Jump to content
Annons

Problem vid export


termosh

Recommended Posts

Tjena!

Förösker få mitt projekt som .wav-fil men det verkar inte vilja sig.. 😕

Det som händer är att en ruta kommer upp där det står: "An error ocured during the export!", någon som har erfarenhet av detta, och vad man kan göra?

En annan sak som nyss hände var att en annan varningsruta kom upp där det stod: "The left and right locators must be marked" eller nåt, vad betyder detta? Undrar.. 🙂

tackar för att jag fick skriva lite 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad gäller locators så måste du definiera vad du vill exportera; håll nere Ctrl och klicka där du vill att exporten ska börja, sen Alt + slutpunkt. Om det funkar ska det markerade området nu vara blått. Cubase exporterar mellan markörerna.

Ditt andra felmeddelande kanske också har med detta att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem. Först löste jag problemet (med en låt) genom att ändra samplerate-inställningen på ljudkortet (M-audio audiophile 24/96). Låten var inspelad med 96000 Hz så ljudkortet behövde givetvis också vara det.

När jag sen skulle exportera nästa låt, med samplerate 44100 så fick jag felmeddelandet ("an error occured during the export") igen trots att jag ändrat samplerate på ljudkortet och startat om cubase (startade om datorn sen efter ett par försök också men det hjälpte inte heller 🙂).

har läst i cubase html help men hittar inget. känns som att det måste vara någon simpel inställning eller något sånt som cubase inte gillar.

någon som har erfarenhet av mystiska export-problem?

dela gärna med dig fort i så fall för jag håller på att bli galen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder mig av SL3 och fick samma felmeddelande när jag gjorde export och

använde mig av "play order". Så jag lärde mig the hard way att summan av

play order inte får vara kortare än utrymmet mellan left och rigth locater....så om du

använder dig av play order, se till att lägga till en sista tom play order part som är

väldigt lång.

Rent generellt måste jag få säga att play order är oerhört funktionellt, men jag

upplever den som väldigt buggig när det gäller export delen.

//Micke...

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder mig av SL3 och fick samma felmeddelande när jag gjorde export och

använde mig av "play order". Så jag lärde mig the hard way att summan av

play order inte får vara kortare än utrymmet mellan left och rigth locater....så om du

använder dig av play order, se till att lägga till en sista tom play order part som är

väldigt lång.

hmm, sökte på "play order" i cubases help, men hittade ingenting. skulle du kunna förklara?

googlade lite på problemet också och upptäckte att ofta beror felet på att man sätter "start"-pilen sist och vice versa. det är dock inte mitt problem.

håller på att bli heeelt tokig.

(och det konstigaste är nästan att den låt jag lyckades exportera igår inte går att exportera idag. hmmm...jag FÖRSTÅR inte)

hjälp?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Play order" är en ganska fiffig funktion som kom till antingen i version 2 eller 3 av cubase. Jag uppdaterade nyligen från Cubase SL ver 1 till ver 3. Så för min

del är play order något nytt att lära sig, och jag skulle tro att hittar du inget i

hjälpen/manualen om play order så har du säkert inte en version där det

ingår...och således har du inte det problemet jag beskrev.

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...