Jump to content
Annons

Anti-latency problem i Cubase SX!!


hackeman

Recommended Posts

Har ett jäkligt märkligt problem i Cubase SX, vilket är att när jag spelar in MIDI spår så hamnar allting ett par sekunder FÖR TIDIGT när det väl är inspelat!

Jag tvingas alltså sätta start pos några takter tidigare och sedan flytta alla noterna framåt till rätt position när jag väl spelat in via keyboardet.. och det händer alltså bara när jag spelar in MIDI via keyboardet, inte när jag importerar eller spelar in audio...

Jag har testat olika ASIO drivers och inställningar utan resultat.. och dessutom uppstår problemet INTE när jag kör Cubase VST på samma dator med samma drivers... märkligt, så säg!?

Man kan bli 😄 för mindre.... så ytterst tacksam för tips!

Hacke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har precis samma problem fast med audio i SX.

Prova terapi och alkohol, det är det enda som hjälper...

inte så att problemet löses, men då kanske du slipper besväret att byta fönster och förklara för din granne hur en dator FAKTISKT KAN få eget liv och "hoppa" ut genom fönstret och buckla till hans splitter nya BMW.

Lycka till, och tänk på vad jag har sagt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det troligaste är att du har problemet med "emulated ports", som jag tipsade om i denna tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=568 . 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant att jag kör "emulated ports" eftersom jag kör MIDI via USB (M-Audio's Audiophile USB), men det gäller ju även Cubase VST så nog borde väl problemen vara desamma där då? Som sagt, är det endast i SX problemen uppstår..

Jag märkte dock nu att problemet verkar oftast/endast (?) uppstå när jag importerat en Cubase VST sång till Cubase SX.. kör jag från scratch med tomt project i SX så blir förskjutningen inte på tok så lång...

Jag har redan pulat med prestandan enligt dina tips i andra tråden... har dock inte lusläst Steinbergs KB artikel ännu... är nästan benägen att göra mig av med Audiophile kortet och köpa nåt bättre PCI ljudkort för att slippa USB strul....

några förslag på bättre ljudkort? behöver MIDI in/ut och mik-ingång på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det troligaste är att du har problemet med "emulated ports", som jag tipsade om i denna tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic=568 . 😏

Det stämde att det berodde på emulated ports. Det finns en fil vid namn 'MIDI port filter.txt' i 'C:\Program Files\Steinberg\Cubase SX' foldern där man kan läsa följande:

Cubase SX / SL version 1.02 or higher has a function to filter out redundant MIDI ports provided by the MIDI interface driver. For instance if the MIDI interface driver installs both Windows MIDI ports and DirectMusic ports, these ports used to both show up in former Cubase SX / SL versions. Since DirectMusic mirrors the Windows MIDI ports as "emulated" DirectMusic ports by itself, it was possible that the MIDI ports showed up even 3 times in the MIDI device list in Cubase SX / SL. These multiple appearances of the MIDI ports were actually "multiple versions" of the same physical MIDI port.

 

To avoid this, Cubase SX / SL 1.02 and higher provides an option to remove these redundant entries utilizing the MIDI port filter. However, in some cases the non-filtered, left over MIDI ports that will show up in the MIDI device list of Cubase SX / SL can be the ones that actually do not work as the MIDI interface driver doesn't support the DirectMusic architecture as Cubase SX / SL would expect.

 

These cases were for example found with the following MIDI Interfaces:

- MIDIMAN MIDIsport 8x8

- MOTU MIDITimepieceAV

 

In this case, you can re-enable the filtered MIDI ports by proceeding as follows:

 

- Browse to the Cubase SX / SL application folder (usually C:\programs\steinberg\cubasesx)

and locate the folder "MIDI Port Enabler"

- Open this folder

- Pick the file "ignoreportfilter" and move it into the Cubase SX / SL application folder (one directory up)

- Start Cubase SX / SL

 

Now all available MIDI ports provided by the MIDI interface driver will appear in the MIDI device list of Cubase SX / SL. Please be aware that the MIDI ports now can show up 2 or 3 times in the list. If you're used to manage your MIDI IN by setting "All MIDI Inputs" in the MIDI IN selector, you should go to the Device Setup/All MIDI Inputs and disable the unwanted ports. Otherwise you will record MIDI from multiple ports which results in double MIDI notes.

Så jag flyttade upp 'ignoreportfilter' filen ett snäpp och <hepp> så dök de riktiga portarna upp i Cubase SX...! 😳

 

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

TommieJ (oregistrerad)

Hej

Jag hade exakt samma problem med mitt Cubasis VST 4.

Alltså, all MIDI kommer lite FÖRE....

Jag följde Claes råd angående prestandainställningar(se länken till post om emulated ports tidigare i denna tråd).

Alltså

"I rutan Prestanda väljer du Inställningar.

Markera "Justera för bästa prestanda"......"

När jag gjort det funkar det utmärkt. Ju mer grafiskt lull-lull jag lägger på, desto sämre blir det. Fattar inte att det kan suga så mycket kräm från datorn. Jag har ändå en P4 2,4GHz med 2Gb RAM och snabba diskar. Kan i och för sig vara mitt ljudkort(SB Audigy 2) som inte riktigt funkar.

Så, tack Claes, för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
jag har smam problem ne har dock inte filen som ska flyttas i min mapp (!?) usch....

Den filen hänger alltid med vid installationen - så du ska kanske prova att installera om Cubase...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...