Jump to content
Annons

Plötslig (midi)latency i Cubase 7 - Helskumt...


tlubtu

Recommended Posts

Jag har stött på ett problem som jag inte förstår hur det har uppkommit. Jobbar med en låt/mix och spelar in diverse kanaler med olika vst-pluggar. Efter ett tag blev det plötsligt rejält med latency i ljuden jag spelar på midi-keyboarden. Spelar ingen roll om jag stoppar låten och spelar ett ljud i taget. Fördröjningen från anslag till ljud finns kvar ändå. Datorn jag använder har en i7-processor och 16 gb internminne. Känns som prestandan borde räcka och bli över. Ljudkortet är ett Focusrite Saffire Pro40. Testade med en annan låt och där fanns ingen latency i vst-pluggarna. Hittills har jag använt Halion Sonic och Groove Agent One. Jobbar även med mixen samtidigt som jag spelar in låten. Några kompressorer, eq samt delay och reverb. Har provat att stänga av alla inserts och effekter utan resultat. VST performance visar inga toppar i cpu-användningen. Jag ha råkat ut för detta en gång tidigare vilket slutade med att jag började om från början med den låten. Har ingen lust att göra det igen. Då använde jag Cubase 6. Någon som råkat ut för detta tidigare och kanske har en lösning på problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en del pluggar, t ex SIR, som lägger på latency vid monitoring. Det hjälper ibland inte att inaktivera dem utan de måste tas bort helt. Används vid mixen istället.

Testa det.

Har du valt rätt drivis till ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Jag har installerat och valt senaste drivrutin. Efter jag skrivit inlägget gick jag in i projektmappen och öppnade backupfilerna av låten. Där fanns ingen fördröjning i midi - vst. Först när jag öppnade den senaste sparade versionen av låten kom fördröjningen tillbaka. I den har jag lagt diverse effekter, sidechain och inserts. Någonstans där ligger antagligen problemet. Ska lägga på dessa steg för steg och se vilken plugg/vst som ställer till det. Vill gärna ha en "arbetsmix" när jag jobbar med låten. Vad är SIR för övrigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

SIR är ett impulsreverb. finns i en gratisversion som har latency som man inte kommer ifrån och en betalverison som inte ger latency.

http://www.knufinke.de/sir/index.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version av C7 har du? Det finns en del funktioner i Cubase man kan slå på och av som yttrar sig lite olika. Har du slagit på några funktioner av misstag eller har du startat Cubase 7 "stock" utan att ändra något i preferences? Det finns en hel del saker som ändrats sen Cubase 6 och det kan ju vara så att någon av dessa nya features gör så datorn viker sig ihop med någon plugg i något läge. Jag fick någon konstighet med Superior drummer som kändes som det hörde ihop med latencykompenseringen på MIDI-spår.. ( nytt i Cubase 7) och det kändes som noterna var konstant otight hur jag än gjorde och stängde då av funktionen och tyckte det blev lite bättre men det var bara i det projektet.. kan inte säga att det störde mig direkt då jag bara satt o testade Superiors interna pluggar.

En grej jag kom att tänka på nu: Om du har uppdaterat till 7.0.3 har du gjort det ovanpå 7.0.1 och / eller 7.0.2 så rekommenderar jag dig att installera om Cubase 7.0 och sen direkt 7.0.3.. Det är många som haft problem med att 7.0.3 inte lyckats skriva över tidigare installation och en del fel hänger kvar trots att det inte borde... spara bara ned viktiga filer före.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Cubase 7.0. Jag hade dock samma problem i Cubase 6. Har inte gjort några justeringar i programmet då jag precis installerat om hela systemet. Ska installera senaste uppdateringen så småningom. För tillfället funkar allt som det ska efter att jag gick tillbaka till en tidigare sparad backupfil. Behövde inte göra om så värst mycket som tur var.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Kolla kablarna! Måste bara bidra med hur snöpligt problemet visade sig vara för min del. Har slitigt mitt hår, läst på forum..Omistallerat drivisar till ljudkortet och mixtrad med vst-pluggarna i Cubase (Artist 6). Tänkte precis ominstallera hela Cubase. MEN: då visar sig att sladden (USB-kontakten) mellan klaviatur och dator sitter lite löst p.g.a. fiffel med kablar tidigare. Jag trycker in USB:n igen, startar om alltsammans - och vips, problemet löst! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...