Jump to content
Annons

Lynx Aurora 16 eller Universal Audio Apollo 16?


SiJo

Recommended Posts

Hej,

jag har precis skaffat ett Digidesign C-24 mixerbord till studion.

Sitter idag med ett Fireface 800 ljudkort men funderar på att uppgradera till 16 in/ut.

Har sneglar lite på Lynx Aurora 16 samt även en del på Universal Audio Apollo 16 kortet.

Fick med ett Digidesign 96i I/O kort i mixerbords-affären men jag har ingen dator som jag kan få in PCIe kortet i så just nu kan jag inte köra det. Sitter med en Mac Mini av högsta version och det hade varit smidigt om man kunde köra Thunderbolt mellan dator och ljudkort tänkte jag.

Ett alternativ kan ju vara att skaffa en Mac Pro och köra med Digidesign kortet.

Ja, min fråga, någon som har några bra tips, erfarenheter eller synpunkter? 🙂

mvh

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svar.

Beror ju lite vad du vill ha. Om du vill köra UAD pluggarna. Jag har själv ett SSL alphalink som jag är riktigt nöjd med. Har sett några på vend.se nu för ett riktigt bra pris. Dock så behöver både SSL:en och Lynxen köras via ett PCI-e kort.

Tänkte på Lynx Aurora, om man köper till Thunderbolt expansionen så behöver man väl ingen PCIe plats? Det är väl själva poängen, eller är det något jag missar?

om du är nöjd med Fireface 800 så köp till ett eller två adat-interface så kan du få 28 I/O totalt

Visst kan man bygga ut Fireface 800 med adat inteface, alltid en tanke.

Är det bara RME´s interface som gäller eller kan du ge förslag på nåt?

mvh

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah yes, så Lynxen är thunderbolt kompatibel nu då, har inte hängt med i Mac svängen. Då skall det ju funka alldeles utmärkt. Men jag tycker nog som ovan att du kanske borde investera i 8 kanaler high-end via adat istället.

Både highend preamps och dyr ad/da är överskattat. Så bygg vidare på din nuvarande setup!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Egentligen behöver jag inga preamps, har ju 16st i C-24:an. Sedan har jag några externa pre-amps oxå.

Är bara dom analoga ingångarna jag vill åt och om jag förstår det rätt är väl både Lynx Aurora 16 & UA Apollo 16 bara interface, inga preamps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du fått med för PCI kort? Native eller är det ett HD1 Corekort?

Och skall du köra Pro Tools mao?

Det är ett Pro Tools HD Accel för PCIe kort och audio interfacet är ett 96i I/O.

Jag kör Pro Tools, C-24 bordet fungerar inte med något annat program. Eller det är vad jag fått för mig iallafall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hade åkt på Digi96 med corekortet. Låg latency vid inspelning lite extra processorkraft.

Sedan kan du på sikt köpa loss en Lynx 16kanalskort, eller köpa ett till beggat Digi96. Dom har blivit billiga.

Håll tungan rätt i mun, för du kan inte köra senaste PT med HD korten har jag för mig. Dessutom tror jag att man inte kan köra 64 bitars OS under windows heller. Kan ha fel men ta reda på så mycket som möjligt så att du inte hamnar fel.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade åkt på Digi96 med corekortet. Låg latency vid inspelning lite extra processorkraft.

Sedan kan du på sikt köpa loss en Lynx 16kanalskort, eller köpa ett till beggat Digi96. Dom har blivit billiga.

Håll tungan rätt i mun, för du kan inte köra senaste PT med HD korten har jag för mig. Dessutom tror jag att man inte kan köra 64 bitars OS under windows heller. Kan ha fel men ta reda på så mycket som möjligt så att du inte hamnar fel.

Det jag fick höra var att Digi96 inte klarar Pro Tools 11. Man kanske kan hitta ett Digi196 kort beggat vid tillfälle om jag vill köra PT11.

Men, kan man köra vanligt Pro Tools 10 eller måste man köra HD?

Angående PCIe kortet, jag kör ju med en Mac Mini som sagt, sett att det fins externa PCIe kabinet men dom jag sett (MAGMA Expressbox 1T Thunderbolt) är rätt dyra. FInns det andra lösningar? Eller ska man köpa på sig en beggad Mac Pro kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du har köpt ett äldre system och på dom grejer du har supportas inte senaste PT. Tror att du kommer att få problem med en Thunderbolt låda eftersom PT systemen är rätt kinkiga med vilken dator man kör.

Digi192 är lika gammal som Digi96 och kommer inte ge support för senare PT system. Den måste dessutom kopplas till Core kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skulle köpt en PC och kört systemet i den med Core kort och Digi96. Kommer att funka fint, om du kan leva med en äldre version av PT förstås.

Om du bara är ute efter att använda C24 så kan du köra utan PT HD korten förstås med nyare version av Pro Tools.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köpt en PC och kört systemet i den med Core kort och Digi96. Kommer att funka fint, om du kan leva med en äldre version av PT förstås.

Om du bara är ute efter att använda C24 så kan du köra utan PT HD korten förstås med nyare version av Pro Tools.

Ursäkta alla newbie Pro Tools frågor, kört Nuendo i alla år och nu hamnade man i detta träsk. 🙂

När du säger Core kort, då menar du det HD Accel kortet jag redan har?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ursäkta alla newbie Pro Tools frågor, kört Nuendo i alla år och nu hamnade man i detta träsk. 🙂

När du säger Core kort, då menar du det HD Accel kortet jag redan har?

Jupp, nu är det lite klurigt. Man behöver ett Corekort och sedan bygger man på med Accelkort. Jag vet inte om ett Accelkort funkar som kort utan Core kortet... här får någon mer erfaren PT ägare steppa in. Jag har bara använt systemen 🙂

Trots sin ålder har PT HD stora fördelar om man lirar in band i studion med tanke på låg latency vid tracking.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, nu har jag hunnit hem och tittat på vad det faktiskt är för kort jag har.

Visade sig ju att det faktiskt är ett Accel Core Card jag har. Så nu är det utrett iallafall. Inte lätt att vara snurrig. 🙂

Ska ta mig en funderare på hur jag ska göra.

En variant kan ju vara att sälja Digi96 och Fireface korten och köpa ett Lynx eller Apollo. Dessa val...🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte om HD Native Thinderbolt interfacet skulle fungera, tror inte det.

Gällande ljudkvalitet mellan Lynx Aurora & Universal Audio Apollo 16, är dom i samma klass?

Vet att man får med UAD pluggarn osv med deras kort men jag tänker förutom detta?

Någon som har koll?

Kan få hyffsad bra deal på Apollo kortet och just nu får man ju med thunderbolt expansionen gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...