Jump to content
Annons

Jonatan Lundin

Medlem
  • Antal inlägg

    287
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    13

Dagen då Jonatan Lundin senast vann var 31 augusti

Jonatan Lundin hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

138 Utmärkt

2 följare

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Tack @Flizzaff. Ja, i en telefon kan det skramla lite, med den typen av mix jag gör. Om du lyssnar i en stereoanläggning, bör det låte lite bättre. Vilken version lyssnade du på (den första; version 1 eller den andra: version 2)? Jag tar det som en komplimang att du tycker att jag sjunger tydligt 😉. Att det låter som att jag läser har jag inte hört förut. Något att fundera på kanske. Men tack!
  2. Aha, rumskorrigering med COS, samt rumssimulering med Sienna i DT1990- och ATX50x-hörlurar har jag hört ska vara bra. Då kan du väl lita på det du hör. Jag kör rumskorrigering av studiomonitorerna (ett par finska genelec) med ARC3, samt rumssimulering med slate vsx. Funkar hyfsat bra.
  3. Nya mixen låter helt klart bättre. Mer bas, kropp och tryck. Virveln i den gamla mixen låter lite som om någon står i skjuter pistol lite avsides. Den nya mixen låter intimare, dvs ett mindre rum, jmf m den gamla. Bra musikhantverk! (låter dyrt att åka taxi i några månader i norge😬)
  4. Kul att du gillart @Fidden 😎! Antar att det är version 2 du lyssnat på?
  5. Låter riktigt bra. Du har inte komprimerat sönder mixen, vilket uppskattas (den är luftig). Jag gillar speciellt luften som trummorna fått i mixen. Jag är en sucker för trummor som ligger långt bak i mixen, för att ge sken av rummet som bandet spelar i. Den enda jag reagerar på vid en första lyssning är en falsk ton vid ca 1:09 (den återkommer i refrängerna). Den som visslar (?) i bakgrunden, visslar en ton som är dissharmonisk, och det låter falskt just vid den tonen. En utmaning att vissla i tonarten (om det nu är en vissling), med den intressanta ackordsharmonin.
  6. Jag har som Valle hållit på med självlärd musikproduktion i mer än 25 år. Började i studior utan digitala DAWs. Jag är långt ifrån att se mig som proffs (det tror jag ingen annan skulle säga heller - inte heller en intressant etikett i min värld). Men jag börjar (med betoning på börjar) greppa vad musikproduktion, dess verktyg, musikteori mm kan handla om. Jag kan ibland vara hyfsat nöjd med en låt. Ibland (ofta😂) tycker jag det låter skit. Att tycka det låter skit ser som ett resultat av allt slit. Med detta sagt, är jag inne på samma linje som Valle. Det finns tyvärr tror jag ingen genväg till ”professionellt” ljud (vad nu det kan vara). Jag hade önskat när jag började att det fanns en magisk ratt i en viss plugg ”vrid bara eqn lite här o där så blir det professionellt”. Många förståsigpåare där ute på nätet vill få oss att tro detta (det finns oxå många som är seriösa o bra). Den enda vägen till ett ljud du är nöjd med är timmar o timmar i studion. Jämför med en elitidrottare. Jag har lagt ungefär i snitt ca 8 h per vecka i studion i mer än 25 år. Och jag har bara börjat. Jag skulle säga att du behöver räkna minst med 10 000 timmar av övning o trial-and-error innan du börjar bli nöjd. Att gå en utbildning kan korta ner denna tid en aning. Till sist vill jag säga att det som de 10 000 timmarna jag lagt ner har lärt mig är att kunna lyssna. Att höra är en sak (det kan de flesta). Men att lyssna är något annat. Kunna höra om det är för mycket high end, för lite kick, för bullrigt i low -mid osv, och hur det ska låta istället.
  7. Bra synpunkt @Håkan Ström om hihaten. Aha, ska se om jag kan justera sättet att lägga in filerna.
  8. Tack @slejnard! Antar att du med elgitarren, menar den som spelar huvudmelodin. Ska kolla över om jag kan minska stickigheten.
  9. Version 2 låter bättre. Mer energi. Låter bra överlag tycker jag. Håller med Neosus att pianot känns lite högt. Det är något speciellt med pianoljudet. Det (tror jag) påminner mig om hur pianon i poplåtar lät på 90-talet. Det är ett speciellt ljud vilket är ganska härligt.
  10. Jag har mixat om denna låten ganska rejält. Se två nya versioner i det första inlägget. (här är gamla mixen): Jag kommer tilbaka Studio version.mp3
  11. Håller med; Pugh har slagit till igen! Mycket bra låt, arr, mix. 🥳 Kanske skulle lite klaviatur göra susen på låter som dessa. Någon hammond, piano och/eller munspel (eller varför inte en syntpad)?
  12. Mycket bra hantverk! Mycket som är kanon här. Du har ett eget signum, så man känner igen dina låtar ganska fort. Det enda jag reagerade på är att mixen är väldigt dov. Jag får känslan av att jag har en tjock matta ovanpå högtalarna. De höga frekvenserna är dämpade. Jag skulle vilja riva bort denna matta o släppa fram dem. Vore därför intressant med en mix där du skär runt, höftar till med 200/300 Hz till runt 1kHz. Kanske t o m kör en tilt-eq på hela mixen, med skärningspunkten runt 1-2 kHz (boosta high o sänka low). Detta är ju tycke o smak förstås. Får man önska, kanske lite mer transienter i virveln skulle fram. Lite mer ”snapp” för att förstärka rytmen. Jag hör inga missljud. Några tankar som kanske kommer till nytta en nykter fredagkväll.
  13. Intressant fråga. Jag tror svaret på din fråga beror på hur du definierar ”professionellt”. Kan man besvara detta, har man säkerligen också målet för sin produktion. Men att definiera detta är ju inte lätt. Är t ex ”professionellt” en låt som lyssnas på mycket? Det finns (säkert) många låtar som har många lyssningar, men har undermålig produktion (mixen låter dåligt skulle mixare säga). Då har ”professionellt” inte mycket med mixen att göra utan kanske känslan låten förmedlar via texten, sångaren, arrangemanget, situationen osv. Eller är ”professionellt” en låt som gjorts av någon som har låtsnickeri som sitt yrke (sin profession). Då kan ett professionellt sound vara en enkel bakgrundstrudelutt som används i en reklam, företagspresentation på youtube osv. Antar att du med professionellt menar kvaliteter i ljudbilden i mixen. Vad är det då för kvaliteter du hör för att något ska vara professionellt? Är det stabil bas? Är det tajta musiker? Är det dynamik o kontrast? Är det duktiga musiker som kan sola som Yngve M?
  14. Som @Neosus säger, kan du använda den inbyggda pitch-korrigeringen i Cubase: variAudio (som för övrigt är kanon). Du korrigerar då respektive spår för sig (tror inte man kan korrigera flera spår samtidigt). Förutom att korrigera sång, kan man korrigera t ex gitarr(solo), bas osv. Du kan ställa in den tonart du vill köra med scale assistance, och sedan flytta segmenten (”snap to grid” typ) till rätt ton i den tonarten. Se t ex följande video:
  15. Jäkligt härlig (punk)känsla i låt o sång! Får lite ebba grön/imperiet-associationer. Bra jobbat 🤙. Jag lyssnar i iphonen, och kan inte säga mycket om mixen, förutom att hihaten inte hörs (skulle vilja höra den). Men huvudgitarren som kör ackorden tycker jag låter ostämd, vilket förstör lyssningen. Stäm den vet ja o lägg upp låten på nytt.
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.