Jump to content
Annons

Spela in live-fråga


tvåtakt

Recommended Posts

Om jag tar med min laptop å ljudkort till scenen å mickar upp å dessutom kopplar in sången i mitt ljudkortet, ska jag då köra nån tele-XLR till stageboxen?

Annars finns det nån XLR-split grej så man kan få XLR kabeln från sången till både stageboxen å ljudkortet?

Har spelat in förr med sången genom en specialtillverkad direct out-kabel från Insert-jacket på mixerbordet förr men då stog ju mixerbordet precis vredvid scenen pga liten lokal.

Så jag undrar hur man ska gå till väga... Antar att något av dom översta kan funka väl?

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Va? Förstår inte riktigt...

2. Ja, jag använder den metoden. ART S8 Microphone Splitter funkar toppenbra. PA och inspelning (nästan) helt skilda åt.

3. Har du kontroll över PA:t går det väl utmärkt att koppla ut de signaler du behöver från mixerbordet till din inspelningsutrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Förstår inte vad du inte förstår

2. Ja nästan skilda åt duger bra. Kollade upp och det var ju en helt fantastisk grej!

Hur menar du nästan? Att signalen försämras eller nåt?

3. Japp fast mitt ljudkort Tascam 1641 har endast 6 teleingångar (8 xlr på framsidan) så det skulle inte funka så bra. Plus att mindre spelställen sällan har direct out på sina mixerbord. Därför har jag lött ihop "direct out" kablar som tar signalen ifrån Insert-jacket istället. Funkar precis lika bra. Fast ofta brukar ljudteknikerna vilja ha just inserts i sitt insert-jack... Hmmm. Då går det inte liksom.

Men tusen miljoner tack för mikrofonsplittern! Precis vad jag letade efter, visste bara inte vad jag skulle använda för sökord! Skitbra tackar tackar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...