Jump to content
Annons

gratis VST med 80 tals synthar å trummor å skit?


tvåtakt

Recommended Posts

Nån som vet nå bra gratis-VST med 80-tals synthar å ljud?

Allt jag hittat är såna där "seriösa" grejer med massa spakar å skit. Det är jag INTE intresserad av.

Jag är ute efter samma användarvänlighet som typ billiga synthar där man bara slår in siffran för ljudet man vill åså är det ready to go liksom. Jag har inget intresse av att sitta å mecka med ljud i oändlighet

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns ju många gratissynthar där ute. Och jag förstår inte riktigt heller vad du är ute efter, för det flesta har ju rattar och spakar.

Denna kan låta väldigt 80-taligt och är baserad på en Juno 60.

En av de bästa gratissynthar, lite tung för cpun dock.

http://www.u-he.com/cms/tyrelln6

Denna är bra med

http://kunz.corrupt.ch/products/tal-noisemaker

Om du inte gillar att ratta så följer det med mängder av presets, alltså förinställda ljud.

Men du kanske egentligen är ute efter samplade ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

DenkoXL (oregistrerad)

Han menar en synth med färdiga presets, istället för att sitta och ratta fram ljud.

Något liknande en Casio-keyboard:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS7_OLoCA5LKgoSMvQVLfn9HVL0vaPUtVsjOj40ILgd1T3BFfLrXg

Där det står siffor 1 till 100 typ, och varje siffra representerar ett ljud.. Tex 1 - Bass. 2 - Strings etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Precis det som ovannämnda säger.

Vafan, har ni aldrig haft en Casio-synth eller? hahaha.

Att sitta å ratta på en riktig analog synth med massa rattar är ganska kul, har provat det ett par gånger. Men på skärm blir det bara plottrigt.

Jag är alltså ute efter en slags Casio-variant i VST form, vet inte varför det var så svårt att förstå... Båda första svaren är ju precis det jag INTE är ute efter.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis det som ovannämnda säger.

Vafan, har ni aldrig haft en Casio-synth eller? hahaha.

Att sitta å ratta på en riktig analog synth med massa rattar är ganska kul, har provat det ett par gånger. Men på skärm blir det bara plottrigt.

Jag är alltså ute efter en slags Casio-variant i VST form, vet inte varför det var så svårt att förstå... Båda första svaren är ju precis det jag INTE är ute efter.

Jo men precis som på en Casio så har du möjligheten att välja förinställda ljud (presets) på syntharna jag föreslog, så du kan se rattarna som en liten bonus. Så vad är egentligen problemet med att ljuden går att modifiera om du nu skulle vilja det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Exakt! Det enda jag gillar att ratta på är reverb, EQ å sånt där. Dvs dippen 😛 hhöhöhöhö...

Jag vill massa ljud i den. Casio synthar brukar ju ha allt från dom där syntharna, trummor, bilhorn å massa annat kul. Känns liksom tryggt att ha allting samlat å man inte behöver tänka så mycket.

Jag skulle absolut inte ha problem med att köpa en decent Casio synth för det har jag spelat in på tidigare. Problemet är att jag inte är speciellt tajt på klaviaturspel utan vill kör med midi typ peka ut å bara låta datorn göra jobbet.

Men jag kan spela basic grejer iallafall

Hammerhead är väl ingen VST man kan använda i Cubase?

Har använt den för längesen när jag var nybörjade å brukade spela in ljudet till Cubase genom mina små datorhögtalare till SM57. Visste inte att man kunde spara ner å importera hahaha

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammerhead är väl ingen VST man kan använda i Cubase?

Har använt den för längesen när jag var nybörjade å brukade spela in ljudet till Cubase genom mina små datorhögtalare till SM57. Visste inte att man kunde spara ner å importera hahaha

Hammerhead är ingen VST-plugg, nej. Du frågade efter gratis 80-talstrummor. Om du vill ha bra 80-talstrummor rekommenderar jag Native Instruments Abbey Road 80s drums, men det kostar ju. Så ja, om du vill ha gateade trummor, då kan du exportera ett pattern du gör i HH till wav-format exempelvis och importera till Cubase. Sen finns det otaliga Soundfonts för ändamålet. Ljudkvaliteten är ju sådär i HH och Sounfonts, men det är ju också gratis.

Om du letar efter mer syntetiska trummaskiner, så är det ju bara att söka på kit som LinnDrum, 707, 808 eller 909 följt av "VST free" Klassiska 80-talskit som kan höras på otaliga inspelningar.

Här är fler presetsyntar med en hel del 80-talsljud. Bland det bästa du hittar i gratisväg:

http://www.vst4free.com/index.php?dev=Land_of_Cockaigne

Link to comment
Dela på andra sajter

Synth1 är den bästa gratissynthen som finns enligt mig.

http://www.kvraudio....-by-ichiro-toda

Här har du drygt 10.000 presets, det bör väl räcka ett tag? 😄

http://veryrandomstr...s-for-free.html

Good luck!

Jag provade men vafan DET DÄR ÄR JU SÅNT JAG INTE VILLE HA

vafan nu börjar jag bli seriöst trött på det här jävla nörd-snobberiet.

Jag vill ha något enkelt som INTE INNEFATTAR EN MASSA KNAPAPR Å RATTAR!!!

FANNNNNN

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är precis lika frustrerande som när man frågar efter en hardtail-gitarr och får tips om gitarr med svaj. Hur svårt ska det vara att tipsa om saker jag är ute efter istället för precis allt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade men vafan DET DÄR ÄR JU SÅNT JAG INTE VILLE HA

vafan nu börjar jag bli seriöst trött på det här jävla nörd-snobberiet.

Jag vill ha något enkelt som INTE INNEFATTAR EN MASSA KNAPAPR Å RATTAR!!!

FANNNNNN

Det är ovanligt att se någon balla ur så fullständigt när folk bara försöker hjälpa honom. På sätt och vis riktigt underhållande.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade men vafan DET DÄR ÄR JU SÅNT JAG INTE VILLE HA

vafan nu börjar jag bli seriöst trött på det här jävla nörd-snobberiet.

Jag vill ha något enkelt som INTE INNEFATTAR EN MASSA KNAPAPR Å RATTAR!!!

FANNNNNN

Vänta lite så ska jag trolla fram en komplex synth som någon stackars utvecklare jobbat på väldigt länge. Men av någon anledning väljer den att det inte ska finnas möjlighet att ändra på ljuden.

Det du söker är samplade ljud.

här finns lite gratisljud. (har inte testat dom själv)

http://www.musicradar.com/news/tech/free-music-samples-download-loops-hits-and-multis-217833/70

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite så ska jag trolla fram en komplex synth som någon stackars utvecklare jobbat på väldigt länge. Men av någon anledning väljer den att det inte ska finnas möjlighet att ändra på ljuden.

Det du söker är samplade ljud.

här finns lite gratisljud. (har inte testat dom själv)

http://www.musicrada...ultis-217833/70

Jag är inte ens intresserad av att kunna ändra ljuden: jag brukar nöja mej gott med det som finns i "leksaks"-synthar. Alltså dom med relativt bra ljud vill säga.

Problemet är att jag inte spelar tillräckligt tajt för att ha mycket användning av dom, skulle bli massvis med omtagningar.

Den här låten spelades in för ett par år sedan på en 4-kanalig kassettporta med någon "leksakssynth" jag lånade där jag spelade trummorna på synthen med fingrarna, sen la jag till bas å melodislinga och sen spelade även in sången på sista kanalen på kasettportan.

Denna låt bör tas på mycket stort allvar 😆😄 och som ni hör så är jag ingen Robert Wells direkt

http://www.youtube.com/watch?v=T70ITSm9Iy0

Det är typ exakt sådana där ljud jag är ute efter. Fast jag ska göra seriösare låtar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är typ exakt sådana där ljud jag är ute efter. Fast jag ska göra seriösare låtar 😄

Men varför köper du inte en casiokeyboard då? Funderar själv på att köpa en för 2 500 att ha som låtskrivarverktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför köper du inte en casiokeyboard då? Funderar själv på att köpa en för 2 500 att ha som låtskrivarverktyg.

Hur kan du missa allt jag skriver? Jag skrev att jag inte är tillräckligt tajt på klaviaturspel för att använda en för inspelning. Jag har redan provat. Jag är gitarrist i förstahand å kan typ ta ett par toner på en synth eller liknande men inte direkt spela ordentligt

Link to comment
Dela på andra sajter

vafan nu börjar jag bli seriöst trött på det här jävla nörd-snobberiet.

har en känsla av att dom som försöker hjälpa dig börjar bli seriöst trötta på ditt sätt

det du söker finns inte

gå å spela handtralla istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du missa allt jag skriver? Jag skrev att jag inte är tillräckligt tajt på klaviaturspel för att använda en för inspelning. Jag har redan provat. Jag är gitarrist i förstahand å kan typ ta ett par toner på en synth eller liknande men inte direkt spela ordentligt

Men det spelar ju ingen roll om du har en plugg eller en fysisk keyboard/synt. Du måste ändå lira in det i sequensern, om du inte tänker programmera allting steg för steg. Köper du en keyboard har du ju fördelen av enfingersackord och färdiga rytmer osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag visst finns! Jag vet bara inte hur jag ska hitta det, har letat men hittar bara avancerade synthar.

Tror bara den här tråden lider av samma problem som sig brukar: någon frågar om "jag vill ha ett ljudkort för ca 1000 kr" åså kommer någon med ett svar som "lägg på en tusenlapp som kan du köpa xxx istället för det är bättre" men det är ju inte det som den som frågar är ute efter.

Jag fick en fråga av en snubbe som ville köpa sin första gitarr nyligen och min första spontana tanke var gitarrer som jag själv suktar efter, dvs halvdyra men inte omöjliga gitarrer, typ Warmoth custom-gitarrer å så.

Men innan jag svarade så tänkte jag efter att han var ju faktiskt nybörjare.

Åså hade han en maxgräns på 3000 kr. Han hade länkat till en Ibanez RG350 av något slag, men jag frågade om han verkligen behövde svaj. Han sa "nä det visste jag inte ens att det var" å tur var det för alla vet ju att billiga "floyd"-stall suger. Så jag tipsade om en hardtail Ibanez i samma prisklass å jag kom över å hjälpte han å fixa upp den å den var ju skitbra.

Nu förväntar jag mej att få tips om en enkel synth och inget avacnerat men det verkar för svårt att komma med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det spelar ju ingen roll om du har en plugg eller en fysisk keyboard/synt. Du måste ändå lira in det i sequensern, om du inte tänker programmera allting steg för steg. Köper du en keyboard har du ju fördelen av enfingersackord och färdiga rytmer osv.

Jag vill inte använda audio, jag vill ha VST/midi av den enklaste möjliga sorten

Typ HalionOne fast BRA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...