Jump to content
Annons

Jonatan Lundin

Medlem
  • Antal inlägg

    291
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    13

Dagen då Jonatan Lundin senast vann var 31 augusti

Jonatan Lundin hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

142 Utmärkt

2 följare

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Jag föredrar din andra. Jag tror den är mixarens. Detta baserar jag på att den är mer ihoplimmad, låter gainstagad, samt har den kontrollerade botten man skulle förvänta sig av en mixare. Den låter behaglig och inte för överstyrd. Den första versionen tycker jag har för mycket (o grumlig) low mid, saknar tydlig botten, samt låter som vissa instrument har för stark signal (överstyr in i pluggar) alt. för hård komprimering, vilket ger en ljudbild som blir obalanserad och inte låter naturlig (för mycket ”in your face” tycker jag).
  2. Jag ser AI som ett verktyg bland många verktyg. Verktyg använder vi för att bli effektivare, och ibland kan vi inte utföra något utan ett verktyg. Jag tror ett verktyg inte helt kan ersätta den konstnärliga mellanmänskliga interaktionen, som musik utgör. När vi lyssnar på musik sker mer än att vi bara hör en "bra producerad låt". Vi "ser" t ex kanske artisten bakom även om vi inte fysiskt ser personen. Det vi ser då är kanske personens levnadshistorik, attityd, plats mm. De känslor vi får av lyssning kommer inte enbart av vad vi hör, utan vilka minnen som väcks. Vilka minnen som väcks beror på när i livet vi lyssnat (kanske när vi varit ledsna, glada osv), vad vi gjort då men också på hur vi har interagerat med personen bakom musiken (gått på konserter, sett videos, intervjuer, hört andra säga saker osv). Om jag lyssnar på en AI-låt med detta i bakhuvudet, blir den inte så intressant för det finns inget att "se". En livekonsert där en AI-robot spelar upp låtar jag aldrig hört vet jag heller inte om jag vill gå på (ja, kanske av nyfikenhet). Jag tror att många kommer framöver bli bra som lyssnare på att urskilja en helt AI-genererad låt från en icke helt AI-genererad låt. Detta är något som vi behöver lära oss. När vi har byggt upp denna förmåga, kommer säkert många att föredra icke-AI-låtar av ovan skäl. T ex kan AI bara generera innehåll baserat på vad som redan finns. Dvs dess låtar, låter som allt som redan finns. Nya harmonier, instrument, ljudlandskap kan bara människan skapa, som AI sedan får härma (ja, man vet ju aldrig med AIn iochförsig). Var lite innovativ och börja skapa musik genom att t ex vissla genom ett dammsugar-rör samtidigt som du trycker på en prutt-kudde. Jag tror och hoppas att mänskligheten och konstnärskapet alltid har hittat och kommer hittar sätt att komma runt hot från verktyg. Att sjunga falskt kanske blir kanske en grej i framtiden? Eller låtar som inte låter perfekta rent produktionsmässigt? Då har vi hemstudionördar en gyllene framtid...
  3. Tack för lyssningen @Robertinotheproducer! De flesta verkar gilla alternativ två, så den kör jag på inför release. Jag gillar när balansen mellan trum-rummet (överhäng och rum) och närmickarna är så att man hör båda. Detta kan innebära att trummorna hamnar lite i bakåt och saknar lite kropp. Då jag är gammal hårdrockare, är det så jag är vad att höra trummor. Med det sagt, och när jag lyssnar jag på trummorna efter din kommentar, så hör jag att virveln på versen ligger lite för långt bak. Den har nu en midi-velocitet på 57, och jag tror 59 blir bättre.
  4. Härlig blues- och countrylåt man blir glad av! Det enda jag reagerade på när jag lyssnar på låten i min laptop, är att trummorna knappt hörs. Smaksak, men de kanske skulle fram lite mer. Något att kolla på kanske när det är dags att ta låten ur lådan?
  5. Tack @Flizzaff. Ja, i en telefon kan det skramla lite, med den typen av mix jag gör. Om du lyssnar i en stereoanläggning, bör det låte lite bättre. Vilken version lyssnade du på (den första; version 1 eller den andra: version 2)? Jag tar det som en komplimang att du tycker att jag sjunger tydligt 😉. Att det låter som att jag läser har jag inte hört förut. Något att fundera på kanske. Men tack!
  6. Aha, rumskorrigering med COS, samt rumssimulering med Sienna i DT1990- och ATX50x-hörlurar har jag hört ska vara bra. Då kan du väl lita på det du hör. Jag kör rumskorrigering av studiomonitorerna (ett par finska genelec) med ARC3, samt rumssimulering med slate vsx. Funkar hyfsat bra.
  7. Nya mixen låter helt klart bättre. Mer bas, kropp och tryck. Virveln i den gamla mixen låter lite som om någon står i skjuter pistol lite avsides. Den nya mixen låter intimare, dvs ett mindre rum, jmf m den gamla. Bra musikhantverk! (låter dyrt att åka taxi i några månader i norge😬)
  8. Kul att du gillart @Fidden 😎! Antar att det är version 2 du lyssnat på?
  9. Låter riktigt bra. Du har inte komprimerat sönder mixen, vilket uppskattas (den är luftig). Jag gillar speciellt luften som trummorna fått i mixen. Jag är en sucker för trummor som ligger långt bak i mixen, för att ge sken av rummet som bandet spelar i. Den enda jag reagerar på vid en första lyssning är en falsk ton vid ca 1:09 (den återkommer i refrängerna). Den som visslar (?) i bakgrunden, visslar en ton som är dissharmonisk, och det låter falskt just vid den tonen. En utmaning att vissla i tonarten (om det nu är en vissling), med den intressanta ackordsharmonin.
  10. Jag har som Valle hållit på med självlärd musikproduktion i mer än 25 år. Började i studior utan digitala DAWs. Jag är långt ifrån att se mig som proffs (det tror jag ingen annan skulle säga heller - inte heller en intressant etikett i min värld). Men jag börjar (med betoning på börjar) greppa vad musikproduktion, dess verktyg, musikteori mm kan handla om. Jag kan ibland vara hyfsat nöjd med en låt. Ibland (ofta😂) tycker jag det låter skit. Att tycka det låter skit ser som ett resultat av allt slit. Med detta sagt, är jag inne på samma linje som Valle. Det finns tyvärr tror jag ingen genväg till ”professionellt” ljud (vad nu det kan vara). Jag hade önskat när jag började att det fanns en magisk ratt i en viss plugg ”vrid bara eqn lite här o där så blir det professionellt”. Många förståsigpåare där ute på nätet vill få oss att tro detta (det finns oxå många som är seriösa o bra). Den enda vägen till ett ljud du är nöjd med är timmar o timmar i studion. Jämför med en elitidrottare. Jag har lagt ungefär i snitt ca 8 h per vecka i studion i mer än 25 år. Och jag har bara börjat. Jag skulle säga att du behöver räkna minst med 10 000 timmar av övning o trial-and-error innan du börjar bli nöjd. Att gå en utbildning kan korta ner denna tid en aning. Till sist vill jag säga att det som de 10 000 timmarna jag lagt ner har lärt mig är att kunna lyssna. Att höra är en sak (det kan de flesta). Men att lyssna är något annat. Kunna höra om det är för mycket high end, för lite kick, för bullrigt i low -mid osv, och hur det ska låta istället.
  11. Bra synpunkt @Håkan Ström om hihaten. Aha, ska se om jag kan justera sättet att lägga in filerna.
  12. Tack @slejnard! Antar att du med elgitarren, menar den som spelar huvudmelodin. Ska kolla över om jag kan minska stickigheten.
  13. Version 2 låter bättre. Mer energi. Låter bra överlag tycker jag. Håller med Neosus att pianot känns lite högt. Det är något speciellt med pianoljudet. Det (tror jag) påminner mig om hur pianon i poplåtar lät på 90-talet. Det är ett speciellt ljud vilket är ganska härligt.
  14. Jag har mixat om denna låten ganska rejält. Se två nya versioner i det första inlägget. (här är gamla mixen): Jag kommer tilbaka Studio version.mp3
  15. Håller med; Pugh har slagit till igen! Mycket bra låt, arr, mix. 🥳 Kanske skulle lite klaviatur göra susen på låter som dessa. Någon hammond, piano och/eller munspel (eller varför inte en syntpad)?
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.