Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jo. Jag har tvÄ funderingar som alltid hÀnger med mig i mitt alternativa liv som hobbymusiker... och dessa Àr:

1 - Risken att jag plagieras

Typ; jag gör en potentiell hit, delar ut pÄ nÀtet och/eller cd's hit o dit, och nÄgon plagierar skrÀllet och lanserar den som den hiten jag skulle gjort. Och gör storkovan jag skulle ha gjort. Skit i oddsen, det Àr trots allt möjligt. Kan jag dÄ bevisa att jag Àr upphovsman och vinna juridiskt vid en juridisk tvist?

Jag stĂ€llde frĂ„gan till Olsberg & c:o och fick som svar (i Studio nr 3/2004) att man kan Ă„tminstone bevisa att man haft lĂ„ten i sina Ă€gor vid ett visst tillfĂ€lle (dvs först om man Ă€r upphovsman) genom att skicka inspelningsfiler & c:o till sig sjĂ€lv i rekommenderat brev med mottagninsbevis och behĂ„lla försĂ€ndelsen oöppnad. Helt klart bĂ€sta svaret jag fĂ„tt pĂ„ denna frĂ„gan, men producerar man nya lĂ„tar varje vecka och - som sĂ„ mĂ„nga av oss hĂ€r - vill ha feedback snarast... pja, dĂ„ blir processen lite annorlunda. Man delar ut hit o hit, fĂ„r feedback, redigerar, och sen kanske - sen nĂ€r man samlat pĂ„ sig ett dussin nya lĂ„tar - DÅ skickar man det till sig sjĂ€lv i rekommenderat brev. Om alls.

Mao Internets bĂ„da sidor i ett nötskal. Jag delar ut musiken pĂ„ nĂ€tet för feedback - mina chanser att bli bĂ€ttre musiker ökar, men riskerna att bli blĂ„st musiker ökar ocksĂ„. Eller? Hur gör och ser ni andra pĂ„ detta?? 😉

2- Risken att jag plagierar

Och dĂ„ menar jag omedvetet. För Ă€rligt talat vet jag inte alltid om jag sjĂ€lv kommit pĂ„ det jag kommer pĂ„. Ofta fĂ„r jag frĂ„ga min sambo "lyssna hĂ€r, har du hört detta innan, eller kom jag pĂ„ det sjĂ€lv nu?". 🙂 Och Ă€n om inte hon hört det innan, hur vet jag att jag inte sjĂ€lv hört det nĂ„gonstans nĂ„gongĂ„ng i mitt liv och att det nu bubblar upp frĂ„n mitt undermedvetna? Jag förundras ofta över hur bĂ„de text och musik kommer till en pĂ„ nĂ„t magiskt, nĂ€stan medialt, sĂ€tt... jag tĂ€nker inte "nu ska jag skriva sĂ„ hĂ€r, eller spela sĂ„ hĂ€r"... jag bara gör det utan att tĂ€nka. Visst? Är det inte sĂ„ för de flesta? NĂ„, sĂ„ hur vet man dĂ„ att man inte hört vissa delar innan, men bara glömt... och sĂ„ledes tror att man kom pĂ„ varenda ton nu...

Jag skulle vilja se en framtida tjÀnst (det hÀr Àr förmodligen en utopi snarare Àn en vision) dÀr ALL musik genom tiderna fanns arkiverad i nÄn "algoritmisk" form sÄ att jag kunde skicka upp min nykomponerade slinga, fÄ den matchad mot arkivet, och fÄ tillbaka svar pÄ vilka lÄtar det finns liknande "algoritmer" i... och om det inte fanns nÄgot som var i nÀrheten, dÄ vet jag att jag inte rÄkat plagiera omedvetet.

Lite flummigt mot slutet dĂ€r kanske... 🙂 men hur som helst Ă€r jag högst nyfiken pĂ„ andras tankar kring detta... om nĂ„gra... flummiga eller ej... 🙂

Redigerat av hackeman
Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat (redigerat)
Risken med det dÀr arkivet Àr vÀl att man inte kan spela en enda tonföljd utan att nÄgon gjort det tidigare.

Du hade sÄklart sjÀlv fÄtt lyssna pÄ de matchade lÄtarna för att slutgiltigt avgöra likheten.

Men frĂ„gan Ă€r bra, och en följdfrĂ„ga Ă€r: Hur mĂ„nga tonföljdskombinationer kan man fĂ„ fram matematiskt sett? 😉

Om det Ă€r som du sĂ€ger, dĂ„ skulle vi redan ha "uppfunnit" alla möjliga tonföljder. 🙂

Redigerat av hackeman
Postat
Jag stÀllde frÄgan till Olsberg & c:o och fick som svar (i Studio nr 3/2004) att man kan Ätminstone bevisa att man haft lÄten i sina Àgor vid ett visst tillfÀlle (dvs först om man Àr upphovsman) genom att skicka inspelningsfiler & c:o till sig sjÀlv i rekommenderat brev med mottagninsbevis och behÄlla försÀndelsen oöppnad.

detta stÀmmer inte fullt och helt i rÀttsliga samanhang har jag hört.

det Àr tydligen utifrÄn den infon jag har fÄtt en hel del folk som har försökt att nyttja sig av denna funktion, men vid uppvisandet i rÀttsak sÄ har det inte varit hÄllbart.

frĂ„ga mig inte varför, men det finns sĂ€kert en hobbyjurist hĂ€r pĂ„ forumet som kan fĂ€lla ner parasollet och slĂ€ppa lite ljus pĂ„ saksfrĂ„gan 🙂

Postat

Hackis,

1) Ja, jag har oxĂ„ hört tipset om rekommenderat brev. Men vadĂ„, nuförtiden (efter Oliver North hĂ€rvan?) gĂ€ller ju Ă€ven e-mail och sĂ„nt som legala bevis, sĂ„ varför skulle inte ett Gallup-inlĂ€gg pĂ„ Studio forum ett visst datum vara lika bra bevis? HĂ€r kanske Olsberg och co tillochmed skulle sĂ€tta upp nĂ„n sorts elektronisk tjĂ€nst hĂ€r pĂ„ forumet som hjĂ€lper oss mer eller mindre paranoida artister 🙂

2) Nja, njo, om ditt arkiv fanns skulle nog Lundell, Springsteen, Stones etc. slĂ€ppt sĂ„ mĂ„nga plattor som dom gjort 🙂

Tycker personligen inte det Àr sÄ farligt (nÄja, se min trÄd i "Musiktips" dÀr jag tjatar Chaka-smurf) att sno, sÄ lÀnge som man gör nÄgot eget och inte medvetet bara gör en kopia. Och variationer pÄ samma tema kan ju vara helschyssta, ta t ex ackordföljden D, Dmaj7, D7 (i nÄn tonart) och dÀr har du Strawberry fields, Across the universe, Something och ett helt gÀng schyssta BeatleslÄtar med samma tema. NÄt som sen har kopierats av hundratals band (Stonecake, Merrymakers t ex) som oftast gjort nÄgot eget bra (inte alltid).

AlltsĂ„ lugn Hacke - du Ă€r ett orginal! 😉

Postat
detta stÀmmer inte fullt och helt i rÀttsliga samanhang har jag hört.

det Àr tydligen utifrÄn den infon jag har fÄtt en hel del folk som har försökt att nyttja sig av denna funktion, men vid uppvisandet i rÀttsak sÄ har det inte varit hÄllbart.

frĂ„ga mig inte varför, men det finns sĂ€kert en hobbyjurist hĂ€r pĂ„ forumet som kan fĂ€lla ner parasollet och slĂ€ppa lite ljus pĂ„ saksfrĂ„gan 😉

Åfan. DĂ„ efterlyser jag den dĂ€r hobbyjuristen, för om det Ă€r som du sĂ€ger fĂ„r man ju titta sig om efter nytt förfarande... igen. 🙂

Svenska Musikerförbundet ska visst ha nÄn tjÀnst dÀr de arkiverar medlemmars originalmusik, men hittar ingen info om det pÄ deras hemsida... dessutom ser jag det inte som ett alternativ ivfsh eftersom jag inte Àr proffesionell musiker och hör inte hemma i deras fackförbund.

Postat
Svenska Musikerförbundet ska visst ha nÄn tjÀnst dÀr de arkiverar medlemmars originalmusik, men hittar ingen info om det pÄ deras hemsida... dessutom ser jag det inte som ett alternativ ivfsh eftersom jag inte Àr proffesionell musiker och hör inte hemma i deras fackförbund.

det stÀmmer att dom har ett arkiv för just det ÀndamÄlet, men jag har fÄtt förklarat, well lÀst nÄgonstans att den tjÀnsten inte Àr sÄ tÀt heller.

utifrÄn vad jag har hört sÄ ska PRV och STIM vara dom enda sektionerna som kan skydda till en viss grad.

men som du sĂ€ger, ligger musikskapandet pĂ„ samma nivĂ„ som blomrabbatten utanför huset sĂ„ kanske det Ă€r lite saftigt och vĂ€nda sig till dessa organisationer 🙂

Postat (redigerat)
1) Ja, jag har oxĂ„ hört tipset om rekommenderat brev. Men vadĂ„, nuförtiden (efter Oliver North hĂ€rvan?) gĂ€ller ju Ă€ven e-mail och sĂ„nt som legala bevis, sĂ„ varför skulle inte ett Gallup-inlĂ€gg pĂ„ Studio forum ett visst datum vara lika bra bevis? HĂ€r kanske Olsberg och co tillochmed skulle sĂ€tta upp nĂ„n sorts elektronisk tjĂ€nst hĂ€r pĂ„ forumet som hjĂ€lper oss mer eller mindre paranoida artister  😉 

Den tanken har slagit mig oxÄ, men i nuvarande form torde det inte hÄlla vid en tvist eftersom sjÀlva lÄtfilen ligger pÄ annan server och jag kan sjÀlv ha ersatt den med annan lÄt med samma filnamn nÀr helst jag kÀnner för det... annat vore det om vi pumpade upp lÄtarna till ett arkiv knutet och kontrollerat av Studio.

Jag Ă€r övertygad om att den hĂ€r typen av tjĂ€nst skulle uppskattas, och sĂ€kert skulle mĂ„nga kunna tĂ€nka sig betala för den... bara det Ă€r billigare och snabbare Ă€n rek.brev processen. Och det Ă€r ju inte speciellt svĂ„rt att klĂ„. Hmm... kanske skulle fundera vidare pĂ„ det som en affĂ€rsidĂ©... hmm, hmm... 😄

2) Nja, njo, om ditt arkiv fanns skulle nog Lundell, Springsteen, Stones etc. slĂ€ppt sĂ„ mĂ„nga plattor som dom gjort  🙁

Tycker personligen inte det Àr sÄ farligt (nÄja, se min trÄd i "Musiktips" dÀr jag tjatar Chaka-smurf) att sno, sÄ lÀnge som man gör nÄgot eget och inte medvetet bara gör en kopia. Och variationer pÄ samma tema kan ju vara helschyssta, ta t ex ackordföljden D, Dmaj7, D7 (i nÄn tonart) och dÀr har du Strawberry fields, Across the universe, Something och ett helt gÀng schyssta BeatleslÄtar med samma tema. NÄt som sen har kopierats av hundratals band (Stonecake, Merrymakers t ex) som oftast gjort nÄgot eget bra (inte alltid).

AlltsĂ„ lugn Hacke - du Ă€r ett orginal! 😛

Tack för det! SĂ„ ock Ă€r du! 😄 Jag blev bara pĂ„minnd om frĂ„gan kring omedveten plagiering nĂ€r Grahn berĂ€ttade att han hört min "rullebörsvisa" tidigare... dock var det min version han hört dĂ„ oxĂ„, men han Ă€r inte den första som sĂ€ger det, och dĂ„ blir man sĂ„klart nyfiken om jag plagierat eller plagierats... 🙂

Redigerat av hackeman
Postat (redigerat)
utifrÄn vad jag har hört sÄ ska PRV och STIM vara dom enda sektionerna som kan skydda till en viss grad.

men som du sĂ€ger, ligger musikskapandet pĂ„ samma nivĂ„ som blomrabbatten utanför huset sĂ„ kanske det Ă€r lite saftigt och vĂ€nda sig till dessa organisationer 😄

Mja.. och STIM kan ju inte vemsomhelst ansluta sig till hursomhelst heller...

"För att bli ansluten mÄste ett av dina musikverk ha blivit framfört offentligt eller blivit inspelat och utgivet." - vet inte riktigt hur jag ska tolka det dÀr... vad rÀknas som "framfört offentligt" och vad rÀknas som "utgivet"? Och rÀcker det att ett (1) verk uppfyller dessa krav? Och tÀcker det dÄ bara utgivna verk, eller Àven mina idéer jag spottar ut pÄ olika forum?? Knappast.

Och sen har jag inte förstĂ„tt riktigt om STIM tĂ€cker plagiering ocksĂ„, eller enbart ekonomisk ersĂ€ttning nĂ€r mina verk spelas offentligt...?? 😉

Jag tycker det verkar finnas ett stort HÅL pĂ„ marknaden kring det hĂ€r, dĂ€rav behovet av nĂ€mnda tjĂ€nst.

Redigerat av hackeman
Postat

men som du sĂ€ger, ligger musikskapandet pĂ„ samma nivĂ„ som blomrabbatten utanför huset sĂ„ kanske det Ă€r lite saftigt och vĂ€nda sig till dessa organisationer 😉

Mja.. och STIM kan ju inte vemsomhelst ansluta sig till hursomhelst heller...

"För att bli ansluten mÄste ett av dina musikverk ha blivit framfört offentligt eller blivit inspelat och utgivet." - vet inte riktigt hur jag ska tolka det dÀr... vad rÀknas som "framfört offentligt" och vad rÀknas som "utgivet"? Och rÀcker det att ett (1) verk uppfyller dessa krav? Och tÀcker det dÄ bara utgivna verk, eller Àven mina idéer jag spottar ut pÄ olika forum??

Och sen har jag inte förstĂ„tt riktigt om STIM tĂ€cker plagiering ocksĂ„, eller enbart ekonomisk ersĂ€ttning nĂ€r mina verk spelas offentligt...?? 😛

Jag tycker det verkar finnas ett stort HÅL pĂ„ marknaden kring det hĂ€r, dĂ€rav behovet av nĂ€mnda tjĂ€nst.

ja, stim Àr vÀll en av mÄnga rÄtthÄl som rör sig pÄ den svenska marknaden.

det verkar vara ett nyfunnet mode inriktat tema att vara sÄ luddig som möjligt [ virrpottor om du frÄgar mig ]

och ja, du framför ditt verk ofentligt genom att lĂ€gga upp det pĂ„ forumet, vad vet dom ? ... kanske stĂ„r du och spelar live via lĂ€nken oavbrutet dygn för dygn 😄

hela processen e bakvÀnd om du frÄgar mig.

anledningen till att man nyttjar tjÀnsten Àr ju med anledning till att skydda och fÄ betalt för sina verk.

mÄste dessa verk spelas upp i radio först innan du fÄr grönt ljus frÄn stim ?

och varför ska du dĂ„ ha stim för att fĂ„ pay, skadan e ju redan gjord om vi sĂ€ger sĂ„ 😄

Postat
mÄste dessa verk spelas upp i radio först innan du fÄr grönt ljus frÄn stim ?

och varför ska du dĂ„ ha stim för att fĂ„ pay, skadan e ju redan gjord om vi sĂ€ger sĂ„ 😄

Men det Àr vÀl just det som Àr grejen, du mÄste ha formellt och kommersiellt producerat en CD eller spelning för att bli omhÀndertagen av STIM... och dÄ bryr de sig inte om HUR du producerade (eller plagierade) lÄten, deras jobb Àr bara att se till att du fÄr betalt nÀr DIN inspelade lÄt spelas offentligt... om jag förstÄtt det hela rÀtt.

SÄ hÄlet pÄ marknaden Àr att skydda upphovsmÀn INNAN de nÄr fram till STIM.

Postat

det enda raka vore nog att starta sitt eget bolag och sina egan stim organisationer för att ha möjligheten att styra rĂ€ttigheter och möjligheter för individer som stĂ„r i dina skor, Ă€ven om det Ă€r vĂ€ljudande skor 😄

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
...

Om det Àr som du sÀger, dÄ skulle vi redan ha "uppfunnit" alla möjliga tonföljder.

...

HĂ€r ligger problemet, enligt min mening.

Vi har inte alls uppfunnit nÄgra tonföljder.

TvÀrtom skall vi lÄgtstÄende apor vara tacksamma att vi överhuvudtaget lyckas manipulera ljud.

Att dessutom tro att vi kan Àga en viss kombination av toner Àr löjligt och kommer att skrattas Ät av kommande generationer.

Postat

SĂ„ vad du sĂ€ger Ă€r att om du i egenskap av lĂ„gt stĂ„ende apa lyckas manipulera ljud som resulterar i en lĂ„t som i sin tur nĂ„gon annan apa plagierar och tjĂ€nar stora pengar pĂ„, dĂ„ har du inget emot det eftersom du inte Ă€r löjlig och tror att du Ă€r Ă€gare eller upphovsman av tonföljderna och kombinationerna som du skapade? (puh, lĂ„ng mening) 😄

Postat
SĂ„ vad du sĂ€ger Ă€r att om du i egenskap av lĂ„gt stĂ„ende apa lyckas manipulera ljud som resulterar i en lĂ„t som i sin tur nĂ„gon annan apa plagierar och tjĂ€nar stora pengar pĂ„, dĂ„ har du inget emot det eftersom du inte Ă€r löjlig och tror att du Ă€r Ă€gare eller upphovsman av tonföljderna och kombinationerna som du skapade? (puh, lĂ„ng mening) 😄

Nej, och jag bryr mig inte ett smack om aktiehandel heller.

Postat

PÄ sÄ vis. Tack för ditt inlÀgg i debatten.

Postat

Det Àr vÀl inte sÄ mystiskt att vi kan "manipulera" ljud. Rytm och harmonik har varit nödvÀndiga för mÀnniskans överlevnad. Rytm eftersom det exempelvis Àr svÄrare att ramla om man sÀtter ned fötterna med jÀmna mellanrum, harmonik eftersom det bl a bidrar till sprÄkförstÄelse. DÀrför Àr det inte sÄ förvÄnande att vi förr eller senare skulle vÀnda pÄ dessa egenskaper och ge upphov till eget ovÀsen.

(Jag kan visst hitta en biologisk-evolutionistisk förklaring till allt)

Postat

PÄ sÄ vis. Tack för ditt inlÀgg i debatten.

Min (inte alldeles klara) poÀng var att det ekonomiska möget i musikbranschen Àr ungefÀr lika trist som aktierapporterna i slutet av Aktuellt.

För det första tycker jag copyright Àr moraliskt förkastligt; man kan inte Àga en tanke!

För det andra anser jag att din frÄga besvarar sig sjÀlv; om du Àr sÄ skicklig lÄtskrivare att ditt verk genererar stora inkomster, lÄt vara Ät nÄgon annan, lÀr du knappast ha försörjningsproblem.

Och rĂ€ttvist blir det aldrig. 😄

Postat
Om det Ă€r som du sĂ€ger, dĂ„ skulle vi redan ha "uppfunnit" alla möjliga tonföljder. 😆

Mmm, och givetvis finns det mĂ„nga nog att kombinera in i (nĂ€stan) oĂ€ndlighet. Men du förstĂ„r min poĂ€ng 😄 Faktiskt en ganska viktig frĂ„ga i sammanhanget.

F ö sÄ Àr jag inne pÄ Nattvaktarens spÄr. Tycker det kÀnns lite smÄtt absurt att Àga ljud/tonföljder/konst. Skulle önska att all musikproduktion i hela vÀrlden skedde ideellt, av folk som verkligen vill och Àlskar att göra musik. Problemet Àr vÀl att studioprylar och skit kostar pengar.

Blivit snett med pengar i samhÀllet, folk ser det som nÄgot att efterstrÀva och Àga. Men egentligen, kan man Àga pengar? Det Àr ju bara ett medel att fördela verkliga resurser med.

SidospÄr, sorry..

Men ni förstod nog min tanke/stĂ„ndpunkt 🙂 OuppnĂ„eliga utopier Ă€r hĂ€rligt..

Jag vill ocksÄ [insert typ Fröken Sverige-citat om fred pÄ jorden och dylikt hÀr]

😛

Postat

Varför Àr det sÄ absurt att Àga/vara upphovsman till konst egentligen? Om jag hade designat en mobiltelefon (sjÀlva skalet snackar vi hÀr) sÄ hade nog ingen sagt att det vore förkastligt av mig att ta betalt för att sÀlja designen. SjÀlv kanske jag ser mig som stor formgivande konstnÀr, men skalet Àr lik förbannat en produkt (och ett konstverk förstÄs!).

Postat (redigerat)

HĂ„ller helt klart med om att skapande av musik ska vara för konstens och kĂ€nslans skull, inte för kosingens. Att bara ha ett kommersiellt syfte med sin musik Ă€r en synd. Och mĂ„nga Ă€r syndarna. 😆

Men det Ă€r inte det jag menar. Jag gör sjĂ€lv musik i första hand för att jag tycker det Ă€r förbannat kul och kreativt, inte för att bli rik pĂ„ det (dĂ„ hade jag knappast gjort humorpop 😛). Rik blir jag pĂ„ annat. Men nog har mĂ„nga av oss hĂ€r haft en dröm Ă€nda sedan barnsben att bli erkĂ€nt berömda musiker och kunna livnĂ€ra sig pĂ„ det...?? Och nog skulle det kĂ€nnas lite surt och veta att man varit nĂ€ra den drömmen med ett eget verk men som plagierades av nĂ„gon annan som i sin tur fick sin dröm uppfylld... kanske pĂ„ din bekostnad. 🙂

Jag pĂ„stĂ„r inte att jag sitter o producerar hits pĂ„ löpande band, men det finns Ă„tskilliga exempel dĂ€r agentlösa musiker har blivit plagierade/bestulna pĂ„ sina verk efter att ha sĂ€nt demo CDs till skivbolag. Och som privatperson har de liten chans mot jĂ€ttarnas jurister. HĂ„rt slag mot ens hopp och drömmar. Enda sĂ€ttet att försvara (i syfte att förverkliga) sina drömmar dĂ„ Ă€r att bevisa att man Ă€r upphovsman till verken. Eller, gud förbjude, Ă€gare. 😆

Jag kan vara givmild med pengar, men inte med mina drömmar. 😄

Redigerat av hackeman
Postat (redigerat)
Jag kan vara givmild med pengar, men inte med mina drömmar. 

Fan vad poetiskt. Jag hÄller med, men ÀndÄ inte. VARNING (cynism pÄ gÄng): Pengar Àr inte allt, pengar Àr inte lycka, men en stabil ekonomi kan underlÀtta resan pÄ vÀg mot drömmens mÄl.

EDIT: NÀr jag tÀnker efter sÄ kanske det var precis samma sak du menade Hackeman?

Redigerat av robotapan
Postat (redigerat)
Jag kan vara givmild med pengar, men inte med mina drömmar. 

Fan vad poetiskt. Jag hÄller med, men ÀndÄ inte. VARNING (cynism pÄ gÄng): Pengar Àr inte allt, pengar Àr inte lycka, men en stabil ekonomi kan underlÀtta resan pÄ vÀg mot drömmens mÄl.

Well... det Ă€r bara fula mĂ€nniskor som sĂ€ger att skönheten kommer innifrĂ„n, och det Ă€r bara fattiga mĂ€nniskor som sĂ€ger att pengar inte gör en lycklig. 😄 (edit: obs! det dĂ€r var ett skĂ€mt alltsĂ„! 🙂)

SkĂ€mt o sido, min gissning Ă€r att avsaknad av pengar innebĂ€r i 99% av fallen OLYCKA o ELÄNDE (den sista procenten bor i pengalösa djungeln snarare Ă€n i ett civiliserat samhĂ€lle 😆) och dĂ„ torde pengar innebĂ€ra LYCKA. Kanske inte optimal lycka, men Ă„tminstone tillrĂ€ckligt för att olyckan/olyckligheten ska bli mindre.

Edit: Okejokej, för tokmycket pengar kan oxĂ„ skapa olycka... men om du skulle frĂ„ga 100 st fattiga hur mĂ„nga som skulle bli lyckligare av mer pengar och 100 st svinrika hur mĂ„gna som skulle bli lyckligare av mindre pengar, dĂ„ Ă€r jag övertygad om att första gruppen skulle vara störst... 😆

Annars Ă€r det vĂ€l bara kĂ€rlek till nĂ„gon eller nĂ„got som ger den sanna lyckan... med det Ă€r heeeelt off-topic. Precis som ovan. 😛

Redigerat av hackeman
Postat
Well... det Ă€r bara fula mĂ€nniskor som sĂ€ger att skönheten kommer innifrĂ„n, och det Ă€r bara fattiga mĂ€nniskor som sĂ€ger att pengar inte gör en lycklig. 😆 (edit: obs! det dĂ€r var ett skĂ€mt alltsĂ„! 🙂)

Hehe, och jag som Ă€r ful och fattig biter mig fast i min idealism 😄

Vad jag skiljer pÄ Àr det att.. Utan pengar blir man inte olycklig, men utan mat, husrum, grejer, whatever blir man nog det. Med pengar fixar man allt det dÀr. Men det kÀnns sÄ snett att strÀva efter pengar, och inte tÀnka typ "jag mÄste fixa mat och boende och sÄ".

Men jag klyver nog bara hĂ„r nu, mĂ€rker ord.. Tror vi förstĂ„r varandra 😛

Postat

Sluta be om ursÀkt för att ni gÄr Off-topic hela tiden. Att svÀva ut frÄn Àmnet för att hitta referenser och andra infallsvinklar tillhör en bra disskusion.

Men ha det sÄ bra.

Postat
Sluta be om ursÀkt för att ni gÄr Off-topic hela tiden. Att svÀva ut frÄn Àmnet för att hitta referenser och andra infallsvinklar tillhör en bra disskusion.

Jag bad inte om ursĂ€kt, jag konstaterade. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.