Tormentor Postat 2 december 2004 Postat 2 december 2004 Hej mitt namn Ă€r Tormentor och arbetar som musiker, kompositör och lite smĂ„tt och gott Ă„t steinberg. HĂ€r Ă€r en idĂ©..angĂ„ende trummor. Jag satt hĂ€romdagen och skrev ihop med ett gĂ€ng med mĂ„nga hits pĂ„ sitt samvete men med en studio dĂ€r endast sĂ„ng kan spelas in live. SjĂ€lv sitter jagi min studio med riktigt trumset och med riktiga cymbaler men med meshheads med triggmickar till en Ddrum4 och sen in i datorn för diverse samplingar. VĂLDIGT mĂ„nga idag triggar trummorna pĂ„ liknande sĂ€tt med vanliga, meshheads, digital pads osv och sen byter ut ljuden med tex DFH Superior, groova agent, artist drums eller dylikt. HĂ€r Ă€r nĂ„got som jag skulle vilja veta. ARBETS METOD för trummor frĂ„n triggning via tex. ddrum4 eller nĂ„gon rolandburk, redigering/qvantisering i midi eller wave? Boncning och mix samt effekter och subgrupper med comp reverb mm. FrĂ„n inspelning, reigering, trigg, mix. HĂ€r skulle jag vilja Studio gjorde ett reportage i minst 3 delar. Vad tycker ni? /R
Lundin Postat 2 december 2004 Postat 2 december 2004 Absolut..har sjÀlv funderat pÄ hur DDrum skulle funka för en sjÀlv nÀr man inte kan ha ett herrejösses-kit i lÀgenheten.. Bra idé
jeppe_sthlm Postat 2 december 2004 Postat 2 december 2004 Jag kan vĂ€l dela med mig av den lilla erfarenhet jag har av detta: Vi spelade in en demo i mitt vardagsrum dĂ€r jag lirade trummor pĂ„ följande uppsĂ€ttning prylar: 4 st Roland PD7 pads kopplade till en Roland TD-7 modul. Dom utgjorde virvel pukor och cymbaler (dom Ă€r dubbeltriggade). Till kick hade jag en gammal virvel som jag hade konverterat genom att sĂ€tta pĂ„ ett mesh-head och monterat en ddrum-trigger. Signalen frĂ„n ddrum-triggern gick in som audio i mitt ljudkort, och anvĂ€ndes sedan för att med hjĂ€lp av ddummers eminenta ekit-trigger skapa en midisignal. MIDI-signalen frĂ„n e-kittriggern samt TD-7 burken triggade jag sedan DFH med. Hur gick det dĂ„? Nja - sĂ„dĂ€r skulle jag vĂ€l vilja sĂ€ga. Resultatet blev vĂ€l under omstĂ€ndigheterna ok, men det var rĂ€tt mycket jobb att fĂ„ till det. Till att börja med Ă€r spelkĂ€nslan i dom gummipadsen ca 0, vilket gjorde det svĂ„rt att fĂ„ till nĂ„'t riktigt svĂ€ng. Det blev oxo rĂ€tt sĂ„ mycket misstriggningar, eller inga triggningar alls. AlltsĂ„ blev det en hel del manuellt MIDI-petande för att fĂ„ till det med nivĂ„erna. Jag provade Ă€ven att kvantisera, men kan jag sĂ€ga direkt - GLĂM DET!! Det blir aldrig bra... En annan rolig upptĂ€ckt jag gjorde, under mina försök att lista ut varför det svĂ€ngde dĂ„ligt, var att jag analyserade vart i takten (jag hade lirat pĂ„ klick) jag hade satt slagen. Jag hade inte prickat taktslagen pĂ„ lĂ„nga vĂ€gar sĂ„g det ut som, och jag graderade mej omedelbart till en riktigt usel trummis. För att reparera det tappade sjĂ€lvförtroendet försökte jag verkligen spela sĂ„ att jag prickade taktslagen, varpĂ„ mitt redan dĂ„liga sjĂ€lvförtroende genast halverades. Platt, platt, platt som en plĂ€tt blev det, och det som möljligen svĂ€ngde dĂ„ligt innan svĂ€ngde exakt ingenting alls!!! Tillbax till ritbordet igen, och jag sket totalt i att kolla vart slagen satt och slappnade av - dĂ„ blev det iallafall skapligt. Nu var ju detta till trots tĂ€mligen primitiva försök, men tĂ€mligen simpel utrustning. Jag skulle gĂ€rna göra om försöket med t.ex. ett ddrum4-kit, eller Ă€nnu hellre ett Roland TD-20 (dregel, dregel...) och DFH Superior. Nu har jag dock skaffat mig möjligheter att spela in riktiga trummor istĂ€llet, och det Ă€r, alla fasfel till trots, sĂ„ oerhört mycket enklare. Det Ă€r roligare att spela pĂ„ riktiga trummor och det lĂ„ter "riktigt" utan att man behöver hĂ„lla pĂ„ och fippla i efterhand. Det spelar nĂ€stan ingen roll hur duktiga trummisar som spelar pĂ„ e-trummor - det hörs Ă€ndĂ„ att det inte Ă€r Ă€kta vara. Ofta faller det pĂ„ hihat och virvel. Skulle man lira in ett e-kit med riktig hihat och riktig virvel, tror jag inte mĂ„nga skulle höra skillnad. Vill ni trots allt höra dessa tappra försök sĂ„ finns det ett exempel hĂ€r: Your browser does not support the HTML5 audio tag Det var det första jag överhuvudtaget spelade in, sĂ„ mix o grejor Ă€r inte heller sĂ„ roliga... //Jesper
Tormentor Postat 2 december 2004 TrÄdstartare Postat 2 december 2004 Inte alls tokigt. Hade det varit Superior hade det lÄtigt Ànnu bÀttre eftersom cymbalerna dÀr lÄter mycket bra och dynamiska. SjÀlv kör som sagt riktiga cymbaler och sÄ lÀnge man inte sololyssnar trummorna lÄter ( i mina partiska öron) DFHS jÀkligt Àkta sÄ lÀnge man lÄter bli pressvirvel och liknade.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.