Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan folket.

Sitter just nu pÄ asus p5b med en E6600 cpu

funderar pÄ att uppgradera cpu till Q6600, nÄn som har q6600 pÄ ett p5b mobo eller ett liknande med 965p chip

funkar det bra och e det vÀrt uppgraderingen?

MvH Broghard

Redigerat av Broghard
Annons
Postat

Funderar pÄ samma byte fast sitter pÄ ett asus p5b-e moderkort. Vad jag vet ska det funka jÀttebra att byta. Jag vÀntar dock pÄ att q6600 ska sjunka Ànnu mer i pris. Jag sitter inte och kör min dator jag har nu i botten direkt, sÄ om du inte upplever prestanda problem sÄ kan du nog vÀnta med att byta tills den sjunker Ànnu mer sÄ att det blir mer prisvÀrt.

dr.kaufman (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör med p5b moderkort och q6600. det har hitils för mig gÄtt vÀldigt strulfritt.

sen om det Àr vÀrt att byta upp sig kan ajg inte svara pÄ eftersom jag aldrig anvÀnt den processorn du har nu, men som Apep sÀger sÄ Àr det ju onödigt att byta upp sig om du inte har nÄt behov. Har sjÀlv hitils bara kommit upp i 35% cpu anvÀndning nÀr jag krÀmat pÄ ordentligt (i mina mÄtt mÀtt iaf).

dr.kaufman

EDIT: kom bara ihÄg att du kan behöva updatera bios innan du byter prossesor dÄ stödet för quadcore inte fanns i ursprungsbioset för moderkortet om jag inte minns fel. Men det va nog ÀndÄ ett ganska bra tag sen det blev kompatibelt (över ett Är sen iaf tror jag) men kan vara bra att checka det iaf om du köpte moderkortet för ett tag sedan.

Redigerat av dr.kaufman
Postat

DĂ„ lĂ€r du ocksĂ„ byta moderkort 🙂

Postat
DĂ„ lĂ€r du ocksĂ„ byta moderkort 😉

jo men visst.. kanske skall vÀnta ett Är Ä se =)

Nya penry frĂ„n intel Ă€r ju intressant. Men sen igen, bara för att det vĂ€cker ha begĂ€r betyder inte att man behöver det 🙂 e6600 fĂ„r gĂ„ en stund till för mig tills q6600 Ă€r nere runt en tusenlapp, dĂ„ Ă€r den vĂ€rd priset för mig som inte Ă€nvĂ€nder datorn fullt ut Ă€ndĂ„ 🙂

Postat (redigerat)

Vetu vad.. jag hÄller nog med dig dÀr.. skall skaffa en bra kylare Ä lÄta e6600 rulla vidare =) ..

som nÄgon en gÄng sa "if it aint broke.. dont fix it"

Apep Hur mycke ram kör du?

Redigerat av Broghard
Postat

Vad kör du med för kylare just nu dĂ„? 😉

Kör 2gb i ram just nu, men dÀr funderar dÀremot starkt pÄ att uppgradera till 4gb (3-3,5 anvÀndbara i xp) med tanke pÄ att det kostar ca 6-700 kr. NÀr jag kör som mest i pro tools Àr Àr jag uppe i 1.5 gb sÄ behöver lite mer headroom dÀr kÀnns det som.

Postat

just nu kör jag med Cooler Master Hyper TX dÄ ligger jag vid max load pÄ ca 52c

funderar pÄ en Noctua NH-U12P CPU Cooler with 120mm Fan polarn upradera just till den pÄ samma pc delar som jag har frÄn Cooler Master Hyper TX

han kör bara med 1 flÀkt igÄng i p182 chassit Ä droppade 10c =)

sÄ den lutar det Ät.. sen e det antagligen 2 gig minne Ä 2 nya samsung diskar =)

kom pÄ det.. testadde just mitt firewire saffire le och drog upp ett test track u cubase studio 4.

NÀr jag nÄdde ca 80% load höjde jag latency.. Ä dÄ sjÀnk jag snabbt till 45% Ä det vart inge dummheter med insperlning av gura =)

À allt jag hadde dÀr i Àr mer Àn jag tror jag anvÀnda skall i mÄnga lÄtar fram över =)

sÄ e6600 lÀr rÀcka.. hadde glömt att latency pÄverkar en hel del pÄ cpu usage =)

Postat
just nu kör jag med Cooler Master Hyper TX dÄ ligger jag vid max load pÄ ca 52c

funderar pÄ en Noctua NH-U12P CPU Cooler with 120mm Fan polarn upradera just till den pÄ samma pc delar som jag har frÄn Cooler Master Hyper TX

han kör bara med 1 flÀkt igÄng i p182 chassit Ä droppade 10c =)

sÄ den lutar det Ät.. sen e det antagligen 2 gig minne Ä 2 nya samsung diskar =)

kom pÄ det.. testadde just mitt firewire saffire le och drog upp ett test track u cubase studio 4.

NÀr jag nÄdde ca 80% load höjde jag latency.. Ä dÄ sjÀnk jag snabbt till 45% Ä det vart inge dummheter med insperlning av gura =)

À allt jag hadde dÀr i Àr mer Àn jag tror jag anvÀnda skall i mÄnga lÄtar fram över =)

sÄ e6600 lÀr rÀcka.. hadde glömt att latency pÄverkar en hel del pÄ cpu usage =)

Kör sjÀlv pÄ en Zerotherm BTF-95, en passiv kylare (utan flÀkt), den visar ocksÄ runt 52c i vid max load med mÀtprogrammet Intel TAT. Intressanta skillander dÀr.

Schythe ninja med flÀkt ska ocksÄ vara en riktigt bra kylare med flÀkt, har inte testat den, men ryktet haglar pÄ alla silent pc forum om den.

NÀr man spelar in sÄ ska man ha sÄ lÄg latency instÀllt som möjligt och nÀr man mixar sÄ höjer man den för att fÄ mer kraft - eftersom latency inte Àr kritiskt under mixning.

Postat (redigerat)

Schythe ninja har jag oxÄ lÀste en del om.. men har oxÄ hört att det skall vara kompabilitets problem med den mot p5b korten,

den skall visst tÀcka för första ram slotten. Ä det e inte lysande... Noctua NH-U12P har inte dessa problem .. och fick bra resensioner i http://www.sweclockers.com/articles_show.p...5941&page=3 , http://www.sweclockers.com/articles_show.p...941&page=12

dÀr det den föll pÄ var litet högt pris.

Ä Ninjan e som sagt litet tight för minnena.

Redigerat av Broghard
Postat
Schythe ninja har jag oxÄ lÀste en del om.. men har oxÄ hört att det skall vara kompabilitets problem med den mot p5b korten,

den skall visst tÀcka för första ram slotten. Ä det e inte lysande... Noctua NH-U12P har inte dessa problem .. och fick bra resensioner i http://www.sweclockers.com/articles_show.p...5941&page=3 , http://www.sweclockers.com/articles_show.p...941&page=12

dÀr det den föll pÄ var litet högt pris.

Ä Ninjan e som sagt litet tight för minnena.

Just ja, kompabilitets problem Àr ju inte det första man tÀnker pÄ nÀr det snackas om processor kylare. Men nÀr man sjÀlv kollade kylare sÄ var man vÀl sÄ vaksam pÄ det mesta vad det gÀllde kompabilitet och kylförmÄga.

Ett tipps till dig som Ă€ndĂ„ kollar efter ny kylning kolla in denna site efter tysta kylare, de har rĂ€tt bra syn pĂ„ vad som rĂ€knas som tyst och effektivt http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html - Noctua NH-U12 placerar sig bland de bĂ€ttre i deras tester sĂ„ det Ă€r sĂ€kert ett bra val 😄

Postat (redigerat)

Kikat SPCR ock pÄ deras forum bekrÀftas det att p5b inte Àr kompatibel med ninjan sÄ =( Ä SPCR e som du sÀger plattsen att leta.. hela min dator (förutom cpu kylarn) e baserad pÄ deras info =)

Redigerat av Broghard
Postat
Kikat SPCR ock pÄ deras forum bekrÀftas det att p5b inte Àr kompatibel med ninjan sÄ =( Ä SPCR e som du sÀger plattsen att leta.. hela min dator (förutom cpu kylarn) e baserad pÄ deras info =)

Det Ă€r ju synd att det ska vara sĂ„ :/ men som tur Ă€r sĂ„ finns det ju alternativ 😄 Den du nĂ€mnde verkar som sagt trevlig - bra egenskaper som jag tycker den har framförallt Ă€r att man har samma valmöjlighet till att sĂ€tta dit vilken 120mm flĂ€kt man önskar precis som men ninjan, man Ă€r alltsĂ„ inte fast med stock flĂ€kten som man Ă€r om man skulle vĂ€lja tex Zalman. DĂ„liga som jag ser det Ă€r att den vĂ€ger runt 700g vilket sĂ€tter stor press pĂ„ moderkortet vilket Ă€r designat för max ca 550g om jag inte minns fel. DĂ„ gĂ„r mina tanka sĂ„hĂ€r att om man Ă€ndĂ„ ska ha en kylare pĂ„ 700 gram sĂ„ varför inte Ă€n bĂ€ttre kylare pĂ„ 700g tex Thermalright Ultra-120 eXtreme eller Thermalright Ultra-120 (kyler bĂ€tter Ă€n ninja) ?

Mycket av min dator med, det Ă€r en bra sida faktiskt, det Ă€r mĂ„nga bra tips dĂ€r 😳

Postat (redigerat)

AnvÀnder sjÀlv som sagt tidigare Zerotherm BTF-95

Har kan man se hur den stÄr sig emot endel av motstÄndet. Den Àr dessutom flÀktlös, gÄr att montera flÀkt och dÄ kyler den Ànnu bÀtter. Funkar dessutom med de flesta moderkort och vÀger 460g.

BTF-95 Àr den ljusblÄ

test maskin

- AMD Opteron 148 processor (blir varmare Àn e6600)

- DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR motherboard

- eVGA 7900GS-KO

- OCZ 5002048ELGE-K (1024mb X 2) memory

- Thermaltake Toughpower 1000W PSU

- Western Digital WD800 SATA hard drive

- LG DVD-RW Combo drive

stock.jpg

oc.jpg

kÀlla http://www.tweaknews.net/reviews/zerotherm...oler/index4.php

Fast den Àr inte lika bra som ninja nÀr det gÀller kylning, den Àr dÀremot tystare/ljudlös.

Redigerat av Apep
Postat (redigerat)

Scythe Mine Rev.B

inga kompabilitets problem..

Vikt 560 gram

under 500kr

dock dum flÀkt montering vid byte av flÀkt.

Review

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?...2125&page=1

din kylare finns inte i pÄ wermlandsdata dÀr jag kommer inhandla.. dom har en nyare modell.

http://www.wermlandsdata.se/catalog/produc...e02be181415c0bf

men Mine B kostar inte sÄ mycket Ä den skall funka great,

Redigerat av Broghard
Postat
Scythe Mine Rev.B

inga kompabilitets problem..

Vikt 560 gram

under 500kr

dock dum flÀkt montering vid byte av flÀkt.

Review

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?...2125&page=1

Missade att du skrev Mine ocksÄ, var nog grymt trött.

din kylare finns inte i pÄ wermlandsdata dÀr jag kommer inhandla.. dom har en nyare modell.

http://www.wermlandsdata.se/catalog/produc...e02be181415c0bf

men Mine B kostar inte sÄ mycket Ä den skall funka great,

Fick ju rÀtt bra betyg pÄ SPCR ocksÄ. Men frÄgan Àr om det finns bÀttre kylare i samma prisklass och vikt klass? Det Àr ju rena rama jungeln att fixa en bra tyst kylare som Àr kompatibel och ligger rÀtt i pris.

Asus Triton 75 vÀger 350g och Àr ocksÄ ett alternativ till Mine, vet inte om den finns pÄ wermlandsdata men intressant den ocksÄ. Finns ocksÄ Thermalright SI-128, Thermalright XP-120 osv. Man fÄr forska i vad man behöver och vad man vill betala för det. Om man Àr pÄ budget sÄ blir det alltid en kompromiss, sÄ Àr det.

Mine kommer nog funka jÀtte bra, men fortfarande ingen ninja men ÀndÄ - behöver man kyla sÄ mkt, eller klarar man sig med lite mer vÀrme i datorn?

Funderar btw pÄ att köpa vattenkylning ifrÄn zalman pÄ bÄde chipset, cpu och grafik kort, för att slippa flÀktarna sÄ mkt som möjligt. Men smakar det sÄ kostar det.

Postat (redigerat)

det Àr av den anledningen som Mine lockar mest.. Bra pris .. riktigt bra prestanda Ä bra vikt.

Ä med tanke pÄ att det nu i kallare tider finns stunder jag toppar 55c sÄ vet jag att ett byte kommer krÀvas..

Ä sen fÄr man jh tÀnka pÄ att flera 1000 kör övervikts kylare utan strul.

MvH T

Redigerat av Broghard
Postat

Kör pĂ„ den. BerĂ€tta sen vad du tycker om den, alltid kul att veta hur produkterna fungerar â˜ș

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.