Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå

Hur ska en extern hårddisk vara formaterad för att bäst funka till Logic Pro 9? Har en extern WD Passport USB 3.0-disk som just nu är exFAT, kör imac quad i5 och 8 gb ram. Får ändå felmeddelande om "Disk too slow" och jag kör alla projekt i Logic från den externa disken. Misstänker att det kan vara något i formateringen av denne som strular till det.

Mvh

Andréas

Annons
Postat

Måste hårddisken vara Windows-kompatibel eller varför väljer du exFAT?

Jag har kört projekt från en FAT32-disk utan problem så prestandan hänger inte på filsystemet så länge det finns native stöd från OS X och inte något FUSE-filsystem. Men du borde använda Mac OS Extended (journalförd) ändå av andra skäl som journalen och att kunna sätta filåtkomsträttigheter.

För tunga projekt sett till diskbelastning? Används mjukvaruinstrument och ligger instrumentbankerna också på samma externa disk som Logic-sessionen?

Postat

Hallå

Det har nog bara blivit så att jag valde exFAT, men tänker formatera om disken nu. Då får det bli Mac OS Extended (journalförd).

Jag har precis kommit igång med Logic och kan ännu inte så mycket. Har tidigare kört Cubase.

Har alla mjukvaruinstrument och instrumentbankerna installerade på den interna hårddisken, men kör projekten mot den externa disken. Är det enkelt att flytta från den interna disken till den externa disken om det kan bidra till att lösa problemet?

I det senaste projektet har jag ännu bara ett mjukvaruspår och två audiospår så det är nått som knasar sig rejält tror jag.

Postat
I det senaste projektet har jag ännu bara ett mjukvaruspår och två audiospår så det är nått som knasar sig rejält tror jag.
Oj, då är jag tveksam till om det verkligen är hårddisken. Ingen extern hårddisk skulle storkna av så lite, och definitivt inte din interna disk som är ganska snabb.

Vilket ljudkort och har det för låg buffer/latency så den inte hinner ladda samplingarna? En Mac med din dators kapacitet ska lira drösvis med mjukvaruinstrument.

Postat

Mitt ljudkort är ett Presonus Firestudio Mobile

i Logic står det under inställningarna att I/O Buffersize är 128 samples

Recordingdelay 0 samples

och jag har inte aktiverat Low Latency-mode i Logic...

Och jag har ljudkortet i Safe mode = Normal (hittar jag i Universal Control som är ljudkortets drivrutin)

Det kan ju vara en bugg i Logic också för jag har läst att fler har haft liknande strul, men det var en tanke med hårddisken

Postat

Prova att flytta projektet från den externa disken så du har allt på din interna hårddisk. Den är trots allt snabbast av allihop.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.