Jump to content
Annons

latency, vad är rimligt


sirväs

Recommended Posts

Har en ny dell p4 3ghz, 1gb ram, 74gb 10000rmp hd. Ljudkortet är ett m audio delta 1010 (dvs rackversionen). Syntar: access virus c och nordlead 3. Kör cubase sx 1.x.

Min fråga är vad man kan räkna med för latancy värde. Som det är nu känns det lite seegt när man spelar direkt genom datorn, dvs med direct monitoring i off läge, och lägger på effekter som reverb/delay och kompressorer. Även mjukvarusyntarna känns lite seega jmf med mina hådrvarusyntar. Trodde att jag skulle få ungefär samma responstid i och med min nya dator. I maudio panelen är kortet inställt på 44.1khz (räcker för mig) och 384ngt i latencyvärde. Om jag ändrar till lägre blir det lätt hack eller glitchar när jag spelar. (går ju att ställa ned till 64ngt tror jag (varför klarar inte min dator det??)

Vad kan jag göra för att få lägre latency??? Vad kan man räkna med för latancyvärden men min konfiguration/utrustning. Skall det gå att lägga på effeklter etc i realitid? (har stängt av alla onödiga funktioner i windows xp). Kör med de senaste maudio drivrutinerna oxå, tror jag..Även miditimingen känns inte 100%. Får ibland ställa fram triggningen några millisekunder för att det inte skall låta i otakt.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle vilja hävda att något är knas. Du borde knappas ha högre än 15ms i Latency. (Kan inget om kortet, men om det verkligen är ett ljudkort att ha, skall du ligga därikring.)

Kan ingenting om Cubase, men om du inte redan har kollat dina MIDI inställningar där, gör det. Kolla att allting stämmer, gör det inte det, kan inte jag hjälpa mycket mer.

(Jag kan ju få ned min latency till 80ms utan något ballt ljudkort, och med ett gäng asio drivrutiner som finns att betatesta någonstans, minns ej var, så går den lätt ned i ca 15)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla ASIO, Direct X, MME versioner så det är de nyaste.

Se om du kan updatera ASIO till ASIO II,

Jag sitter med SB LIVE 5.1 Platina och det är ett halvkasst Inspelnings kort

och jag har runt 46ms i latancy vid DirectInspelning.

Edit... Jag menar 46ms

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Neko. "Något är knas" 😄

Jag har ett 1010LT och får obefintlig latency... kommer inte ihåg exakt men tror jag kunde skruva ner den till 2.5ms typ.. utan att datorn börjar hosta. Å jag sitter med en processor på 1GHz och hälften så mycket minne som du. Jag kan lira in gura live genom amplitube med denna konfiguration.. visst känner jag av de 2.5ms:erna när jag lirar, men jag tycker inte att det går att höra när jag lirar upp det sen.

Så betydligt bättre ska du kunna ratta in din setup! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för effekter?

Jag kör Audiophile 24/96 på en 2ghz p4, med 1gb ram och för mig är latency normalt inget problem, men om jag däremot lägger in någon effekt av märket Waves (ex. multibandskomp eller någon annan lite tyngre) så släpar ljudet efter rejält.

Med de inbyggda effekterna är det normalt sett inget problem, men latencyn kommer gärna krypande i takt med att man lägger upp effekter.

Därför går det inte att säga generellt hur mycket latency just du behöver räkna med eftersom det beror så mycket just på vilka effekter man kopplar på!

MEN, om du även känner att midi släpar och allt känns otajt så är det ju ändå möjligt att du faktiskt har en felaktig konfiguration.

Link to comment
Dela på andra sajter

KXProject drivarna suger dock lite mer processorkraft ifrån datorn tror jag. Det kändes så för mig förrut när jag använde dem i alla fall..

Nu har man ju skaffat sig ett "riktigt" kort så man behöver inte bry sig om lömska drivrutiner. Men KX drivarna var klart bra när jag körde SB Live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att du har 384ngt i latency. Jag vill gissa att detta något är "samples". Alltså har du 384/44100 = 8.7ms latency. Vilket inte alls är fy skam, speciellt inte om det är en hel mix där du belastar processorn. När du skall spela in instrument kan du ju sänka latencyn för att senare höja den när du skall till att mixa och använder processorkrävande effekter och instrument. Att du inte kan ha 64 samples som fungerande latency är knappast underligt. Väldigt få system klarar en så låg latency.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack för alla svar! Jag får också sync error när jag kör asio konfigurationsprogrammet som hör till cubase sx. Ändrar jag till outport sync (istället för inport) så fungerar det dock. Så var det inte när jag körde med mitt audiophile kort har jag för mig, vad beror detta på??

Skall man köra med multidriver eller delta 1/2 in/utgångarna ?? Kan man ha alla aktiva?

Förresten, vad är alla emulerade drivrutiner som kommer upp och som man kan välja i cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej Sirväs.

Kolla i enhetshanteraren. I visa menyn väljer du Resurser efter typ. Överst i trädet kommer Avbrottsbegäran(IRQ) upp.

Leta upp ditt Delta 1010 i listan och kolla vilket IRQ nummer ditt system har delat ut till ditt Delta 1010. IRQ-numret står före enhetsnamnet.

Om ditt kort har samma IRQ som någonting annat så kan det vara problemet. Du skall på en sådan burk kunna köra 64 samples utan några större problem.

Jag har en P4 1.6 mHz, 1024 RAMBUS i datorn med mitt Delta1010 (2 st.) och jag kan inte göra fulla mixar på stora project med massa VSTi:s på 64 samples . Jag brukar ställa upp till 256 samples när jag mixar.

Men just för kreativitetens skull så är det ju roligare att köra 64 samples när man håller på spelar in med ett keyboard tex vilket min burk klarar så det borde vara nånting galet med ditt system!

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...