Intressanta frågor, Montelius. Jag är dock övertygad om att en backlash redan är på väg från musikonsumenterna. Men kommer i s f samexistera med utvecklingen du antyder här. Jag tycker inte musikproducenterna behöver ändra på något egentligen förutom juridiskt. Kanske kommer förändringar där driva på en kreativ utveckling även inom musiken?
Det större problemet i närtid är när AI-producenter "stjäl musik" från befintliga artister, sen ger ut musik i samma personliga stil, och copyright-flaggar originalartisternas musik på plattformar som YouTube, Soundcloud o s v som att det vore deras musik fast original-artisterna gjort den precis som vanligt. När det sker kan man bestrida flaggningen och eventuellt lyckas med att vinna, först på plattformen ifråga och senare möjligen i rätten, men alla länder har sin lagstiftning och sin process.
Flera av mina vänner har redan råkat ut för detta innan "AI"-verktygen. Nä, de hade inga samplingar alls och gjorde rätt personlig musik. Antagligen fortsätter detta tills många producenter går samman i intresseorganisationer och försvarar sig juridiskt kollektivt, vinner och får nya lagar stiftade. Det tar väl minst ett decennium i s f. Risken är att Etiketterna (Skivbolagen) och distributörerna sätter hinder i vägen och ger bort artisternas rättigheter att skydda sin egen produktion och försöker tjäna sina intäkter på artisternas ryggar utan att skydda dem. Just det där att sälja bort rättigheterna till olika aktörer är faktiskt redan på gång. Bara att söka efter fenomenet, men det är mångbottnat och jag tror inte man kan veta hur det kommer utveckla sig.
Något AI kan vara bra på är att analysera kontraktsvillkor. Om hallucinationerna håller sig borta…