inte jag är tillräckligt bra sångare för att komma igenom intagningsprovet.

Hur pass goda notkunskaper bör man ha för att komma in på klassisk musik piano/kyrkomusiker? Att framföra stycken och mitt gehör sätter jag nog, det är notläsningen jag ligger långt efter (mkt pga min goda gehörsförmåga). Om man t.ex. imponerar som pianist med bra känsla, kan det väga upp ett dåligt teoriresultat? Jag menar, man kommer ju om inte annat bli grym på noter efter 3 år på skolan!

Hur ser jobbmöjligheter ut efter studierna? Vad ligger lönen kring för en organist/kantor? Är det lätt att få arbete? Och vad för slags jobb leder klassisk musik - piano till? Och hur ser lönen och jobbmöjligheterna ut där?

Finns det några andra högt rankade skolor förutom KMH jag kan tänkas gå på?

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla 6 musikhögskolorna håller hög klass. Det är nog högst ansett i landet. Det må skilja mellan dom, mest beroende på personalen inom enskilda institutioner. Ingesund var grym på slagverk ett tag, men det hängde mycket på att dom hade en eldsjäl till pedagog där, som nu är pensionerad (Björn Liljekvist). Hör runt om någon av dom har berömda pedagoger inom klaviatur.

Ackis brukar vara mest prestigefyllt (ibland de sökande) för det ligger i huvudstan, så dom har flest antal sökande. Kan lätt vara 150 sökande per plats. Men det är lärarna i dina ämnen du ska söka dig till, inte skolans status.

Sök in på en bra folkhögskola och använd ett år för att preppa dig inför antagningsprovet. Seriösa folkhögskolor hjälper dig med det, och du får sällskap av många andra som också är där av samma anledning. Många som kommit in på musikhögskolan har sökt 3,4,5 år i rad för att komma in. Kan dock va lite knepigt att hinna om du ska göra lokalt spelprov på flera av dom. Kan behöva flyga kors o tvärs över landet för att hinna. Proven sker under typ samma period.

Söker du solist, IE, kyrkomusik eller klav, så .. räkna med att det finns en ganska tydlig lägre ribba för á vista läsning. Måste liksom kunna läsa och skriva musik, annars hamnar man efter i teorilära, instrumentlektioner, ensemblespel osv. Du får nog vara unikt talangfull om det ska räknas som kompenserande. Chansen att komma in för att det är otroligt lågt antal sökande är större än en musikalitets-kompensation. Och det tar mer än 3 år att bli "grym" på noter. Det är samma som att lära sig läsa och skriva, tar år, bara att noter är mer komplext skriftspråk. Ju mer du läser, desto fortare går det.

Lön och jobb för kantor finns på AMS hemsidan. Pianister behövs, och man kan jobba väldigt flexibelt om man kan klaviatur - såväl frilans, repetitör, solist, lärare, organist, ackompanjatör m.m. men det är gott om pianister så .. konkurrens finns.

Lycka till!

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
dgn (oregistrerad)

Bra svar av Signia! Håller med i allt. Jag gick där som pianostämmare och man fick en ganska bra känsla för vad det var för elever som gick där. En av dem hade jag tidigare gått tillsammans med på KMI i Bandhagen. Jag fick en känsla av att man skall vara betydligt duktigare än vad jag någonsin kommer bli i mitt liv, för att ens ha en liten chans att komma in som solist där. Det är enorm konkurens och pianisterna som jag träffade där var fantastiskt duktiga. Noter bör du nog vara ganska grym på om du skall hänga med. Ingen verkade ha något liv i övrigt. De spelade från morgon till sent på kvällen många gånger.

Lön som organist är väldigt bra tror jag. Säkert upp mot 40.000kr i månaden, men det är väl en 4-årig utbildning. Kantor ligger betydligt lägre och kraven för att komma in på en folkhögskola med sådan inriktning (Mellansel utanför Örnsköldsvik, där jag jobbar ibland!) är nog inom räckhåll för många duktiga musiker. Som pianosolist tror jag att man får det väldigt svårt såvida man inte är ett underbarn med fantastiska kontakter och en envishet som är något alldeles extra. Visst behövs de, men det är ytterst få förunnat att faktiskt kunna leva på det. Många jätteduktiga pianister ser man i kyrkor och det handlar ju om småpengar de får för sitt hårda slit. Även om det så är 10 konserter de ger så blir det nog inte mer än en halvdan månadslön och då har man inte ens räknat in allt arbete för att jobba ihop reportoaren.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...