Jump to content
Annons

Vad för setup i kontakt?


michio77

Recommended Posts

Tjenare! Jag använder kontakt till i princip allt jag gör i logic 9. För tillfället så öppnar jag en kontaktplugg för varje instrument, men jag antar att det finns bättre sätt. Typ att öppna fler än ett instrument och/eller artikulationer i samma kontaktplugg och köra ut det i olika midispår. Hur gör ni? Jag gör mest orkestral musik så det blir många pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Funderar på vad som känns vettigt.. Ska man exempelvis köra en kontaktplugg med violin 1 och alla dess artikulationer, eller ska man köra en kontakt för hela stråksektionen. Det som jag är ute efter är helt enkelt en logisk lösning som känns överskådlig. Eller gör jag kanske det här mer kompliserat än vad det behöver vara kanske? :-) Sparar man på processor/ram iom färre kontaktpluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med lite research kommer du att märka att du bara skrapat på ytan än så länge 🙂

Du kan i princip göra det så avancerat du vill och ju mer tid du lägger ner på det desto smidigare kommer det att bli i slutändan.

Jag tycker att du först ska kolla igenom lite tutorials på YT ang att använda Kontakt multitimbralt. med Logic. Det skiljer lite olika åt hur man går till väga för att sätta upp det men det beroende på DAW men det finns massa tutorials så du bör snabbt hitta några så du vet vad det handlar om.

Kanske denna :

Det vanligaste är sedan att man gör olika templates. Det är väldigt individuellt hur just din/dina templates blir i slutändan, där måste du själv jobba dig fram. Sök på tex "Templates logic spitfire" eller namnet på den/de vst's du använder.

Rekommenderar att kolla in den här killens tutorials, även fast han använder Cubase så kommer du att lära dig mycket.

https://www.youtube.com/user/blakusdotcom

Om din dator börjar säga ifrån så finns det även olika knep, ett är att hålla belastningen på RAM nere.

Det gör du genom att "purgea" alla instrument efter att du har lagt in dom i Kontakt.

Blir det stora templates så kan man även bara göra själva kontaktinstansen och sätta upp och namnge alla spåren och sedan först vid produktionen så laddar du upp dom instrument som du då just behöver.

Fråga gärna om det är något mer du undrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på vad som känns vettigt.. Ska man exempelvis köra en kontaktplugg med violin 1 och alla dess artikulationer, eller ska man köra en kontakt för hela stråksektionen. Det som jag är ute efter är helt enkelt en logisk lösning som känns överskådlig. Eller gör jag kanske det här mer kompliserat än vad det behöver vara kanske? :-) Sparar man på processor/ram iom färre kontaktpluggar?

har för mig att man spar en av grejerna,CPU, men kolla manualen, det står där har jag för mig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sparar man på processor/ram iom färre kontaktpluggar?

Inte nämnvärt, inte i en modern dator.

Överskådlighet, bygger mest på 1 sak: hur du spontant tänker när du jobbar. Följ det mönstret, lägg upp din miljö efter det. Gör dina egna program om du vill slippa vara låst i de köpta produkternas utformning. Spara ut samplingarna, script osv och gör programmen som du behöver. Tar några dagar, men sparar in år av livet.

Finns ju två standard-arbetssätt att ändra artikulationer på numera: midi-kanal eller keyswitches. Försök håll dig till ett av dom, inte flera, och lägg artikulationer samt expression-möjligheter så det finns en helt genomgående logik med så få undantag som möjligt. Ju mindre du behöver tänka, desto bättre.

Att hålla på med purge .. nja. Det är en teknik som är trolig att försvinna från Kontakt och då sitter man där sen. Purge tar bara tangentnertryckningar och samplingar. Har du t.ex. ett program med 2 eller fler-stegs round robin så kommer villkoret att trigga en annan sampling vid 2:a genomspelningen än vid första. Men den "andra" samplingen finns ju inte laddad, för den är purgad som "överflödig". Då blir tangentnedtryckningen tyst, tonen uteblir.

Det drabbar även samplingar som utgör t.ex. release-triggers via script, eller anropas via script överlag, samplingar som utgör när-akustik, script-automatik som ackord-utformningar, piano-samplingars samverkan mellan roundrobins för pedal-, tangenter och sympatisk resonans mellan strängar, resonans mellan trummor, slumpvisa slide-ljud vid gitarrsamplingar osv osv.

Du tappar dessutom möjligheten att lyssna på dina ändringar direkt i ditt program. Du måste purga om för att få in rätt samplingar först, varje gång. Ju större program du använder, ju fler villkor och ju mer script du använder, desto mer försiktig ska man vara med purge. Man måste känna till alla detaljer i de program man kör, och ofta ändå testköra flera gånger, bara för att se att det verkligen funkar.

Utgångarna i Kontakt, är bökigt att utforma. Kontakt kan ta emot 16 kanaler MIDI från en DAW, så jag kör 16 stereo-outputs från Kontakt. 1 midikanal = 1 output (man måste köra 64 output varianten av Kontakt då) och adresserar Kontakts interna kanaler 1-32 till dessa 16 utgångar. Sen sparar man konfigurationen som default så laddas den varje gång. Man sparar den även som konfig-fil (se bild) så kan man läsa in filen istället för att behöva göra om eländet i framtiden.

2014-05-10_17.jpg

Ska du köra med fasta templates i din DAW så titta på program som Bidule, eller kör samplingarna externt på sample-farms typ Muse Receptor (om ekonomi finns).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Att hålla på med purge avråder ja från - generellt. Det är en teknik som är trolig att försvinna relativt snart från Kontakt. Den tar bara tangentnertryckningar och samplingar. Har du t.ex. ett program med 2 eller fler-stegs round robin på random, eller seriell, så kommer villkoret att trigga en annan sampling vid 2:a genomspelningen än vid första. Men den "andra" samplingen finns ju inte laddad, för den är purgad som "överflödig". Då blir tangentnedtryckningen tyst, tonen uteblir. Har man 2 stegs roundrobin satt på random, så kan man få höra tonen, eller inte, beroende på vilken sampling random-villkoret väljer just denna gång. Lite rysk roulette.

Det drabbar även samplingar som utgör rumsakustik, som anropas via script, script-automatik som ackord-utformningar, piano-samplingars samverkan mellan roundrobins för pedal-, tangenter och samordnad sympatisk resonans mellan strängar, resonans mellan trummor osv osv.

Du tappar dessutom möjligheten att lyssna på dina ändringar direkt i ditt program. Du måste purga om för att få in rätt samplingar först, varje gång. Ju större program du använder, ju fler villkor och ju mer script du använder, desto mer försiktig ska man vara med purge. Man måste känna till alla detaljer i de program man kör, och ofta ändå testköra flera gånger, bara för att se att det verkligen funkar.

Jag kunde ha förklarat lite mer om det här med purge 🙂

Signia har helt rätt, vad jag inte berättar tydligt nog är att det jag menade var att du ser till att ha en template där du har alla kontaktinstanter purgade.

När du sedan börjar spela in så spar du ju eftersom och då purgar du inte.

Detta resulterar i att alla filer som används i spåret kommer sparas och laddas upp vid nystart av det aktuella projektet.

När du spelar in första ggn och använder en patch som är purgad så kommer det hoppa och saknas lite samples eftersom det först då laddas.

Vad jag brukar göra är att den patch jag ska använda laddar jag in, sen spelar jag in. Sen när man sitter och lyssnar så kan man starta med purgad instans och spela några ggr och efter ett par ggr så är allt laddat.

Detta är som jag nämde ett knep om man vill spara RAM, och det funkar.

Det är såklart helt onödigt att göra om man har en dator som klarar av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...