Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har just införskaffat mig en RNC, det är bara det att jag inte riktigt begriper vad de olika väderna egentligen gör. Skall man skruva uppåt eller nedåt för att få så tight kompressering som möjligt eller gäller det bara vissa av värderna, eller hur är det egentligen?

Annons
Postat

Lite allmän info om kompressorer i allmänhet:

Threshold: den nivå där kompressorn börjar arbeta

Ratio: bestämmer hur mycket ljudet skall dämpas, varierbar från 1:1 till :1

Hard knee: karaktäristiken på kompressorns design, inget händer förrän nivån når tröskelvärdet (threshold)

Soft knee: annan typ av kompressor där reduktionen upp till tröskelvärdet sker progressivt över ett omfång av 10 dB eller så. Alltså när nivån kommer inom 10 dB från threshold börjar kompressorn att reducera nivån. Med låg ratio har det mycket liten effekt.

Attack: den tid som förlöper innan kompressorn dämpar nivån, en långsam attack tillåter transienter att passera oförändrade innan kompressionen startar.

Release: den tid det tar innan dämpningen av signalen upphör. Om releasetiden är för kort kan signalnivån börja pumpa - man kan höra nivån gå upp och ner.

Auto attack/release: vissa kompressorer har ett autoläge som justerar attack och release kontinuerligt för att passa dynamiken i musiken.

Peak/RMS:en krets som mäter signalens styrka för att veta när kompressionen behövs. En RMS-avkännare fungerar ungefär som det mänskliga örat, vilket bryr sig mindre om kortvariga starka ljud än mer långvariga ljud som är lika starka.

Hold time: aktiverar en kort fördröjning innan release-fasen. Om Hold Time sätts längre än en våglängd av den lägsta hörbara frekvensen tvingas kompressorn att vänta tillräckligt länge innan nästa cykel kommer och på detta vis undviks att distortion uppkommer. Med 50 ms Hold Time undviks distortion ned till 20 Hz. Ibland har kompressorn en inbyggd, förinställd Hold Time.

Postat

Så för att få något så kompresserat som möjligt skall jag alltså ha så högt som möjligt på Release och så lågt som möjligt på Threshold och Attack? Eller tänker jag knasigt nu?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.