Jump to content
Annons

Om man vill ha en syntetisator med underliga ljud


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Kan Clavias syntetisator Lead var något om man vill ha rattar att vrida på för att få fram underliga syntetiska ljud? Det ska alltså inte vara en modell med samplade (riktiga) ljud, Electro 2 vet jag ju redan vad den går för, men det är en helt annan modell jag är ute efter alltså. Eller kan man lika gärna använda pluggar? Gillar Moog-aktiga ljud och andra underliga vågformers läten.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gillar du Moog så borde du väl köpa just Moog... 🙂

Nord Lead är ganska så långt ifrån Moog-soundet, men det kanske funkar ändå...? Gå till nån välsorterad musikaffär och provspela!

Pluggar funkar säkert lika bra för vissa, men inte för andra... -Spelar du live så är det ju trevligare att plocka med en synth än en dator + klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjena!

För mig har micrkorgen fungerat strålande just för konstiga sound.

Man kan skruva till de mest flippade grejjer ifall man tar sig tid.

En moog däremot är nog inte direkt en bra synt för just udda ljud eftersom patch/modulerings möjligheterna är rätt så begränsade (Ifall man inte har lyckats hitta en gammal modular), soundet däremot är ju fantastiskt, som med alla riktiga analoga.

Men som sagt, Microkorgen eller MS2000 är bra verkyg för udda ljuddesign.

Eller alla andra synthar med patch funktioner?

De ju en smaksak som alt annat.

Man lär ju dessutom hitta en använd MK för småpengar?

-f

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Tjena!

För mig har micrkorgen fungerat strålande just för konstiga sound.

Man kan skruva till de mest flippade grejjer ifall man tar sig tid.

En moog däremot är nog inte direkt en bra synt för just udda ljud eftersom patch/modulerings möjligheterna är rätt så begränsade (Ifall man inte har lyckats hitta en gammal modular), soundet däremot är ju fantastiskt, som med alla riktiga analoga.

Men som sagt, Microkorgen eller MS2000 är bra verkyg för udda ljuddesign.

Eller alla andra synthar med patch funktioner?

De ju en smaksak som alt annat.

Man lär ju dessutom hitta en använd MK för småpengar?

-f

Har sett att en ny Microkorg kostar 4000 hos vissa Ebay-shops. En begagnad kan man där få för 1700. Hos Jam hade de en begagnad idag för 3700. Undrar hur den låter... Tangenterna var mini. Nej Micro. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta efter en Roland JP8080. Jag köpte den beggad för 1,5 år sedan och den har inte svikit mig än. Använder den till djupa elektroniska basar, sågtandsleads, fågelkvitter, arpeggios eller rena oljud.

MicroKorgen har jag också. Den är också trevlig att använda, men jag tycker om Jp'n där rattarna är mer lätttillgängliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Satsa på en Dave Smith Evolver, mono, eller poly, jag här en poly och den låter helknasigt (på ett bra sätt alltså.... 😛 )

Dessutom anlog "på riktigt" till vissa delar.

/M

Precis! å de kommer så fort ja inte längre blir snuvad på min lön att bli min nästa leksak!

Min egen MicroKorg däremot köpte ja beg. för 250 eur, va de nu se blir i kronor, kanske 2500 utan att räkna?

En kul sak ja märkt då ja hoppat mella Stockholm å Helsingfors e att utbudet varierar otroligt, likaså prisklassen. Köpte en TX7 från sthlm. för 500 konor å de fan inga pengar alls för en synth så kanske de av er som orkar plugga finska 🙂 finns nåt att hämta från tex www.muusikoiden.net?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är personligen helfrälst i Access Virus om man vill ha mycket synth för pengarna, 16 kanaler med egna effekt enheter per kanal och ca 80 röster eller så, fina filter och Massor med rattar att tweeka fram ljud med.

Annars har jag en Novation A-station och en Korg MS2000r i "Mint" till salu ganska billigt, Pga av platsbrist i min studio garderob som jag nådigt har fått av frugan att husera i. Har föresten en Nordlead 2 till salu när jag tänker efter.

Redigerat av Geson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...