Jump to content
Annons

Hur låter det här i era monitorer?


Recommended Posts

Det här är en sk "mixövning" där en schysst kille på ett annat forum har lagt upp. grannhaket 99musik. Jag vet inte så mycket om låten så det finns egentligen ingen anledning att skriva med Låtnamn osv, men det finns att läsa om låten här: http://99musik.se/forum/showthread.php?t=18755

Nu är tråden inte direkt aktiv. Jag har iaf inte fått nån kommentar om mixen, (kanske för att det låter kasst?? 😄 ) Så då frågar jag här istället.

Iaf så gjorde jag en mix på den å tycker att det låter okej. Men det här är det första som jag har fått mixa utan att vara delaktig i inspelningen. Därför är det intressant att få veta vad Ni tycker om ljudbilden. Nu har jag inte jobbat ihjäl mig med mixningen. Har inga automatiseringar eller gjort nån editering. Lite eq comp å fx. För övrigt så tycker jag att det är en rätt schysst poplåt 😄

LÅTNAMN: Vet inte, typ Don't waste my time

ARTIST/GRUPP: ?

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:43 typ

KOMPOSITÖR: ?

PRODUCENT: ?

EV. MEDVERKANDE: ?

INSPELNINGSÅR: ?

FORMAT: äm pee tre

STORLEK: 5 MB

STATUS: test på mix

LÅTLÄNK: Testmix

Skulle det vara så att det här suger pga att det kommer från ett annat forum så ta bort tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

Hej! Tycker den låter riktigt bra, det jag kommer att tänka på att diskanten som är lite hypad och stickig runt 8-10k, det känns som att du borde välja vad som ska ha krispet: trummor, gitarren, lead eller körsången? och inte köra det på allt. Sången sticker även till på s-ljudet.

Sen försvinner leaden lite i mitten av låten när det är nå dialog i mitten mellan kör och lead.

(this time, thiiis tiiiime-> och sen hör man inte vad hon sjunger därefter när kören ligger)

Snyggt med det lilla rummet på ackguran, snyggt trumljud och basen sitter fint 😄

me like!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar! 😮

Ja, det är som du säger, kanske lite vasst run tio där. Sen är ju sången rätt grötig där vid sticket. Ska snygga till det. Men det får bli nästa helg. Jobb i veckan.

Men å andra sidan så ska ju det här ingenstans. Finns ju inget mål med det. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vilken bra tråd!

Detta är ett väldigt bra sätt att lära sig att mixa genom trial&error, även i kassa monitorer.

Önskar ngn på forumet kunde lägga ut en helt omixad låt samt en slutgiltig version där de flesta är ense om att det är bra mixat. Sen kan vi som inte så haja på mixning själva sitta hemma och pula med den omixade version och samtidigt kunna jämföra med den färdigmixade. På så sätt lär man sig sina monitorer åxå. Tycker inte att det funkar så bra att jämföra med mastrade kommersiella låtar.

Nån som har en låt liggande som de vet är bra mixat, och som kan tänka sig dela med sig av en snutt av denna omixad utan mastring??

Det skulle iaf hjälpa mig oerhört mkt att få ta del av ngt sånt..

Sorry, Inte meningen att kapa tråden, Kanske borde ha startat en helt ny tråd om detta?Vad sägs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar! 🙂

Ja, det är som du säger, kanske lite vasst run tio där. Sen är ju sången rätt grötig där vid sticket. Ska snygga till det. Men det får bli nästa helg. Jobb i veckan.

Men å andra sidan så ska ju det här ingenstans. Finns ju inget mål med det. 😛

Varför inte..

Den är bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...