Jump to content
Annons

Tune kicks & percussion o.s.v i Fl Studio


samuel-j

Recommended Posts

Annons

att tunea är helt enkelt att pitcha, du kan ta reda på vilken ton de är genom att loada samplet i newtone, och sen flytta det antal halvnoter du vill. Tonart har jag inte själv kommit på nått enkelt sett, brukar googla och hitta en bild på vilka toner som ingår i vilka skalor och jämföra med de sju jag använt i låten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om baskaggen är en ljudfil kan du öppna den i pianoroll och stämma där.

FL Studio har en verktyg som listar ut vilken skala som du jobbar i. Du hittar den i pianoroll under helpers/detect score scale. Dock tycker jag att den ibland inte är 100% träffsäker. Jag föredrar att välja en skala som förmedlar de känslor som jag vill att låten ska innehålla innan jag börjar jobba med den. I mixern kan du öppna upp en plugg som heter pitcher, där finns de flesta skalorna och du kan jämföra med dem. I pianorollen under chords finns även några skalor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan också försöka göra sin egna kick, i alla fall basen i kicken. Man kan ta en vanlig kick och klippa den i lämplig frekvens, sen kan man ta t.ex Fruit Kick och där justera till önskad frekvens, sen mixar man ihop detta.

Ett sätt som är så exakt det kan bli är att använda sig av en 3xOsc och leka runt lite med Vol och Pitch-envelope för att få en "kick", och sen mixa in med den vanliga kicken som åter igen kör highpass på. Då kan du få kicken att gå i vilken ton du vill 🙂

Om det önskas kan jag skapa en enkel sådan och skicka den till dig. Det går o göra på ett kick 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! har länge undrat hur man *tunear* sina kickdrums och percussion samples så att de går i samma tonart som resten av låten. Jag undrar även om det finns något sätt att ta reda på vilken tonart ens låt går i.

Jag jobbar i Fl Studio 🙂

Hur går det för dig samuel-j? Jag har inte sett dig svara i någon av dina trådar du skapat. Lyckades du fixa kicken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kollar man in Nicky Romeros och The Cableguys nya plugg där man kan ändra tonarten och pitchen på vilken kick som helst inklusive de kickar som följer med. It's a game changer. Även deras sidechain-plugg "Kickstart" är gudomlig.

Redigerat av dreas
Link to comment
Dela på andra sajter

Det man behöver tänka på när man ändrar pitchen på hela kick-samplingen är även att "slaget" i kicken ändras. Ändras den för mycket åt ena hållet så kan man förlora attack och tryck i kicken. Det är därför man ibland kan ha användning av två olika kicks, t.ex en med lågpassfilter som man kan pitcha, och en med högpassfilter som man inte pitchar, detta så att man behåller samma attack, krispighet osv medan man ändå justerar pitchen på själva basen i kicken.

Att köra med pluggen dreas pratar om gör något liknande, fast lite enklare att använda då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

okej! har kollat in nicky romeros senaste plugin ett par gånger och ska nog köpa den nu, men är det så att man kan justera bara sin egna kick eller måste man layra o bygga egna kicks från ''grunden'' ? tacksam för svar 🙂

Jag skulle tro det står i manualen, eller tas upp i nån video på youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...