Jump to content
Annons

Key Usb-Dongle


Drumlover92

Recommended Posts

Hej

Undrar ifall man får med en Key Usb-Dongle till http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=2182&artno=295100

Vet att man inte får det till uppgraderingar som t.ex. Cubase 6.5, eftersom att man troligtvis ska ha en ifrån tidigare version.

Så vill egentligen bara dubbelkolla detta, annars vore det ju tragiskt.

Vill ha svar så snabbt som möjligt, Därför la jag upp frågan här.

/ Jonatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det tror jag inte. Onödigt att skicka med ifall man redan har en. Så om du har en behöver du ingen ny, utan du tankar helt enkelt över licensen från datorn via en programvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är ju den att jag inte har ägt ett Cubase överhuvudtaget innan, så jag måste ju ha en. Det är ju rätt dåligt att dom inte slänger ut någon som helst info om produkten..

Känner inte att jag vill chansa när det är 2500 kr det handlar om 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte när det gäller uppgraderingar vad jag har förstått, men detta ska väl inte vara en uppgradering utan en full mellanversion utav Cubase, så jag tycker att det borde följa med en. Men jag får väl helt enkelt slå en signal till 4Sound imorn och höra mig för lite. Vore även skönt att slippa komplettera med något. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DenkoXL (oregistrerad)

Förstår inte vad du menar.. det där är ingen uppdatering, det är en light-version av Cubase.

Om du hade kollat Steinberg's hemsida så står det:

SB-eLicenser is included with the following products*:

  • Cubase 7
  • Cubase Artist 7
  • Nuendo 6
  • WaveLab 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev uppgradering, inte uppdatering, Det jag menade var det att jag bara skiljde Cubase Artist 7 med dem andra "Cubase" programmen. Menade bara på att cubase Artist 7 inte borde vara en uppgradering, och att det inte är en total fullversion utav Cubase, utan är en full mellanversion och borde därför ingå en usb dongel. Så jag tolkar väl light-version de samma som det då, fast med andra ord.

Kikade in deras hemsida häromdagen men kollade inte tillräckligt noga tydligen, men jag tackar för din medverkan där! och er andras och.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det ingår dongle i både Cubase7 och Cubase Artist 7 - både retail och EDU, eftersom det är nyköp av fulla licenser.

Uppdateringar/uppgraderingar ingår det inte dongel till, eftersom man ju redan har en sådan till programmet man uppgraderar från. Det ingår inte heller dongle till de Steinberg-plugins som kräver dongle, eftersom många som köper sådana ju redan har en dongle till sitt Cubase, men de som inte kör Cubase behöver köpa till en dongle också när de köper en plugin som kräver dongle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att få de klargjort! jag gick in och kollade skillnaderna på cubase, och cubase artist. och då såg jag att Artist inte hade stöd för externa effekter. någon som vet vad det innebär?

(Jag är rätt ny när de gäller studio btw)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att få de klargjort! jag gick in och kollade skillnaderna på cubase, och cubase artist. och då såg jag att Artist inte hade stöd för externa effekter. någon som vet vad det innebär?

Jag gissar på att det betyder att du inte kan köpa till (eller ladda ner gratisversioner) av VST-plugins. Alltså att du får nöja dig med EQ, kompressor, reverb, delay och övriga effekter som redan finns inbyggda i denna Cubaseversion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ifall jag känner för att skaffa en preamp i framtiden som t.ex. Presonus studio channel för mixning så har inte det stöd för det? jag har ju dock preamp inbyggt i ljudkortet för inputs för mick. Men för att förbättra mixning attack med en extern preamp vore ju nåt i framtiden så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamps brukar man främst använda vid inspelning och då före ljudkortet så Cubase Artists effekthantering berörs inte.

Om man har behov av att ansluta externa effekter såsom kompressor och reverb vid mix finns det alternativa lösningar. Artist har stöd för 32 fysiska in- och utgångar man kan ansluta till externa burkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vart inne i det här med preamps ett litet tag nu men vet inte riktigt hur det fungerar, hur man kopplar, jag har anat att man ansluter preampen till ljudkortet för att sedan kunna mixa med preampen i cubase kanalerna. Men jag kanske är ute och cyklar helt. Vad finns det för alternativ vid bättre förbättrad ljudkvalité vid mixning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar alltså hur man ska koppla den för att få mikrofonförstärkning med 8 st mickar och sen för att lägga på lite kompressor osv vid inspelning på kanalerna. Men då behöver jag ju ljudkortets ingångar med så klart för alla inputs av mickar, är det bara att man kopplar preampen till ljudkortet? som styr ljudet ifrån preampen och sen efter till ljudkortet och in i cubase? Kanske jag är ute och cyklar nu, men det är den uppfattningen jag får vid den användning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att skilja på signalkedja vid inspelning och vid mixning.

En vanlig inspelningskedja kan se ut så här:

Mikrofon - preamp - kompressor - ljudkort - musikprogram

En vanlig kedja om man vill ansluta externa burkar vid mix kan se ut så här:

Musikprogram - utgång på ljudkortet - kompressor/reverb/eq - ingång på ljudkortet - musikprogram

Link to comment
Dela på andra sajter

vill bara ha fram sättet att koppla.

Om jag fattar dig rätt så kör man alltså bara en Line outputs i från ljudkortet "samma som för monitorer", in i Line in för preampen för kompressor/mix m.m. och sedan output från preamp och in i en utav mick Line in på ljudkortet?

för det är väl inte nödvändigt med en extern processor?

För några andra alternativ finns inte vad jag kommer på när det gäller detta ljudkortet, och ljudkortet är ett M-Audio Fast Track Ultra 8r.

Haha såhär tydlig måste man alltså vara när det gäller mig, jag tycker hela den här biten är intressant och vill gärna lära mig, trotts att det är lite trögt i början. Men det hoppas jag inte gör något 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...