PoetDavid Postat 26 maj 2014 Postat 26 maj 2014 Jag kan inte mycket om inspelning och Àr ingen datanörd men jag har en gammal Mac, en Powermac G5 2 ghz, 3.5 ddr sdram som jag har garageband pÄ. TÀnkte anvÀnda garageband till att skissa lite lÄtideér. Jag behöver dock ett ljudkort. Vill kunna spela in klaviatur, bas, gitarr och sÄng sjÀlv. Trummor fÄr jag vÀl spela in via mjukvara eller anvÀnda trumljud frÄn mitt stagepiano. Finns vÀl knappt nya ljudkort som Àr kompatibla med en powerpc? Men pÄ begagnatmarknaden skulle jag vÀl kunna hitta nÄt? Vad ska jag leta efter? Det Àr ju inte för professionella produktioner men ska ju ÀndÄ funka utan en massa latency sÄ man kan fÄ ihop lite lÄtar. Kom gÀrna med tips pÄ vettigt ljudkort. /David
Peter Roos Postat 26 maj 2014 Postat 26 maj 2014 (redigerat) Ett sĂ„dant hĂ€r skulle nog kunna funka: http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile2496.html Med detta undantag, om datorn har PCI-Express (ser lite annorlunda ut och PCI-ljudkort passar inte dĂ€r): http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=b9f145c1c2ef3fd398ae0c17b1a4cb48 Man fĂ„r kolla lite vilken modell av G5 det Ă€r sĂ„ att man fĂ„r rĂ€tt typ av ljudkort. Om du trycker pĂ„ Ăpplet lĂ€ngst uppe till vĂ€nster bland rullgardins-menyerna och gĂ„r in pĂ„ "Om den hĂ€r datorn", sĂ„ kan man fĂ„ fram lite mer info om exakt vilken modell du har. mvh/Peter Redigerat 26 maj 2014 av Sleap
PoetDavid Postat 26 maj 2014 TrÄdstartare Postat 26 maj 2014 (redigerat) Ok SÄ hÀr ser det ut. Modelnamn: PowerMAc G5 Modellidentifierare: PowerMac 7.3 Processor: PowerPc G5 (3.0) FireWire upp till 800 mbit/sek Kan man inte anvÀnda nÄgot firewire-kort? Redigerat 26 maj 2014 av PoetDavid
PoetDavid Postat 26 maj 2014 TrÄdstartare Postat 26 maj 2014 Ska kanske tillÀggas att det hade varit lÀmpligt om man kunde plugga in micken via xlr direkt i ljudkort sÄ jag inte behöver köra via mixer ( som jag inte har).
PoetDavid Postat 26 maj 2014 TrÄdstartare Postat 26 maj 2014 Hur skulle ett focusrite saffire LE funka?
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 Jag har ett saffire Pro 10 i/o det har funkat pÄ alla mackar jag har haft det inkopplat pÄ sÄ det ska nog gÄ bra. Alla fw kort som du hittar drivrutiner till borde funka.
Peter Roos Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 http://us.focusrite.com/firewire-audio-interfaces/saffire-pro-14/system-requirements
PoetDavid Postat 27 maj 2014 TrÄdstartare Postat 27 maj 2014 Gött mos, anledningen till att jag frÄgade om saffire LE var att det fanns ett beg pÄ blocket, TyvÀrr var det sÄlt men jag letar vidare.
engineer Postat 3 juni 2014 Postat 3 juni 2014 PÄ min gamla G5 hade jag ett Apogee Duet (Firewire). Har sett att de sÀljs pÄ blocket för under 2000:- idag och kan verkligen rekommendera det. Det finns drivrutiner till det frÄn 10.5-10.9 http://www.apogeedigital.com/support/duet-firewire
PoetDavid Postat 6 juni 2014 TrÄdstartare Postat 6 juni 2014 Jag har kollat runt lite och problemet Àr med G5.an Àr ju att jag inte kan uppgradera till 10.6, MÄnga ljudkort Àr inte kompatibla med 10.5 Enligt Focusrites hemsida sÄ funkar varken saffire eller saffire LE med 10.5, saffire 6 usb funkar bara i usb 1.1 versionen. Dock verkar Focusrite pro14 funka. FÄr fundera lite, kanske dags att skaffa nyare dator ÀndÄ.
PoetDavid Postat 26 juni 2014 TrÄdstartare Postat 26 juni 2014 (redigerat) SÄ enkelt var det visst inte.... Köpte ett beg Focusrite saffire pro 14 och hade kollat at noga pÄ Focusrites hemsida sÄ det skulle funka med osx 10.5. Det enda jag skulle behöva göra var att ladda ner saffire mix control 2.4. Jag gjorde detta och det fungerade inte, mixcontrol sÀger att det Àr "out of date" Jag kontaktar Focusrite och tydligen sÄ Firmwaren i ljudkortet för ny. I normala fall laddar man net en nyare verison av Mixcontrol men den Àr inte kompatibel med osx 10.5. Det kan gÄ att lösa genom att "downgrade the firmware). DÄ skickar Focusrite verktyg för detta, mÄste dock göras pÄ en nyare Mac...ett skit med gamla datorer:) Redigerat 26 juni 2014 av PoetDavid
Peter Roos Postat 26 juni 2014 Postat 26 juni 2014 Alltid Àr det nÄgot med datorer, och ljudkort;-)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.