Jump to content
Annons

Vem har äganderätt till Masterinspelning samt rättigheter till Royalties?


London

Recommended Posts

Hej! Jag har ett par frågor jag verkligen skulle behöva svar på då jag inte riktigt hittar något bra svar på nätet.

Jag undrar vem som besitter äganderätten av masterinspelningen av en utgiven skiva som släppts på CD samt digitalt distribution på nätet som Spotify, Itunes mm?

Är det personen som står för alla inspelningskostnader? Som tillexempel kostnader för studiotid, musiker mm eller är det den personen som står för kostnaden för anmälan av licens från NCB att få ge ut skiva samt kostnaden för själva upptryckningen av Skivan som har äganderätten till masterinspelningen?

Vem i sin tur av dessa två personer bestter rättigheterna att ta in Royalties för försäljningen från NCB?

Skulle verkligen uppskatta om ni kunde ge mig ett svar på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vanligtvis ägs mastern av den som bekostat inspelningen, om inget annat är överenskommit.

Betalning av mek. ersättning, Ncb; har inget med äganderätten att göra utan är bara en licens som ger en producent rätten att framställa exemplar av inspelningen.

Producenten som betalt ncb får intäkter mot försäljningen och avräknar sedan royalty till den som äger mastern. Har denne person även förlaget så blir det två intäktsströmmar; Royalty och Ncb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack. Läget är som följer.

Jag har producerat samt bekostat all inspelning så som studio, mix, mastering.

sedan är det en annan person som betalat för cd press, anmälan till NCB för att få släppa.

Om jag tolkar dig rätt så borde det väl då vara jag som tar intäkterna?

Förlagsmässigt är det jag som tonsättare och artisten jag skrivit låtarna med som har textförfattandet så stim delar vi 50/50. Alltså inget förlag med i bilden.

Men när det gäller avräkningar från distributören är det personen som stått för tryck kostnader av cd samt ncb avgift som håvar in det i bolaget och jag får enbart producent royalties. Jag har ju bekostat inspelningen är det då inte jag som ska ta in royalties då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad ni har avtalat. I det här fallet ses den person som betalt ncb och press av skivor som producent och har då rätt att sälja exemplar mot en förutbestämd / avtalad royalty (licensiering) till den som äger mastern.

Vad gäller din distributör så är det utifrån den information du gett helt normalt. Producenten får försäljningsintäkter (minus distributionsarvode) och du får licensroyalty. I det här fallet är det ju producenten som riskar sina pengar, något som är lätt att glömma bort..

Link to comment
Dela på andra sajter

hm detta verkar invecklat. Jag känner att jag blir snuvad på allt faktiskt. Jag betalar för hela skivan och äger väl därmed mastern? Om det sedan blir intäkter på 100.000 så får jag enbart vadå?

Tar personen som betalat NCBs avgift samt CD press in mestadelen av summan?

Vem äger master egentligen?

Låt oss säga att samma person släpper en skiva enbart digitalt så är det ju ingen kostnad för tryck av cds, Hur kan det då vara möjligt att denna person drar in alla pengar öven här??

Link to comment
Dela på andra sajter

Att han enbart betalat NCB känner jag inte är skäligt att sedan dra in all royalty. Borde det inte vara Masterinspelnings-ägaren som har rätt till Royalty i första hand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet här är att ni inte gjort upp i förväg hur det hela ska gå till. Det är därför skivkontrakt, distributionsavtal och förlagsavtal finns.

Det du kan hävda i en tvist är att denne person har framställt exemplar utan ditt medgivande. Hur har ni resonerat när ni inledde samarbetet, något måste ni ju ha bestämt!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte tänkt alls på detta. Vi har samarbetat och har varit överens om att han släpper musiken på sitt bolag. Dock inget på papper. Det jag nu börjar känna är att han enkelt via distributören bara kan dra in hyfsat stora summor varje måndad i royalties där jag får 10% enbart.

Därför undrar jag vem som verkligen besitter rätten för intäkterna då jag trodde det va Masterägaren som gjorde det

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent juridiskt brukar det funka som så att i och med du börjar ta emot royalty, och inte åberopar avtalsbrott, så anses det som att du accepterat dealen.

Ta ett snack med din (forna?) sammarbetspartner och tala om att det inte känns ok för dig och att ni hur som helst behöver upprätta ett skivkontrakt er emellan. Så länge inget avtal finns kan ju du i praktiken trycka upp dina egna skivor, licenciera till någon annan osv, något som din partner knappast vill. Försök att förhandla om detta och ta hjälp av en musikjurist om du vill slippa såna här saker framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...