Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej mitt namn Àr Tormentor och arbetar som musiker, kompositör och lite smÄtt och gott Ät steinberg.

HÀr Àr en idé..angÄende trummor.

Jag satt hÀromdagen och skrev ihop med ett gÀng med mÄnga hits pÄ sitt samvete men med en studio dÀr endast sÄng kan spelas in live.

SjÀlv sitter jagi min studio med riktigt trumset och med riktiga cymbaler men med meshheads med triggmickar till en Ddrum4 och sen in i datorn för diverse samplingar.

VÄLDIGT mĂ„nga idag triggar trummorna pĂ„ liknande sĂ€tt med vanliga, meshheads, digital pads osv och sen byter ut ljuden med tex DFH Superior, groova agent, artist drums eller dylikt.

HÀr Àr nÄgot som jag skulle vilja veta.

ARBETS METOD för trummor

frÄn triggning via tex. ddrum4 eller nÄgon rolandburk, redigering/qvantisering i midi eller wave?

Boncning och mix samt effekter och subgrupper med comp reverb mm.

FrÄn inspelning, reigering, trigg, mix.

HĂ€r skulle jag vilja Studio gjorde ett reportage i minst 3 delar.

Vad tycker ni?

/R

Annons
Postat

Absolut..har sjÀlv funderat pÄ hur DDrum skulle funka för en sjÀlv nÀr man inte kan ha ett herrejösses-kit i lÀgenheten..

Bra idé

Postat

Jag kan vÀl dela med mig av den lilla erfarenhet jag har av detta:

Vi spelade in en demo i mitt vardagsrum dÀr jag lirade trummor pÄ följande uppsÀttning prylar:

4 st Roland PD7 pads kopplade till en Roland TD-7 modul. Dom utgjorde virvel pukor och cymbaler (dom Àr dubbeltriggade). Till kick hade jag en gammal virvel som jag hade konverterat genom att sÀtta pÄ ett mesh-head och monterat en ddrum-trigger.

Signalen frÄn ddrum-triggern gick in som audio i mitt ljudkort, och anvÀndes sedan för att med hjÀlp av ddummers eminenta ekit-trigger skapa en midisignal.

MIDI-signalen frÄn e-kittriggern samt TD-7 burken triggade jag sedan DFH med.

Hur gick det dÄ?

Nja - sÄdÀr skulle jag vÀl vilja sÀga. Resultatet blev vÀl under omstÀndigheterna ok, men det var rÀtt mycket jobb att fÄ till det.