hackeman Postat 11 maj 2004 Postat 11 maj 2004 (redigerat) Jo. Jag har tvĂ„ funderingar som alltid hĂ€nger med mig i mitt alternativa liv som hobbymusiker... och dessa Ă€r: 1 - Risken att jag plagieras Typ; jag gör en potentiell hit, delar ut pĂ„ nĂ€tet och/eller cd's hit o dit, och nĂ„gon plagierar skrĂ€llet och lanserar den som den hiten jag skulle gjort. Och gör storkovan jag skulle ha gjort. Skit i oddsen, det Ă€r trots allt möjligt. Kan jag dĂ„ bevisa att jag Ă€r upphovsman och vinna juridiskt vid en juridisk tvist? Jag stĂ€llde frĂ„gan till Olsberg & c:o och fick som svar (i Studio nr 3/2004) att man kan Ă„tminstone bevisa att man haft lĂ„ten i sina Ă€gor vid ett visst tillfĂ€lle (dvs först om man Ă€r upphovsman) genom att skicka inspelningsfiler & c:o till sig sjĂ€lv i rekommenderat brev med mottagninsbevis och behĂ„lla försĂ€ndelsen oöppnad. Helt klart bĂ€sta svaret jag fĂ„tt pĂ„ denna frĂ„gan, men producerar man nya lĂ„tar varje vecka och - som sĂ„ mĂ„nga av oss hĂ€r - vill ha feedback snarast... pja, dĂ„ blir processen lite annorlunda. Man delar ut hit o hit, fĂ„r feedback, redigerar, och sen kanske - sen nĂ€r man samlat pĂ„ sig ett dussin nya lĂ„tar - DĂ skickar man det till sig sjĂ€lv i rekommenderat brev. Om alls. Mao Internets bĂ„da sidor i ett nötskal. Jag delar ut musiken pĂ„ nĂ€tet för feedback - mina chanser att bli bĂ€ttre musiker ökar, men riskerna att bli blĂ„st musiker ökar ocksĂ„. Eller? Hur gör och ser ni andra pĂ„ detta?? đ 2- Risken att jag plagierar Och dĂ„ menar jag omedvetet. För Ă€rligt talat vet jag inte alltid om jag sjĂ€lv kommit pĂ„ det jag kommer pĂ„. Ofta fĂ„r jag frĂ„ga min sambo "lyssna hĂ€r, har du hört detta innan, eller kom jag pĂ„ det sjĂ€lv nu?". đ Och Ă€n om inte hon hört det innan, hur vet jag att jag inte sjĂ€lv hört det nĂ„gonstans nĂ„gongĂ„ng i mitt liv och att det nu bubblar upp frĂ„n mitt undermedvetna? Jag förundras ofta över hur bĂ„de text och musik kommer till en pĂ„ nĂ„t magiskt, nĂ€stan medialt, sĂ€tt... jag tĂ€nker inte "nu ska jag skriva sĂ„ hĂ€r, eller spela sĂ„ hĂ€r"... jag bara gör det utan att tĂ€nka. Visst? Ăr det inte sĂ„ för de flesta? NĂ„, sĂ„ hur vet man dĂ„ att man inte hört vissa delar innan, men bara glömt... och sĂ„ledes tror att man kom pĂ„ varenda ton nu... Jag skulle vilja se en framtida tjĂ€nst (det hĂ€r Ă€r förmodligen en utopi snarare Ă€n en vision) dĂ€r ALL musik genom tiderna fanns arkiverad i nĂ„n "algoritmisk" form sĂ„ att jag kunde skicka upp min nykomponerade slinga, fĂ„ den matchad mot arkivet, och fĂ„ tillbaka svar pĂ„ vilka lĂ„tar det finns liknande "algoritmer" i... och om det inte fanns nĂ„got som var i nĂ€rheten, dĂ„ vet jag att jag inte rĂ„kat plagiera omedvetet. Lite flummigt mot slutet dĂ€r kanske... đ men hur som helst Ă€r jag högst nyfiken pĂ„ andras tankar kring detta... om nĂ„gra... flummiga eller ej... đ Redigerat 11 maj 2004 av hackeman
Sepejens Postat 11 maj 2004 Postat 11 maj 2004 Risken med det dÀr arkivet Àr vÀl att man inte kan spela en enda tonföljd utan att nÄgon gjort det tidigare.
hackeman Postat 11 maj 2004 TrĂ„dstartare Postat 11 maj 2004 (redigerat) Risken med det dĂ€r arkivet Ă€r vĂ€l att man inte kan spela en enda tonföljd utan att nĂ„gon gjort det tidigare. Du hade sĂ„klart sjĂ€lv fĂ„tt lyssna pĂ„ de matchade lĂ„tarna för att slutgiltigt avgöra likheten. Men frĂ„gan Ă€r bra, och en följdfrĂ„ga Ă€r: Hur mĂ„nga tonföljdskombinationer kan man fĂ„ fram matematiskt sett? đ Om det Ă€r som du sĂ€ger, dĂ„ skulle vi redan ha "uppfunnit" alla möjliga tonföljder. đ Redigerat 11 maj 2004 av hackeman
Plus o Minus Postat 11 maj 2004 Postat 11 maj 2004 Jag stĂ€llde frĂ„gan till Olsberg & c:o och fick som svar (i Studio nr 3/2004) att man kan Ă„tminstone bevisa att man haft lĂ„ten i sina Ă€gor vid ett visst tillfĂ€lle (dvs först om man Ă€r upphovsman) genom att skicka inspelningsfiler & c:o till sig sjĂ€lv i rekommenderat brev med mottagninsbevis och behĂ„lla försĂ€ndelsen oöppnad. detta stĂ€mmer inte fullt och helt i rĂ€ttsliga samanhang har jag hört. det Ă€r tydligen utifrĂ„n den infon jag har fĂ„tt en hel del folk som har försökt att nyttja sig av denna funktion, men vid uppvisandet i rĂ€ttsak sĂ„ har det inte varit hĂ„llbart. frĂ„ga mig inte varför, men det finns sĂ€kert en hobbyjurist hĂ€r pĂ„ forumet som kan fĂ€lla ner parasollet och slĂ€ppa lite ljus pĂ„ saksfrĂ„gan đ
hammagrella Postat 11 maj 2004 Postat 11 maj 2004 Hackis, 1) Ja, jag har oxĂ„ hört tipset om rekommenderat brev. Men vadĂ„, nuförtiden (efter Oliver North hĂ€rvan?) gĂ€ller ju Ă€ven e-mail och sĂ„nt som legala bevis, sĂ„ varför skulle inte ett Gallup-inlĂ€gg pĂ„ Studio forum ett visst datum vara lika bra bevis? HĂ€r kanske Olsberg och co tillochmed skulle sĂ€tta upp nĂ„n sorts elektronisk tjĂ€nst hĂ€r pĂ„ forumet som hjĂ€lper oss mer eller mindre paranoida artister đ 2) Nja, njo, om ditt arkiv fanns skulle nog Lundell, Springsteen, Stones etc. slĂ€ppt sĂ„ mĂ„nga plattor som dom gjort đ Tycker personligen inte det Ă€r sĂ„ farligt (nĂ„ja, se min trĂ„d i "Musiktips" dĂ€r jag tjatar Chaka-smurf) att sno, sĂ„ lĂ€nge som man gör nĂ„got eget och inte medvetet bara gör en kopia. Och variationer pĂ„ samma tema kan ju vara helschyssta, ta t ex ackordföljden D, Dmaj7, D7 (i nĂ„n tonart) och dĂ€r har du Strawberry fields, Across the universe, Something och ett helt gĂ€ng schyssta BeatleslĂ„tar med samma tema. NĂ„t som sen har kopierats av hundratals band (Stonecake, Merrymakers t ex) som oftast gjort nĂ„got eget bra (inte alltid). AlltsĂ„ lugn Hacke - du Ă€r ett orginal! đ
hackeman Postat 11 maj 2004 TrĂ„dstartare Postat 11 maj 2004 detta stĂ€mmer inte fullt och helt i rĂ€ttsliga samanhang har jag hört.det Ă€r tydligen utifrĂ„n den infon jag har fĂ„tt en hel del folk som har försökt att nyttja sig av denna funktion, men vid uppvisandet i rĂ€ttsak sĂ„ har det inte varit hĂ„llbart. frĂ„ga mig inte varför, men det finns sĂ€kert en hobbyjurist hĂ€r pĂ„ forumet som kan fĂ€lla ner parasollet och slĂ€ppa lite ljus pĂ„ saksfrĂ„gan đ Ă fan. DĂ„ efterlyser jag den dĂ€r hobbyjuristen, för om det Ă€r som du sĂ€ger fĂ„r man ju titta sig om efter nytt förfarande... igen. đ Svenska Musikerförbundet ska visst ha nĂ„n tjĂ€nst dĂ€r de arkiverar medlemmars originalmusik, men hittar ingen info om det pĂ„ deras hemsida... dessutom ser jag det inte som ett alternativ ivfsh eftersom jag inte Ă€r proffesionell musiker och hör inte hemma i deras fackförbund.
Plus o Minus Postat 11 maj 2004 Postat 11 maj 2004 Svenska Musikerförbundet ska visst ha nĂ„n tjĂ€nst dĂ€r de arkiverar medlemmars originalmusik, men hittar ingen info om det pĂ„ deras hemsida... dessutom ser jag det inte som ett alternativ ivfsh eftersom jag inte Ă€r proffesionell musiker och hör inte hemma i deras fackförbund. det stĂ€mmer att dom har ett arkiv för just det Ă€ndamĂ„let, men jag har fĂ„tt förklarat, well lĂ€st nĂ„gonstans att den tjĂ€nsten inte Ă€r sĂ„ tĂ€t heller. utifrĂ„n vad jag har hört sĂ„ ska PRV och STIM vara dom enda sektionerna som kan skydda till en viss grad. men som du sĂ€ger, ligger musikskapandet pĂ„ samma nivĂ„ som blomrabbatten utanför huset sĂ„ kanske det Ă€r lite saftigt och vĂ€nda sig till dessa organisationer đ
hackeman Postat 11 maj 2004 TrĂ„dstartare Postat 11 maj 2004 (redigerat) 1) Ja, jag har oxĂ„ hört tipset om rekommenderat brev. Men vadĂ„, nuförtiden (efter Oliver North hĂ€rvan?) gĂ€ller ju Ă€ven e-mail och sĂ„nt som legala bevis, sĂ„ varför skulle inte ett Gallup-inlĂ€gg pĂ„ Studio forum ett visst datum vara lika bra bevis? HĂ€r kanske Olsberg och co tillochmed skulle sĂ€tta upp nĂ„n sorts elektronisk tjĂ€nst hĂ€r pĂ„ forumet som hjĂ€lper oss mer eller mindre paranoida artister đ Den tanken har slagit mig oxĂ„, men i nuvarande form torde det inte hĂ„lla vid en tvist eftersom sjĂ€lva lĂ„tfilen ligger pĂ„ annan server och jag kan sjĂ€lv ha ersatt den med annan lĂ„t med samma filnamn nĂ€r helst jag kĂ€nner för det... annat vore det om vi pumpade upp lĂ„tarna till ett arkiv knutet och kontrollerat av Studio. Jag Ă€r övertygad om att den hĂ€r typen av tjĂ€nst skulle uppskattas, och sĂ€kert skulle mĂ„nga kunna tĂ€nka sig betala för den... bara det Ă€r billigare och snabbare Ă€n rek.brev processen. Och det Ă€r ju inte speciellt svĂ„rt att klĂ„. Hmm... kanske skulle fundera vidare pĂ„ det som en affĂ€rsidĂ©... hmm, hmm... đ 2) Nja, njo, om ditt arkiv fanns skulle nog Lundell, Springsteen, Stones etc. slĂ€ppt sĂ„ mĂ„nga plattor som dom gjort đTycker personligen inte det Ă€r sĂ„ farligt (nĂ„ja, se min trĂ„d i "Musiktips" dĂ€r jag tjatar Chaka-smurf) att sno, sĂ„ lĂ€nge som man gör nĂ„got eget och inte medvetet bara gör en kopia. Och variationer pĂ„ samma tema kan ju vara helschyssta, ta t ex ackordföljden D, Dmaj7, D7 (i nĂ„n tonart) och dĂ€r har du Strawberry fields, Across the universe, Something och ett helt gĂ€ng schyssta BeatleslĂ„tar med samma tema. NĂ„t som sen har kopierats av hundratals band (Stonecake, Merrymakers t ex) som oftast gjort nĂ„got eget bra (inte alltid). AlltsĂ„ lugn Hacke - du Ă€r ett orginal! đ Tack för det! SĂ„ ock Ă€r du! đ Jag blev bara pĂ„minnd om frĂ„gan kring omedveten plagiering nĂ€r Grahn berĂ€ttade att han hört min "rullebörsvisa" tidigare... dock var det min version han hört dĂ„ oxĂ„, men han Ă€r inte den första som sĂ€ger det, och dĂ„ blir man sĂ„klart nyfiken om jag plagierat eller plagierats... đ Redigerat 11 maj 2004 av hackeman
hackeman Postat 11 maj 2004 TrĂ„dstartare Postat 11 maj 2004 (redigerat) utifrĂ„n vad jag har hört sĂ„ ska PRV och STIM vara dom enda sektionerna som kan skydda till en viss grad. men som du sĂ€ger, ligger musikskapandet pĂ„ samma nivĂ„ som blomrabbatten utanför huset sĂ„ kanske det Ă€r lite saftigt och vĂ€nda sig till dessa organisationer đ Mja.. och STIM kan ju inte vemsomhelst ansluta sig till hursomhelst heller... "För att bli ansluten mĂ„ste ett av dina musikverk ha blivit framfört offentligt eller blivit inspelat och utgivet." - vet inte riktigt hur jag ska tolka det dĂ€r... vad rĂ€knas som "framfört offentligt" och vad rĂ€knas som "utgivet"? Och rĂ€cker det att ett (1) verk uppfyller dessa krav? Och tĂ€cker det dĂ„ bara utgivna verk, eller Ă€ven mina idĂ©er jag spottar ut pĂ„ olika forum?? Knappast. Och sen har jag inte förstĂ„tt riktigt om STIM tĂ€cker plagiering ocksĂ„, eller enbart ekonomisk ersĂ€ttning nĂ€r mina verk spelas offentligt...?? đ Jag tycker det verkar finnas ett stort HĂ L pĂ„ marknaden kring det hĂ€r, dĂ€rav behovet av nĂ€mnda tjĂ€nst. Redigerat 11 maj 2004 av hackeman
Plus o Minus Postat 11 maj 2004 Postat 11 maj 2004 utifrĂ„n vad jag har hört sĂ„ ska PRV och STIM vara dom enda sektionerna som kan skydda till en viss grad. men som du sĂ€ger, ligger musikskapandet pĂ„ samma nivĂ„ som blomrabbatten utanför huset sĂ„ kanske det Ă€r lite saftigt och vĂ€nda sig till dessa organisationer đ Mja.. och STIM kan ju inte vemsomhelst ansluta sig till hursomhelst heller... "För att bli ansluten mĂ„ste ett av dina musikverk ha blivit framfört offentligt eller blivit inspelat och utgivet." - vet inte riktigt hur jag ska tolka det dĂ€r... vad rĂ€knas som "framfört offentligt" och vad rĂ€knas som "utgivet"? Och rĂ€cker det att ett (1) verk uppfyller dessa krav? Och tĂ€cker det dĂ„ bara utgivna verk, eller Ă€ven mina idĂ©er jag spottar ut pĂ„ olika forum?? Och sen har jag inte förstĂ„tt riktigt om STIM tĂ€cker plagiering ocksĂ„, eller enbart ekonomisk ersĂ€ttning nĂ€r mina verk spelas offentligt...?? đ Jag tycker det verkar finnas ett stort HĂ L pĂ„ marknaden kring det hĂ€r, dĂ€rav behovet av nĂ€mnda tjĂ€nst. ja, stim Ă€r vĂ€ll en av mĂ„nga rĂ„tthĂ„l som rör sig pĂ„ den svenska marknaden. det verkar vara ett nyfunnet mode inriktat tema att vara sĂ„ luddig som möjligt [ virrpottor om du frĂ„gar mig ] och ja, du framför ditt verk ofentligt genom att lĂ€gga upp det pĂ„ forumet, vad vet dom ? ... kanske stĂ„r du och spelar live via lĂ€nken oavbrutet dygn för dygn đ hela processen e bakvĂ€nd om du frĂ„gar mig. anledningen till att man nyttjar tjĂ€nsten Ă€r ju med anledning till att skydda och fĂ„ betalt för sina verk. mĂ„ste dessa verk spelas upp i radio först innan du fĂ„r grönt ljus frĂ„n stim ? och varför ska du dĂ„ ha stim för att fĂ„ pay, skadan e ju redan gjord om vi sĂ€ger sĂ„ đ
hackeman Postat 11 maj 2004 TrĂ„dstartare Postat 11 maj 2004 mĂ„ste dessa verk spelas upp i radio först innan du fĂ„r grönt ljus frĂ„n stim ?och varför ska du dĂ„ ha stim för att fĂ„ pay, skadan e ju redan gjord om vi sĂ€ger sĂ„ đ Men det Ă€r vĂ€l just det som Ă€r grejen, du mĂ„ste ha formellt och kommersiellt producerat en CD eller spelning för att bli omhĂ€ndertagen av STIM... och dĂ„ bryr de sig inte om HUR du producerade (eller plagierade) lĂ„ten, deras jobb Ă€r bara att se till att du fĂ„r betalt nĂ€r DIN inspelade lĂ„t spelas offentligt... om jag förstĂ„tt det hela rĂ€tt. SĂ„ hĂ„let pĂ„ marknaden Ă€r att skydda upphovsmĂ€n INNAN de nĂ„r fram till STIM.
Plus o Minus Postat 11 maj 2004 Postat 11 maj 2004 det enda raka vore nog att starta sitt eget bolag och sina egan stim organisationer för att ha möjligheten att styra rĂ€ttigheter och möjligheter för individer som stĂ„r i dina skor, Ă€ven om det Ă€r vĂ€ljudande skor đ
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 ...Om det Àr som du sÀger, dÄ skulle vi redan ha "uppfunnit" alla möjliga tonföljder. ... HÀr ligger problemet, enligt min mening. Vi har inte alls uppfunnit nÄgra tonföljder. TvÀrtom skall vi lÄgtstÄende apor vara tacksamma att vi överhuvudtaget lyckas manipulera ljud. Att dessutom tro att vi kan Àga en viss kombination av toner Àr löjligt och kommer att skrattas Ät av kommande generationer.
hackeman Postat 12 maj 2004 TrĂ„dstartare Postat 12 maj 2004 SĂ„ vad du sĂ€ger Ă€r att om du i egenskap av lĂ„gt stĂ„ende apa lyckas manipulera ljud som resulterar i en lĂ„t som i sin tur nĂ„gon annan apa plagierar och tjĂ€nar stora pengar pĂ„, dĂ„ har du inget emot det eftersom du inte Ă€r löjlig och tror att du Ă€r Ă€gare eller upphovsman av tonföljderna och kombinationerna som du skapade? (puh, lĂ„ng mening) đ
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 SĂ„ vad du sĂ€ger Ă€r att om du i egenskap av lĂ„gt stĂ„ende apa lyckas manipulera ljud som resulterar i en lĂ„t som i sin tur nĂ„gon annan apa plagierar och tjĂ€nar stora pengar pĂ„, dĂ„ har du inget emot det eftersom du inte Ă€r löjlig och tror att du Ă€r Ă€gare eller upphovsman av tonföljderna och kombinationerna som du skapade? (puh, lĂ„ng mening) đ Nej, och jag bryr mig inte ett smack om aktiehandel heller.
hackeman Postat 12 maj 2004 TrÄdstartare Postat 12 maj 2004 Nej, och jag bryr mig inte ett smack om aktiehandel heller. PÄ sÄ vis. Tack för ditt inlÀgg i debatten.
Johan Royen Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Det Àr vÀl inte sÄ mystiskt att vi kan "manipulera" ljud. Rytm och harmonik har varit nödvÀndiga för mÀnniskans överlevnad. Rytm eftersom det exempelvis Àr svÄrare att ramla om man sÀtter ned fötterna med jÀmna mellanrum, harmonik eftersom det bl a bidrar till sprÄkförstÄelse. DÀrför Àr det inte sÄ förvÄnande att vi förr eller senare skulle vÀnda pÄ dessa egenskaper och ge upphov till eget ovÀsen. (Jag kan visst hitta en biologisk-evolutionistisk förklaring till allt)
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Nej, och jag bryr mig inte ett smack om aktiehandel heller. PĂ„ sĂ„ vis. Tack för ditt inlĂ€gg i debatten. Min (inte alldeles klara) poĂ€ng var att det ekonomiska möget i musikbranschen Ă€r ungefĂ€r lika trist som aktierapporterna i slutet av Aktuellt. För det första tycker jag copyright Ă€r moraliskt förkastligt; man kan inte Ă€ga en tanke! För det andra anser jag att din frĂ„ga besvarar sig sjĂ€lv; om du Ă€r sĂ„ skicklig lĂ„tskrivare att ditt verk genererar stora inkomster, lĂ„t vara Ă„t nĂ„gon annan, lĂ€r du knappast ha försörjningsproblem. Och rĂ€ttvist blir det aldrig. đ
Mattis Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Jag Àr dÄ inte orolig. Skulle nÄn kapa nÄt sÄ fÄr jag göra nytt :-)
Sepejens Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Om det Ă€r som du sĂ€ger, dĂ„ skulle vi redan ha "uppfunnit" alla möjliga tonföljder. đ Mmm, och givetvis finns det mĂ„nga nog att kombinera in i (nĂ€stan) oĂ€ndlighet. Men du förstĂ„r min poĂ€ng đ Faktiskt en ganska viktig frĂ„ga i sammanhanget. F ö sĂ„ Ă€r jag inne pĂ„ Nattvaktarens spĂ„r. Tycker det kĂ€nns lite smĂ„tt absurt att Ă€ga ljud/tonföljder/konst. Skulle önska att all musikproduktion i hela vĂ€rlden skedde ideellt, av folk som verkligen vill och Ă€lskar att göra musik. Problemet Ă€r vĂ€l att studioprylar och skit kostar pengar. Blivit snett med pengar i samhĂ€llet, folk ser det som nĂ„got att efterstrĂ€va och Ă€ga. Men egentligen, kan man Ă€ga pengar? Det Ă€r ju bara ett medel att fördela verkliga resurser med. SidospĂ„r, sorry.. Men ni förstod nog min tanke/stĂ„ndpunkt đ OuppnĂ„eliga utopier Ă€r hĂ€rligt.. Jag vill ocksĂ„ [insert typ Fröken Sverige-citat om fred pĂ„ jorden och dylikt hĂ€r] đ
robotapan Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Varför Àr det sÄ absurt att Àga/vara upphovsman till konst egentligen? Om jag hade designat en mobiltelefon (sjÀlva skalet snackar vi hÀr) sÄ hade nog ingen sagt att det vore förkastligt av mig att ta betalt för att sÀlja designen. SjÀlv kanske jag ser mig som stor formgivande konstnÀr, men skalet Àr lik förbannat en produkt (och ett konstverk förstÄs!).
hackeman Postat 12 maj 2004 TrĂ„dstartare Postat 12 maj 2004 (redigerat) HĂ„ller helt klart med om att skapande av musik ska vara för konstens och kĂ€nslans skull, inte för kosingens. Att bara ha ett kommersiellt syfte med sin musik Ă€r en synd. Och mĂ„nga Ă€r syndarna. đ Men det Ă€r inte det jag menar. Jag gör sjĂ€lv musik i första hand för att jag tycker det Ă€r förbannat kul och kreativt, inte för att bli rik pĂ„ det (dĂ„ hade jag knappast gjort humorpop đ). Rik blir jag pĂ„ annat. Men nog har mĂ„nga av oss hĂ€r haft en dröm Ă€nda sedan barnsben att bli erkĂ€nt berömda musiker och kunna livnĂ€ra sig pĂ„ det...?? Och nog skulle det kĂ€nnas lite surt och veta att man varit nĂ€ra den drömmen med ett eget verk men som plagierades av nĂ„gon annan som i sin tur fick sin dröm uppfylld... kanske pĂ„ din bekostnad. đ Jag pĂ„stĂ„r inte att jag sitter o producerar hits pĂ„ löpande band, men det finns Ă„tskilliga exempel dĂ€r agentlösa musiker har blivit plagierade/bestulna pĂ„ sina verk efter att ha sĂ€nt demo CDs till skivbolag. Och som privatperson har de liten chans mot jĂ€ttarnas jurister. HĂ„rt slag mot ens hopp och drömmar. Enda sĂ€ttet att försvara (i syfte att förverkliga) sina drömmar dĂ„ Ă€r att bevisa att man Ă€r upphovsman till verken. Eller, gud förbjude, Ă€gare. đ Jag kan vara givmild med pengar, men inte med mina drömmar. đ Redigerat 12 maj 2004 av hackeman
robotapan Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 (redigerat) Jag kan vara givmild med pengar, men inte med mina drömmar. Fan vad poetiskt. Jag hÄller med, men ÀndÄ inte. VARNING (cynism pÄ gÄng): Pengar Àr inte allt, pengar Àr inte lycka, men en stabil ekonomi kan underlÀtta resan pÄ vÀg mot drömmens mÄl. EDIT: NÀr jag tÀnker efter sÄ kanske det var precis samma sak du menade Hackeman? Redigerat 12 maj 2004 av robotapan
hackeman Postat 12 maj 2004 TrĂ„dstartare Postat 12 maj 2004 (redigerat) Jag kan vara givmild med pengar, men inte med mina drömmar. Fan vad poetiskt. Jag hĂ„ller med, men Ă€ndĂ„ inte. VARNING (cynism pĂ„ gĂ„ng): Pengar Ă€r inte allt, pengar Ă€r inte lycka, men en stabil ekonomi kan underlĂ€tta resan pĂ„ vĂ€g mot drömmens mĂ„l. Well... det Ă€r bara fula mĂ€nniskor som sĂ€ger att skönheten kommer innifrĂ„n, och det Ă€r bara fattiga mĂ€nniskor som sĂ€ger att pengar inte gör en lycklig. đ (edit: obs! det dĂ€r var ett skĂ€mt alltsĂ„! đ) SkĂ€mt o sido, min gissning Ă€r att avsaknad av pengar innebĂ€r i 99% av fallen OLYCKA o ELĂNDE (den sista procenten bor i pengalösa djungeln snarare Ă€n i ett civiliserat samhĂ€lle đ) och dĂ„ torde pengar innebĂ€ra LYCKA. Kanske inte optimal lycka, men Ă„tminstone tillrĂ€ckligt för att olyckan/olyckligheten ska bli mindre. Edit: Okejokej, för tokmycket pengar kan oxĂ„ skapa olycka... men om du skulle frĂ„ga 100 st fattiga hur mĂ„nga som skulle bli lyckligare av mer pengar och 100 st svinrika hur mĂ„gna som skulle bli lyckligare av mindre pengar, dĂ„ Ă€r jag övertygad om att första gruppen skulle vara störst... đ Annars Ă€r det vĂ€l bara kĂ€rlek till nĂ„gon eller nĂ„got som ger den sanna lyckan... med det Ă€r heeeelt off-topic. Precis som ovan. đ Redigerat 12 maj 2004 av hackeman
Sepejens Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Well... det Ă€r bara fula mĂ€nniskor som sĂ€ger att skönheten kommer innifrĂ„n, och det Ă€r bara fattiga mĂ€nniskor som sĂ€ger att pengar inte gör en lycklig. đ (edit: obs! det dĂ€r var ett skĂ€mt alltsĂ„! đ) Hehe, och jag som Ă€r ful och fattig biter mig fast i min idealism đ Vad jag skiljer pĂ„ Ă€r det att.. Utan pengar blir man inte olycklig, men utan mat, husrum, grejer, whatever blir man nog det. Med pengar fixar man allt det dĂ€r. Men det kĂ€nns sĂ„ snett att strĂ€va efter pengar, och inte tĂ€nka typ "jag mĂ„ste fixa mat och boende och sĂ„". Men jag klyver nog bara hĂ„r nu, mĂ€rker ord.. Tror vi förstĂ„r varandra đ
robotapan Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Boende? BOENDE!? VEM FAN BRYR SIG OM BOENDE!?!? Jag vill bara bada i pengar, precis som min vÀn Joakim von Anka.
Sepejens Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Boende? BOENDE!? VEM FAN BRYR SIG OM BOENDE!?!? Prova att vara hemlös i ett halvÄr...
Sepejens Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Jag vill bara bada i pengar, precis som min vĂ€n Joakim von Anka. DĂ„ fodras ju en pengabinge đ UtmĂ€rkt boende.
Pluffo Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 Sluta be om ursÀkt för att ni gÄr Off-topic hela tiden. Att svÀva ut frÄn Àmnet för att hitta referenser och andra infallsvinklar tillhör en bra disskusion. Men ha det sÄ bra.
hackeman Postat 12 maj 2004 TrĂ„dstartare Postat 12 maj 2004 Sluta be om ursĂ€kt för att ni gĂ„r Off-topic hela tiden. Att svĂ€va ut frĂ„n Ă€mnet för att hitta referenser och andra infallsvinklar tillhör en bra disskusion. Jag bad inte om ursĂ€kt, jag konstaterade. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.