Jump to content
Annons

Hur gör man vid spelningar? Var hittar man spelningar?


illerrre

Recommended Posts

Let's face it. Hur jobbigt jag Àn tycker det Àr och hur lÄngt utanför min bekvÀmlighetszon det Àn Àr sÄ mÄste jag börjar göra spelningar för att min utveckling ska gÄ framÄt.

Kring detta undrar jag dels hur man egentligen hittar spelningar lÀttast? Jag snubblade över sidan http://www.hittagig.se/ och undrar om det Àr nÄgon av er som har anvÀnt er av den?

Vilka förberedelser krÀvs inför en spelning? Jag menar, jag Àr helt grön pÄ detta och Àr en person som gillar att vara 100% förberedd och medveten om vad som komma skall nÀr jag gör nÄgot sÄ kan ingen förklara hur det gÄr till? Har man med egen mick? Kopplar in allt sjÀlv? Detta varierar sÀkert beroende pÄ var man Àr osv, men kan ni som Àr erfarna inte förklara lite hur det brukar se ut? Ju mer ingÄende desto bÀttre.

Alla de ljud som man pÄ en lÄt inte kan framföra live, t.ex. om rap och sÄng ligger samtidigt, eller körer i bakgrund etc etc. Dessa förstÄr jag att man fÄr lÀgga pÄ beatet och göra en "livemix", men Àr det nÄgot speciellt man bör tÀnka pÄ nÀr man gör detta?

Har sÀkert tusen frÄgor, men detta var det som dök upp nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Du skulle kunna förbereda dig genom att videofilma dig sjÀlv. DÄ fÄr du snabbt reda pÄ om du kan spela live. Du ser ocksÄ huruvida du tex skakar pÄ huvudet fÄnigt, eller bara tittar ner pÄ golvet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du skulle kunna förbereda dig genom att videofilma dig sjÀlv. DÄ fÄr du snabbt reda pÄ om du kan spela live. Du ser ocksÄ huruvida du tex skakar pÄ huvudet fÄnigt, eller bara tittar ner pÄ golvet.

Haha. Jag har en flickvĂ€n till det 😉 Hurvida man kan spela live eller inte Ă€r egentligen ovĂ€sentligt eftersom det Ă€r ett mĂ„ste och man mĂ„ste börja nĂ„gonstans. Som Eminem skrev i nĂ„gon lĂ„t "I've been booed of stage". HĂ€nder det sĂ„ hĂ€nder det. Det Ă€r hur man bearbetar det sen som Ă€r det viktiga och inte att man faktiskt blev utbuad pĂ„ scen.

Men bra tips Ă€ndĂ„. Kan man lĂ€ra sig av sina fel redan dĂ€r sĂ„ Ă€r det ju perfekt 🙂

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker att du ska köra! Man mĂ„ste vĂ„ga ta klivet ut! Det finns ju mĂ„nga mindre festivaler osv. dĂ€r utrustning redan Ă€r pĂ„ plats, dĂ„ gĂ€ller det bara för dig att ha god kontakt med arrangörerna sĂ„ att ingenting lĂ€mnas oklart! Sen gĂ€ller det bara att vara Ă€rlig mot sig sjĂ€lv och mot andra, "Är jag redo?" "LĂ„ter det bra?" "Kan ljudteknikern det han ska?" Man mĂ„ste vara hĂ„rd och strĂ€ng pĂ„ att fĂ„ sin vilja igenom, men Ă€ndĂ„ vara ödmjuk! Var ambitiös sĂ„ kommer du att lyckas!😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Utrustning ( som tex mikrofon) har 99,99 % av alla stÀllen. Jag förstÄr det som att du sysslar med hiphop? IstÀllet för att ha backing tracks sÄ kan du ju anvÀnda sampler och livemixa pÄ scen. Men det beror ju pÄ hur du arbetar och hur din musik Àr. TÀnkte det var vÀrt att nÀmna. Annars Àr det ju vÀldigt mÄnga som kör med förinspelat bakom.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tycker du ska testa ett gig till slÀktmiddag eller hemmafest inför nÀra och kÀra. LÄter simpelt men tror de flesta blir lite skakig och lÀr sej nÄgot redan dÀr.

Relationer har aldrig varit varken min slÀkts eller min starka sida. Jag har helt enkelt ingen jag skulle kunna göra detta framför, tyvÀrr.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett annat tips Àr att kolla in vart andra spelat. Leta upp personer som sysslar med samma musik och som kanske kommit lite lÀngre (slÀppt nÄgot, spelat ute) och kolla vart de spelat. Gör sen en lista över alla stÀllen och mejla dem ett paket med lÀnkar och presentationstext. Ring/mejla sen kanske tvÄ tre veckor och följ upp.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför mÄste man göra livegig? För att fÄ ekonomin att fungera förstÄr jag det om man vill syssla med det pÄ heltid, men annars? Jag kÀnner inte nÄgot större sug efter att spela live, och ÀndÄ Àlskar jag att göra egen musik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att spela inför slÀkt och vÀnner Àr sjukt mycket vÀrre och jobbigare Àn att spela inför frÀmlingar. I alla fall i mitt tycke. Jag personligen kan inte slÀppa loss lika bra som vanligt om jag vet att det stÄr en slÀkting i publiken. Eller Ànnu vÀrre, att spela för enbart slÀktingar......urk.

Men som sagt detta Àr bara min Äsikt.

Ett tips som Bruce Dickinson (Iron Maiden) gav, var att nÀr du stÄr pÄ scen. Kolla inte pÄ dom som stÄr nÀrmast dig. Titta förbi dom som stÄr lÀngst bak. Och allt du gör ska synas av dom som stÄr lÀngst bak. SÄ överdrivna rörelser, och försök att inte titta pÄ dom som stÄr nÀrmast scen.

Detta kör jag sjÀlv efter, och jag tycker att det Àr sjukt mycket lÀttare att fÄ ett bra scenframtrÀdande pÄ detta sÀtt.

Ett sista tips Àr att slÀppa loss som fan. TÀnk sjÀlv, dom som stÄr i publiken har antagligen betalat för att se dig, eller om du spelar förband sÄ har dom ju naturligtvis betalat för huvudbandet.

Men i vilket fall sÄ vill dom ju inte se en stenstod stÄ pÄ scen och titta ner i golvet, utan alla förvÀntar sig att se nÄgon som Àr lika bra pÄ scen som alla dom "proffsiga" banden.

SĂ„ var inte blyg, lev ut och röj som ett svin. SĂ„ blir det ju hur gött som helst 🙂

Och till din egentliga frÄga.

Hur allt funkar nÀr du ska lira live rent tekniskt Àr otroligt olika frÄn stÀlle till stÀlle.

Ring och prata med dom som Àger stÀllet och hör. Finns det PA, gött. Finns det inte, kan dom fixa det?

Om inte sÄ kanske det blir krÄngligt att fixa om du inte har sjÀlv.

Hitta spelningar, det lÀttaste Àr vÀll nÀstan att ringa runt och frÄga pÄ olika stÀllen dÀr din typ av musik brukar spelas live.

Och har dom inte nÄgon lucka i schemat dÀr du kan spela sÄ har du i alla fall fÄtt en kontakt. Och detta Àr viktigt.

Skapa sÄ mycket kontakter du bara kan, sprid ditt namn sÄ mycket det bara gÄr och var ihÀrdig som fan.

Var hygglig och trevlig nÀr du pratar med dom olika arrangörerna sÄ att dom fÄr en bra och positiv bild av dig.

Och framför allt. HA ROLIGT! 🙂

Lycka till mannen!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...