Jump to content
Annons

Brumm i högtalarna

Recommended Posts

Naesstrom (oregistrerad)
Postat

Hejsan

Vi har ett ljudsystem i en Aula där grunden är en Citronic Mixer som är kopplad till 2st stora "skytec" högtalare fram och sedan vidare till 2st mindre bak.

Problemet är att så snart man höjer volymen så börjar det att "brumma" i de främre högtalarna, blir tyst om man drar ur elsladden till dom visserligen men något är ju inte rätt.

Vi har haft en elfirma på plats men enligt dom är det inget jordfel eller liknande utan helt enkelt något strul med själva ljudsystemet så jag tänkte se om någon här hade en ide!

Från mixern går det ut XLR till de främre högtalarna men där är dom anslutna med en RCA in, sedan via enkel RCA ut går det till de bakre högtalarna där det sitter en 6,3mm plug.

MfvKiqy.jpg

Skulle det vara bättre att löda om XLR kontakten och köra på RCA ut med från mixern eller spelar det kanske ingen roll?

Har fått i uppdrag att lyckas fixa till det före fredag så känner mig lite överväldigad just nu 😄

Vad kan det annars vara som jag borde kolla på? Det sitter en jordskruv på mixern med men den är inte ansluten till något alls t.ex. men kan nada om detta!

Annons
Naesstrom (oregistrerad)
Postat

Upptäckte av misstag idag när jag kollade lödningarna i XLR kontakten att när jag satte fingret mellan jord-pinnen och plattan på kontakten blev det tyst... Är det säkert att löda en kort sladd mellan dessa två punkter?

Rolf57 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du har en jordslinga, och när du gjorde så går signalen till jord istället för till högtalaren.

Balanserad signal har jord och minus separerade, byglar du dessa med varandra eller till skärm blir den inte balanserad.

Du ska förhindra uppkomsten till brummet, och har du tur beror brummet på att du har två olika jordpunkter.

Har du otur är det utrustningen.

Tystnar högtalarna när du rycker ut XLR kabeln? då kommer brummet från Mixern, annars är det högtalarna

Tystnar det inte, prova lyfta jorden på högtalarna

Jag tror dock generalfelet ligger i produkterna, Citronic och Skytech är lågbudget,, och jag har bara dåliga erfarenheter av deras produkter.

QSC K8/k10/K12 är jävligt bra, eller EVs nya Z-line om du vill ha lite mer budget.

Redigerat av Rolf57

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.