Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan. Börjar få en del förfrågningar av folk som vill köpa min musik.

Men saken är den är det är för jäkla krångligt att hitta ett lämpligt pris.

Och sedan ska ju STIM pengar på när det framförs offentligt.

Hur gör ni? Vad tar ni?

MVH//Kenny

Annons
Postat

Svårt.

Är det beställningsjobb eller är det nån som vill ha låtar du redan gjort? Beställningsjobb är lättare att sätta pris på: välj en timlön och räkna hur många timmar du jobbat på låten. Eller beräkna innan ungefär hur mycket tid du kommer lägga ner och dra till med ett pris.

Är det musik du redan skrivit för ditt eget höga nöjes skull så är det ju en annan sak. Själv har jag aldrig tagit betalt för att låta nån annan framföra mina "privata" låtar. Är det så att den som vill köpa låten på nåt vis kommer tjäna en massa pengar på din låt så kan du gott ta betalt. Tänk att du t ex jobbar ungefär 1 dag med kompositionen och 3-4 timmar med nerskrift eller inspelning. Sen (lågt räknat) 200:- i timmen. Det blir dryga 2000:-, vilket är väldigt billigt. Samtidigt kan sånna saker generera fler förfrågningar och då är det ju läge att gå upp lite i pris.

Postat

I detta fall så ska jag sälja till ett Bandylag. Och då kan man tänka på att deras ekonomi ligger över valiga privatpersoners och kanske dra nytta av det. Och då bör ju STIM pengar spela in kanske mycket i hur mycket jag kommer tjäna.

Även folk som spekulerar med mig andående musik som jag skriver och vill sälja. Men som sagt 2000:- låter ganska överkomligt till att börja med iaf.

Postat

Blanda inte ihop eventuella STIM-pengar med arvodet för kompositionen. Dels kommer inte pengarna från STIM förrän efter något år, och dels ska du inte räkna med några gigantiska summor om det nu är ett bandylag som ska ha låten. Är du säker på att dom ens rapporterar till stim? Det fuskas en hel del med det och börjar du knorra om sånt kan dom lätt backa helt. Bandylag förresten? va? 😆

Postat

Nej nej det är klart att jag inte blandar ihop det. 😆

Ja eller ett bandyförbund eller vad fasen det nu heter haha. Sport har aldrig varit mig grej. Men med tanke på att låten isåfall kommer framföras vid varje bandymatch så borde det bli en liten summa. Och jag är medveten om att det inte alltid är stora summor. =)

Men då borde det rapporteras till STIM tycker man???

Postat
Nej nej det är klart att jag inte blandar ihop det. 😆

Ja eller ett bandyförbund eller vad fasen det nu heter haha. Sport har aldrig varit mig grej. Men med tanke på att låten isåfall kommer framföras vid varje bandymatch så borde det bli en liten summa. Och jag är medveten om att det inte alltid är stora summor. =)

Men då borde det rapporteras till STIM tycker man???

Var inte så säker på det. Hör med dom! Kolla upp vad minuttaxan ligger på i dom sammanhangen också. Tror inte det är några SR-siffror att tala om.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.