Jump to content
Annons
  • Tore Johansson och hans mobila studio

    Kanske är han mest känd för The Cardigans sound. Bakom Tore Johanssons speciella ljud döljer sig en lyckad kombination av antika studio­prylar och den absolut senaste tekniken. Intervju från 2003.

    Hasse Nilsson

    tore_artikel.thumb.webp.4e48f52d7205004ad2f62c467b1aca1b.webp
    Tore Johansson. Foto: Sofia Berglund

    Tore Johansson är en av landets mest namnkunniga producenter med artister som Titiyo, Tom Jones, A-ha och framför allt Cardigans i meritlistan. Han började producera poporkestrar och artister på allvar 1990.

    – Dessförinnan hankade jag mig fram på ströjobb, som så många musiker, säger Tore Johansson.

    Tore profilerade sig tidigt i karriären med en ljudbild som är autentiskt retrospektiv och modern på samma gång. Det var en produkt av Tambourine Studios där äldre, för att inte säga antik, studioutrustning samsas med den senaste tekniken. Studion, som är belägen i Malmö, är i det närmaste en kultplats för popmusikfantaster världen över. Tore Johansson och hans kollegor ville att studion skulle ha ett namn efter ett musikinstrument.

    – Vi valde mellan tambourine och vibraphone och det slutade med att vi valde bort vibraphone, som istället blev namnet på en av våra skivetiketter.

    Utmaning att jobba i England
    Tore Johansson står i begrepp att flytta hem till Tambourine och Malmö efter en tid i brittiska Brighton där han koncentrerat sig på rollen som låtskrivare istället för den som producent. Det har inneburit flera utmaningar för Tore Johansson som varit van att arbeta i den egna studion. Med en portabel studiorigg har han kunnat skapa grunder och låtidéer som sedan presenterats för artister. Tillvägagångssättet i den engelska musikbranschen är annorlunda än vad som är brukligt i Sverige.

    – Ofta spelar en artist in 60-70 låtar med hjälp av en uppsjö låtskrivare och producenter, och sedan väljer skivbolaget ut vad som ska med på plattan, förklarar Tore Johansson.

    Under vistelsen på de brittiska öarna har han haft hjälp i mixarbetet av en svensk ljuduppfinning kallad Embracing Sound. Konceptet är minst sagt originellt. Istället för två separata högtalare består Embracing Sound av ett enda högtalarkabinett. Tore Johansson berättar att en av fördelarna är att systemet är portabelt och lättplacerat.

    tore_03.webp.fa371abfa04f6008df136418b7c277ec.webp
    Tore med monitorerna som använder sig av tekniken från Embracing Sound.

    – Det låter bra oavsett om man ställer det på datorskärmen eller i en hylla, säger han.

    När det gäller ljudkaraktär framhåller Tore Johansson att Embracing Sound är perfekt för att hålla ordning på nivåerna i de lägre registren.

    – Just trummor och bas är bra att mixa i Embracing Sound, säger Tore Johansson.

    tore_02.webp.a0261279cfe96dc3ea6c14ae2f0a14f9.webp
    Även den mobila studion behöver instrument.

    Mixar  i hörlurar med Embracing Sound
    Men även solen har sina fläckar och han nämner en nackdel med systemet. Panoreringen av monosignaler blir lite märklig på grund av Embracing Sound-teknikens utformning. Ljud i mono kan låta som de hamnar bakom i mixen istället för till höger eller vänster.

    – Men jag kompenserar det genom att mixa en del i hörlurar, förklarar han.

    Det är med andra ord rena stereosignaler som fungerar bäst vid lyssning genom Embracing Sound.

    I juni är Tore Johansson tillbaka i Tambourine Studios för att börja ännu en kreativ period som producent.

    – Jag har en del projekt på gång, bland annat en ny fransk popgrupp som heter Vendetta, avslöjar han.

    Kombinationen av gamla beprövade apparater och den senaste tekniken har visat sig tilltala både konsumenterna och proffsen. Det skulle således förvåna oss mycket om inte Tore Johansson låter höra av sig med fler framgångar under 2003.

    blatt_streck.thumb.png.a9329621d2d6ee1c2a5b8107e5d3b688.png

    Utrustning (2003)

    • Dator: Mac G4 med Mac OS 9.1.
    • Ljudkort: Pro Tools Digi001 hemma och i den portabla studion. I studion har jag ett expansionschassi för att få plats med två mix+ kort och tre farmkort. Jag behöver så mycket dsp-kraft för att kunna mixa med många kanaler och pluggar
    • Program: Pro Tools 5.1.
    • Fem favoritpluggar: Virus, Ampfarm, TC trebands masterkompressor (fembands låter märkligt) Pitch’n’Time (trots att det låter fasfel) och Echofarm.
    • Masterkeyboard: Inget. De är så fula. Jag gör allt direkt på skärmen.
    • Mixerbord: Inget, har gamla Nevemoduler i rack.
    • Favoritmikrofoner: Sennheiser 421.
    • Fem favoriter i effektracket: Neve BBC-kompressor, Neve BBC-kompressor, Neve-BBC kompressor och Neve BBC-kompressor.

    Tore_mobil_studio.webp.a6c4e17f41602aa191b61ade08f14ff6.webp
    Tores mobila studio 2003.

    blatt_streck.thumb.png.a9329621d2d6ee1c2a5b8107e5d3b688.png

    Tore om...

    ... att jobba med pluggar

    – Jag försöker spela in ljudkällorna så att de låter bra och har identitet, så att jag senare inte är helt beroende av pluggarna. Men det är ju väldigt praktiskt att i till exempel Ampfarms fall kunna välja hur mycket distorsion jag vill ha i efterhand.

    – Jag är också snabb på att lägga på en masterkompressor på hela mixen för att veta var jag står. Det gäller framför allt radiolåtarna som ju ändå blir hårt komprimerade vid mastring och av radion. Jag använder TC Master X som mastringsplugg.

    ... en ren och distinkt mix

    – Enklast är att se till att instrumenten inte har peakar i samma frekvensområde. Ett vanligt misstag är att snygga till ljuden så att de liknar varandra. Jag letar oftast upp den frekvens som ”stör” och höjer där för att på så sätt skilja instrumenten från varandra.

    ... Nevekompressorerna

    – De är oerhört snabba i attacken utan att döda ljudet helt. Det låter väldigt aggressivt. Nevekompressorerna lämnar distorsion på ett musikaliskt sätt som passar alla ljudkällor, utom basar och elpianon. Jag rör aldrig kontrollerna (som står på 5:1) utan styr ingångsvolymen med mikrofonförstärkaren.

    blatt_streck.thumb.png.a9329621d2d6ee1c2a5b8107e5d3b688.png

    Läs mer på:
    www.tambourinestudios.com
    www.embracingsound.com

    Artikeln är publicerad i första numret av Studio, nummer 1-2003.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.