Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lite kort först om det hÀr med test och varför man gör tester innan man slÀpper

en ny release av en mjukvara.

A: Testing is necessary beacuse failures can be expensive, and also to stay in business.

B: Causes of defects: Human fallibillty, time pressure, complexity.

C: Objectives of testing: find defects, build confidence, prevent defects.

D: The test process: planning and control, analysis & design, implementation & execution, evaluating & exit criteria, closure.

I mitt fall sÄ hÄller jag just nu pÄ med en ny lÄt i Cubase 4. Med tiden sÄ upptÀcker jag fel efter fel i Cubase 4 som jag inte tidigare stött pÄ. Jag vet inte om det beror pÄ att jag som anvÀndare har missat nÄgot, men det Àr ganska sjÀlvklara saker som man bör och ska kunna utföra inte bara i Cubase 4 utan i vilket sequencer programvara som helst och som Àven fungerat tidigare versioner av Cubase.

Nedan Àr en lista som jag fyllt pÄ allteftersom jag upptÀckt failure:s.

Lista Defects:

1: Cubase 4 tappar emellanÄt kontakt med ljudkortet vid uppstart. InnebÀr omboot (PC). (I OS Àr allt OK med ljudkortets drivrutiner etc.)

2: Vid installation av Arturia Minimoog. Devicen dyker inte upp i VST-listan.

(Även vid kontroll i VST-listan i Cubase och omboot.)

3: MÄnga patchar med VST instrument fungerar inte i track presents. Detta gÀller

bla ett flertal Native och Arturia pluggar. Man ser namnet men inget ljud.

4: Sk bounceing frÄn VST/midi slutar helt att fungera efter att man gjort bounceing

till audio pÄ ca 4-5 spÄr. (not. tagit bort midi-spÄren efter lyckosam bounceing.)

5: Vid Load presents sÄ Àr Media Bay seg att stÀnga ifall man gör cancel.

(Överhuvudtaget sĂ„ kĂ€nns inte Media Bay direkt förtroendeingivande, snarare ett hafsverk.)

6: NÀr man laddat en VST (t ex DŽcota) sÄ fÄr Cubase 4 midi-signal frÄn den externa midi-keyboardŽen men ingen koppling till ljudet frÄn audio wav-kÀllan. Dvs inget ljud. Detta har hÀnt med mÄnga andra VST instrument (se defect 3). I mixern ser allt ok ut.

7: Ifall man i mixerbordet ska ladda en VST effect för audio (inserts) sÄ finns inte VST dynamics med i listan pÄ "Erlier VST plugins" efter uppgradering frÄn SL3. Trots att *.dll finns pÄ sin rÀtta plats för VST dynamics effekten. (kan anvÀnda alla andra eriler plugins. BÄde syns & hörs.)

8: Bars & lines kan Àndras i zoom i GUI:t av sig sjÀlv nÀr man öppnar en Cubase 4 projekt fil i efterhand.

9: I Hypersonic 2 sÄ kör den sitt eget race nÀr man utifrÄn ett midi spÄr med Hypersonic 2 vill lÀgga till ett nytt midispÄr med Hypersonic 2 och med en annan present gör att den kör en comboljud med det ljud man hade i det första midispÄret blandat med det frÄn midispÄr tvÄ med Hypersonic 2. Detta har jag bara

rÄkat ut för i Cubase 4.

10: Om du öppnar Cubase SL3 efter att du kört Cubase 4 sÄ fÄr inte SL3 nÄgon kontakt med ljudkortet. (se defekt 1.)

Om nu anvÀndarfallen ovan Àr rena option preferences fall med instÀllningar mm, sÄ Àr det ocksÄ inte bra eftersom det Àr saker som bara ska fungera "by default". Dvs man ska inte behöva "ratta" runt i instÀllningarna bara för att fÄ en VST att lÄta ut.

Jag tycker Steinberg har haft lite för brÄttom med releasen av Cubase 4 nÀr det stÄr helt klart att man inte gÄtt igenom alla testfall i system/acceptanstest. Detta leder alltid till att det uppkommer nya defekter nÀr anvÀndarna har fÄtt köra produkten ett tag. Trodde tyskarna skulle ha lite mer tysk ordnung i test-sammanhang men sÄ Àr det tydligen inte.

Jobbar sjÀlv med testhantering av mjukvara kontra dom krav som stÀlls och mÄste sÀga att i det hÀr fallet inger det mig inget som helst förtroende för hur man har hanterat testerna kontra dom kraven som man i promotion sammanhang utgett sig att framstÀlla efter anvÀndarnas önskemÄl/krav etc. Riktigt pinsamt Steinberg!

Nu fÄr vi vÀl se en rad av patchar och sÀkert ocksÄ snart en Cubase 5. För fyran Àr en riktig surdeg och en "show stopper" dÀr man knappt inte kan gÄ vidare rent kreativt i ett projekt pga mjukvarumissar. Steinberg borde ta lÀrdom av t ex Propellerheads testmodell pÄ hur man hittar defekter, och tvÄ ÄtgÀrdar dom

innan man slÀpper produkten pÄ marknaden.

För min del kommer jag inte att anvÀnda Cubase 4 utan istÀllet köra SL3. Kommer att övervÀga att helt sluta anvÀnda Cubase överhuvudtaget eftersom det gjort mig som "customer" vÀldigt besviken av produkten som Steinberg marknadsför och istÀllet övergÄ till en annan sequencerprogramvara.

Annons
Postat (redigerat)

Jag förstÄr verkligen din frustration. Jag tycker det Àr en tendens man kan se överhuvudtaget vad det gÀller bÄde ny mjukvara och ny hÄrdvara.

NÀr jag handlade förr i tiden oavsett produkt valde jag för det mesta förra Ärets testvinnare för att hitta den bÀsta kombinationen av pris kontra kvalite.

Idag ser jag det som ett mÄste att en produkt, vare sig det Àr hÄrd eller mjukvara har varit ute pÄ marknaden minst ett Är och reviderats minst en gÄng för att ett köp överhuvudtaget ska vara aktuellt.

Det Àr oerhört trÄkigt att det Àr sÄ hÀr, men tyvÀrr blir man inte förvÄnad nÀr man lÀser ditt inlÀgg dÄ det snarare Àr regel Àn undantag att inget Àr fullt fungerande vid release.

Vad gör man? SjÀlv har jag utvecklat en nolltolerans vilket gör att jag tyvÀrr aldrig köper nya produkter, jag vÀntar alltid mellan ett halvÄr till ett Är samtidigt som jag bevakar forum som rör produkten, och det ser nÀstan alltid likadant ut, folk har stora problem med sina nya produkter. Vissa undantag finns dock, men visar det sig att produkten inte fungerar fullt ut lÀmnar jag alltid tillbaks den och krÀver pengarna tillbaks.

Detta gör ju sÄklart att man missar en del roliga produkter, men det Àr för mig helt omöjligt att stödja en tillverkare som har sÄ brÄttom att slÀppa sin produkt att kvalite och funktion fÄr stÄ Ät sidan.

Det betyder ju ofta inte att det Àr en dÄlig produkt, bara att den behöver mer tid pÄ sig i utvecklingsstadiet.

Jag vet inte om man ska skylla pÄ den vÀrld av stundande kvartalsraporter som dom flesta stora tillverkare "hotas av" eller att tillverkare allmÀnt har blivit sÀmre hantverkare.

Men visst fan har allt blivit sÀmre, det minsta man kan krÀva av en tillverkare Àr vÀl ÀndÄ att det man köper av dom ska fungera tillfredsstÀllande?

Redigerat av Cliff
Postat

#1 & 10, testat att trycka pÄ reset-knappen i ljudkortsinstÀllningarna i Cubase?

#2, sÀker pÄ att .dll filen verkligen ligger i en katalog dÀr Cubase letar efter pluggar?

#3 & 6, vilka ljudutgÄngar Àr instrumenten kopplade till?

#7, varifrÄn kommer pluggen? Har du koperiat den frÄn SL3 installationen eller frÄn Cubase4-skivan? I mitt Cubase4 fungerar VST Dynamics utan problem.

#9, Àr du sÀker pÄ att spÄret pekar mot olika midi-kanaler?

-- Ett allmÀnt tips Àr förresten att installera Cubase 4 utan nÄgon annan Cubase version installerad. DÄ slipper man risken för att instÀllningar lÀses mellan versionerna vilket i nulÀget tycks kunna vÄlla en del problem i Cubase 4. En gissning Àr att det bÀsta Àr att först installera fyran och sen installera tidigare versioner.

/Majken

Postat

Tjena Majken,

#1 & 10, testat att trycka pÄ reset-knappen i ljudkortsinstÀllningarna i Cubase?

Sv: Problemet Àr att Cubase hÀnger sig. AnvÀnder du ASIO drivisarna i Cbubase 4 och sedan startar SL3 sÄ vÀljer den DXi drivisarna dÀr. DÄ blir Cubase förvirrad och hÀnger sig.

#2, sÀker pÄ att .dll filen verkligen ligger i en katalog dÀr Cubase letar efter pluggar?

SV: ja den finns dÀr.

#3 & 6, vilka ljudutgÄngar Àr instrumenten kopplade till?

SV: I det hÀr fallet M-audio Delta 1010. Har provat med flera outs i Cubase 4 med samma resultat.

#7, varifrÄn kommer pluggen? Har du koperiat den frÄn SL3 installationen eller frÄn Cubase4-skivan? I mitt Cubase4 fungerar VST Dynamics utan problem.

SV: NÀr man avinstallerar SL3 sÄ frÄgar den ifall man vill spara en backup av VSTplugins och backup. Detta svarade jag ja pÄ.

#9, Àr du sÀker pÄ att spÄret pekar mot olika midi-kanaler?

SV: Ja, det Àr rÀtt midi-kanal.

-- Ett allmÀnt tips Àr förresten att installera Cubase 4 utan nÄgon annan Cubase version installerad. DÄ slipper man risken för att instÀllningar lÀses mellan versionerna vilket i nulÀget tycks kunna vÄlla en del problem i Cubase 4. En gissning Àr att det bÀsta Àr att först installera fyran och sen installera tidigare versioner.

SV: Ja, jag avinstallerade Cubase SL3 och behöll VST katalogerna bÄde för effekter och instrument. Sedan installerade jag en ren Cubase 4.

By the way kan jag sÀga att dom fÀrdiga patcharna i Cubase 4 för Korg Triton inte mappar med orginalets patchar. Kör du strÄkpatchen i patchlistan levererar Korgen piano i Cubase. VÀldigt lustigt och irriterande om man vill köra med midi ifrÄn Korgen. Det Àr bara att köra audio som gÀller.

En annan skum grej Àr att ifall jag vill köra Korg Triton mot en audio stereokanal i Cubase 4 Àr att Cubase bara tar upp en kanal i mono. I detta fall köra jag med en extern mixer dÀr alla instÀllningar Àr ok. Va, kan inte Cubase fÄnga upp en stereokanal frÄn en mixerbord till ljudkortets master in ? Ska lÄta det vara osagt ifall det Àr en miss i mixeruppsÀttningen och av mig. Men den Àr ingen rocket sience. Har kört det med samma uppsÀttning i SL3 och dÄ fungerade det klockrent.

Postat

Ahh.. jag kan ha fel men tror att instÀllningarna inte raderas nÀr du avinstallerar en tidigare version i Cubase. Titta i Program-mappen efter Steinberg och se om det finns kvar en Cubase SL3 mapp med instÀllningar. Kolla ocksÄ mappen Documents and Settings pÄ systemdisken, gÄ in pÄ ditt anvÀndarkonto och vÀlj att visa dolda filer. Leta sedan i mappen Application Data efter en Steinberg katalog och se om den innehÄller filer för Cubase SL3.

PÄ cubase.net finns trÄdar om hur Cubase 4 kan drabbas av underliga problem för att instÀllningar frÄn en tidigare version importeras. Mitt rÄd skulle vara att leta igenom systemdisken efter gamla filer som tillhör SL3 och radera dem för att sedan ominstallera Cubase 4.

/Majken

Postat

Tjena Majken,

NÀr jag kollade i tidigare nummer av Studio gav ni rekomendationen att man kan ha tvÄ versioner av Cubase installerade dÄ det inte gick att starta projektfiler frÄn en tidigare version av Cubase.

Men men, man fÄr vÀl prova att avinstallera bÀgge Cubase pÄ burken. FrÄgan Àr bara vilken version man ska börja med att installera efter avinstallation ? Cubase 4 eller Cubase SL3 eller virse versa. + rensa i document & settings frÄn allt vad Steinberg heter. Det Àr frÄgan...

Postat

Vists gÄr det att ha flera versioner installerade. Och i flera lÀgen kan det vara att föredra dÄ enstaka saker i Àldre projekt kan stÀlla till med problem. Exempelvis stereolÀnkade kanaler i projekt som anvÀnder ReWire.

Men nÀr man som i ditt fal har problem sÄ kan det vara en bra idé att se om problemen försvinner av att insstÀllningar inte laddas frÄn tidigare versioner. Ett alternativ om man vill ha flera versioner inne samtidigt Àr alltsÄ att först installera Cubase 4. Eller att flytta instÀllningarna frÄn föregÄnde version tillfÀlligt sÄ att Cubase inte hittar igen dem.

/Majken

Postat
Tjena Majken,

NÀr jag kollade i tidigare nummer av Studio gav ni rekomendationen att man kan ha tvÄ versioner av Cubase installerade dÄ det inte gick att starta projektfiler frÄn en tidigare version av Cubase.

Men men, man fÄr vÀl prova att avinstallera bÀgge Cubase pÄ burken. FrÄgan Àr bara vilken version man ska börja med att installera efter avinstallation ? Cubase 4 eller Cubase SL3 eller virse versa. + rensa i document & settings frÄn allt vad Steinberg heter. Det Àr frÄgan...

Jag hade sx3 installerat, döpte tillfÀlligt om:

c:\Documents and settings\"den user jag Àr inloggad som"\Application Data\Steinberg\

"Cubase SX 3"

till

"Cubase SX 3_"

- - -

Sedan installerade jag C4, samt uppdaterade till 4.01 utan att starta C4 mellan.

Sedan starta jag c4, den skapar nya "rena" prefs.

Sedan kan du stÀnga ner C4 o döpa tillbaka "Cubase SX 3_" till "Cubase SX 3"

Glöm inte att uppdatera dongel drivare till senaste de slÀppt.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.