Jump to content
Annons

Motu 828 mkII problem


Ragge

Recommended Posts

Hejsan

Köpte nyligen detta externa MOTU kort..

Jag förstår bara inte hur den ska fungera med Cubase SX, för när jag anger tex 44,1 kHz på kortet och sedan går in i cubase och tar project settings 96kHz så vill den säga att "sample rate ändrad till 96" Och då vill den få fram själva "MOTU FW Audio Console" vilket inte går när man har något ljud igång..

Hur ska man kunda byta samplerate när som helst? och hur gör man så att man kan kolla i "MOTU FW Audio Console" när man vill? Sen en grej till, när jag spelar på elgitarren registrerar inte cubase att något ljudkommer in till det.. med andra ord går det inte att spela in i cubase eftersom inget ljud kommer in.. vad ska jag göra?

Tackar // Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ragge,

börja enkelt. Bestäm dig för EN samplefrekvens. Ställ in den i MOTU FW Audio Console, innan du startar Cubase. Starta sen Cubase och välj samma frekvens. Det finns ingen anledning för oss vanliga dödliga att "byta samplerate när som helst".

Hur spelar du in elgitarren? Vad har du för andra grejer, en sladd lär väl behövas ut från elgitatarren till exempel?

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

trombonisten..

Om jag väljer 96kHz innan i MOTU FW Audio Console och startar ett nytt projekt i cubase så ställer cubase om sig till 44,1 kHz, och då vill sampleraten på ljudkortet också men det går inte för att ett fel meddelande kommer upp som säger att man inte kan öppna Consolen när ljud spelas eller när ja har cubase uppe..

Elgitarr ljudet kommer in i datorn, det är bara att cubase inte "fångar upp" ljudet, asså spelar in det. Men herwhisper svarade på de nu, och de tackar jag för, nu ska jag pröva det tipset

Link to comment
Dela på andra sajter

trombonisten..

Om jag väljer 96kHz innan i MOTU FW Audio Console och startar ett nytt projekt i cubase så ställer cubase om sig till 44,1 kHz, och då vill sampleraten på ljudkortet också men det går inte för att ett fel meddelande kommer upp som säger att man inte kan öppna Consolen när ljud spelas eller när ja har cubase uppe..

Elgitarr ljudet kommer in i datorn, det är bara att cubase inte "fångar upp" ljudet, asså spelar in det. Men herwhisper svarade på de nu, och de tackar jag för, nu ska jag pröva det tipset

du kan ställa khz i sx om du gör det så syns det på ljudkortet eller?

audio consolen kan du få fram om du går in på start menyn samtidigt som du har sx igång jag har lite problem med synkningen men annars är jag nöjd mkt väljudande kort hälsningar johan

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

asså jag kan inte ha igång MOTU Firewire Audio Console samtidigt som Cubase..

Så fort jag startat cubase är den frekvensen låst i consolen där.. och det är detta jag har problem med.. Varför kan man inte ha Consolen öppen samtidigt som cubase? ja menar annars kommer jag aldrig kunna spela in nåt i mer än 44,1kHz eftersom det är basic sampleraten i cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

asså jag kan inte ha igång MOTU Firewire Audio Console samtidigt som Cubase..

Så fort jag startat cubase är den frekvensen låst i consolen där.. och det är detta jag har problem med.. Varför kan man inte ha Consolen öppen samtidigt som cubase? ja menar annars kommer jag aldrig kunna spela in nåt i mer än 44,1kHz eftersom det är basic sampleraten i cubase

jo jag har den igång samtidigt som sx du kan ha den i bakrunden och bara trycka nere vid start menyn du kan ju gå in på sx och ställa sampel raten så att den alltid startar i tex 96 du kanske ska gå in och välja intern klocka eller något sånt i sx

Link to comment
Dela på andra sajter

ja har fått det att fungera nu.. dock har jag ett problem kvar, som herwhisper svarade på..

Hur ställer jag in vilka ingångar och de du snackade om, för att få inspelning att fungera i Cubase SX med MOTU?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skriver jag problemet mycket utförligt:

När jag kör Cubase SX kan jag inte öppna MOTU Firewire Audio Console, när jag försöker göra detta kommer ett felmeddelande som säger "The MOTU Firewire Audio can not be configured while audio is running". Detta även fast jag inte har något ljud igång, bara cubase.

Om jag väljer att ha 96kHz samplerate i MOTU audio Console innan jag startar Cubase så går det bra.. men när jag startar eller öppnar ett projekt i cubase ändras sampleraten till 44,1 som är standard i cubase. Och när detta "Samplerate has changed to 44,1 kHz" kommer upp så kan ju inte MOTUs Console öppnas för då kommer felmeddelandet som sade "The MOTU Firewire Audio can not be configured while audio is running". Och sen kommer jag inte ur cubase utan att trycka Ctrl alt delete.

Jag är mycket tacksam för alla tips.. // Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

såhär är det:

FW Audio Console är 828'ans kontrollpanel. Det innebär att enda sättet att öppna den samtidigt som Cubase är igång är att gå via Device Setup > VST Multitrack > Control Panel. Annars kommer du få det där felmeddelandet. Det finns dock ingen anledning att gå in där och rota om man väl har gjort inställningar som funkar bra på ens dator. Sampleraten styr du alltid inifrån Cubase (i project setup) och 828'an kommer så länge du har Cubase öppet att vara "slav" under inställningarna du gör där. Alla inställningar gjorda i Project Setup sparas med det aktuella dokumentet. Meddelandet "The samplerate has changed..." Får du alltid då Cubase har gjort något med hårdvaran - dvs i detta fall ändrat sampleraten.

Det som gäller är alltså att du måste bestämma dej för vilken samplerate du vill jobba i. Det finns ingen anledning att jobba med fler än en. Om du har filer som är av en annan samplerate, importera dem som vanligt i Poolen i Cubase, och konvertera därefter om dom till den samplerate du jobbar i.

FW Audio Console är alltså inte att förväxla med CueMix Console, som är mixerprogramvaran som hänger med 828'an. Denna går däremot utmärkt att köra samtidigt som Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså även om jag väljer en annan samplerate i cubase så kommer felmeddelandet. Felmeddelandet kommer även fast jag går in på device setup och kontrollpanelen. Jag kan aldrig ändra samplerate när jag väl är i cubase. Och det betyder att jag för tillfället enbart kan köra i 44,1 kHz eftersom cubase startar i det och om jag ändrar i cubase, så kan inte FW audio console ändra samplerate vilket leder till felmeddelande på felmeddelande tills jag måste köra Ctrl alt del

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter klockrent som en bug i Cubase. Antagligen finns det någon som är riktigt duktig på Cubase som kan berätta om vägar runt problemet? Hur sätter man till exempel om default på 44.1kHz.

Kanske att någon som kör Cubase ihop med Soundblaster har något bra svar? (Soundblaster är ju låst till 48kHz).

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ragge,

Har du även provat att sätta FW Audio Console till t ex 48 khz innan du startar Cubase och sedan ändra inuti Cubase?

Vad använder du för version på Motu-drivrutinerna? Kan hända att du behöver uppdatera. Och vad har du för version på SX?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte installerat några nyare drivrutiner än de på skivan som följde med MOTU kortet, sen har jag Cubase SX 2.02 tror jag det är..

Om jag sätter 48kHz på Consolen innan jag startar cubase så händer det så att när jag startar ett nytt projekt i cubase så vill cubase ställe om sig till 44,1kHz när det startar, som standard..

Och Consolen kan inte ställa om sig när cubase är öppet så då kommer felmeddelande på felmeddelande på felmeddelande tills jag kör Ctrl alt del

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Såhär är det, jag har trixat lite..

Alla dessa problem är där när jag startar cubase sx, men sen har jag något program som heter "Synthcore". När jag avslutar "Syncor.exe" genom att trycka på Ctrl Alt Del så funkar det att ändra samplerate i cubase. Skumt..

Men då är det ett till problem, vad är det för program Synthcore? Om jag avinstallerar det så kommer ett felmeddelande varje gång jag startar cubase, men allt funkar! va ska ja göra?

Redigerat av Ragge
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...