Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej mitt namn Àr Tormentor och arbetar som musiker, kompositör och lite smÄtt och gott Ät steinberg.

HÀr Àr en idé..angÄende trummor.

Jag satt hÀromdagen och skrev ihop med ett gÀng med mÄnga hits pÄ sitt samvete men med en studio dÀr endast sÄng kan spelas in live.

SjÀlv sitter jagi min studio med riktigt trumset och med riktiga cymbaler men med meshheads med triggmickar till en Ddrum4 och sen in i datorn för diverse samplingar.

VÄLDIGT mĂ„nga idag triggar trummorna pĂ„ liknande sĂ€tt med vanliga, meshheads, digital pads osv och sen byter ut ljuden med tex DFH Superior, groova agent, artist drums eller dylikt.

HÀr Àr nÄgot som jag skulle vilja veta.

ARBETS METOD för trummor

frÄn triggning via tex. ddrum4 eller nÄgon rolandburk, redigering/qvantisering i midi eller wave?

Boncning och mix samt effekter och subgrupper med comp reverb mm.

FrÄn inspelning, reigering, trigg, mix.

HĂ€r skulle jag vilja Studio gjorde ett reportage i minst 3 delar.

Vad tycker ni?

/R

Annons
Postat

Absolut..har sjÀlv funderat pÄ hur DDrum skulle funka för en sjÀlv nÀr man inte kan ha ett herrejösses-kit i lÀgenheten..

Bra idé

Postat

Jag kan vÀl dela med mig av den lilla erfarenhet jag har av detta:

Vi spelade in en demo i mitt vardagsrum dÀr jag lirade trummor pÄ följande uppsÀttning prylar:

4 st Roland PD7 pads kopplade till en Roland TD-7 modul. Dom utgjorde virvel pukor och cymbaler (dom Àr dubbeltriggade). Till kick hade jag en gammal virvel som jag hade konverterat genom att sÀtta pÄ ett mesh-head och monterat en ddrum-trigger.

Signalen frÄn ddrum-triggern gick in som audio i mitt ljudkort, och anvÀndes sedan för att med hjÀlp av ddummers eminenta ekit-trigger skapa en midisignal.

MIDI-signalen frÄn e-kittriggern samt TD-7 burken triggade jag sedan DFH med.

Hur gick det dÄ?

Nja - sÄdÀr skulle jag vÀl vilja sÀga. Resultatet blev vÀl under omstÀndigheterna ok, men det var rÀtt mycket jobb att fÄ till det.

Till att börja med Àr spelkÀnslan i dom gummipadsen ca 0, vilket gjorde det svÄrt att fÄ till nÄ't riktigt svÀng. Det blev oxo rÀtt sÄ mycket misstriggningar, eller inga triggningar alls. AlltsÄ blev det en hel del manuellt MIDI-petande för att fÄ till det med nivÄerna.

Jag provade Ă€ven att kvantisera, men kan jag sĂ€ga direkt - GLÖM DET!! Det blir aldrig bra...

En annan rolig upptÀckt jag gjorde, under mina försök att lista ut varför det svÀngde dÄligt, var att jag analyserade vart i takten (jag hade lirat pÄ klick) jag hade satt slagen. Jag hade inte prickat taktslagen pÄ lÄnga vÀgar sÄg det ut som, och jag graderade mej omedelbart till en riktigt usel trummis.

För att reparera det tappade sjÀlvförtroendet försökte jag verkligen spela sÄ att jag prickade taktslagen, varpÄ mitt redan dÄliga sjÀlvförtroende genast halverades. Platt, platt, platt som en plÀtt blev det, och det som möljligen svÀngde dÄligt innan svÀngde exakt ingenting alls!!!

Tillbax till ritbordet igen, och jag sket totalt i att kolla vart slagen satt och slappnade av - dÄ blev det iallafall skapligt.

Nu var ju detta till trots tÀmligen primitiva försök, men tÀmligen simpel utrustning. Jag skulle gÀrna göra om försöket med t.ex. ett ddrum4-kit, eller Ànnu hellre ett Roland TD-20 (dregel, dregel...) och DFH Superior.

Nu har jag dock skaffat mig möjligheter att spela in riktiga trummor istÀllet, och det Àr, alla fasfel till trots, sÄ oerhört mycket enklare. Det Àr roligare att spela pÄ riktiga trummor och det lÄter "riktigt" utan att man behöver hÄlla pÄ och fippla i efterhand.

Det spelar nÀstan ingen roll hur duktiga trummisar som spelar pÄ e-trummor - det hörs ÀndÄ att det inte Àr Àkta vara. Ofta faller det pÄ hihat och virvel. Skulle man lira in ett e-kit med riktig hihat och riktig virvel, tror jag inte mÄnga skulle höra skillnad.

Vill ni trots allt höra dessa tappra försök sÄ finns det ett exempel hÀr:

Det var det första jag överhuvudtaget spelade in, sÄ mix o grejor Àr inte heller sÄ roliga...

//Jesper

Postat

Inte alls tokigt.

Hade det varit Superior hade det lÄtigt Ànnu bÀttre eftersom cymbalerna dÀr lÄter

mycket bra och dynamiska.

SjÀlv kör som sagt riktiga cymbaler och sÄ lÀnge man inte sololyssnar trummorna lÄter ( i mina partiska öron) DFHS jÀkligt Àkta sÄ lÀnge man lÄter bli pressvirvel och liknade.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.