Jump to content
Annons

C64 8bit squarewave HonkyTonk-piano ljudet som ni alla känner till


Teo

Recommended Posts

http://soundcloud.com/zandqvist/squarewave-sound

Nu har jag slängt in en liten länk här.

Det som vi hör är en gammal yamaha-synth. En Squarewave-synthesizer från 80-talet troligtvis.

Jag har i uppdrag att skapa detta ljud och då jag inte har tillgång till denna yamaha-synth så får jag återskapa det i datorn helt enkelt.

Det är alltså skapat av en 8bit squarewave-synth. Jag vet också att effekten som skapar vibratot och karaktären i ljudet är denna gamla yamaha-synthens försök att skapa en choruseffekt genom att ge varje tangenttryckning ett snabbt arpeggio med någon intervall.

Nu har jag suttit med detta ett tag, även kollat runt på nätet där jag ser att de flesta c64 emuleringar som finns (gratis) är windowsbaserade, har även grejat runt lite i Reason för att försöka hitta något men famlar mest runt.

Lyssna gärna, och om ni känner till ljudet och vet hur det återskapas så får ni hemskt gärna berätta detta och hur jag kan gå tillväga. Det är alltså en exakt emulering av det ni hör i ljudfilen som jag söker, ingenting som är i närheten, det lyckas jag dock med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu, det är en squarewave-synth. Tror inte det är cs01an. Tror att det mer troligtvis är någon samplebaserad "leksaks-synth", hela circuitbend-genren i synthar. Ska absolut testa den där när jag får möjlighet. Har suttit mest i Reason rewirat och skruvat, får till skitigheten ganska okej men det är det här "vibratot", "choruset", den snabba arpeggio-effekten och dem övertoner som hörs i ljudfilen jag inte får till som jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...