Jump to content
Annons

Plommon


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Fick ett skrattretande "kom och hjälp mig - svar" idag, typ, av skatteverket... 😮

Bakgrund: Hade ett eget litet företag som gick med förlust första tiden. Då har näringsidkaren (i detta fall jag) rätt att dra av underskott av näringsverksamhet. Detta avdrag är antingen hela summan direkt 1,0 x Summan eller dela upp summan på tre år, 70% varje år! Det blir (0.7 x Summan) x 3 = 2.1 x Summan.

Slutsats: Vill man få igenom avdraget direkt så förlorar man en massa pengar! 😆 Parallell jämförelse: vinna på Triss. Allt direkt eller en viss summa per månad i en väldig massa år.

Tyvärr vilseledde skatteverket mig i denna frågan för tre år sedan (dj**la eftersläpning), så jag deklarerade om att få avdraget direkt, men de sa då att de skulle justera det på tre år, eftersom jag var där personligen och påtalade detta då jag lyckligtvis upptäckte att de sagt fel om hur jag skulle fylla i blanketten. 🙂

Resultat: Fick idag veta att jag inte får tillbaka något för detta eller förra året, eftersom jag begärt avdrag för hela summan direkt första året! Vilket jag inte alls gjorde, men däremot skrev i deklarationen det året, men alltså sedan personligen på plats och muntligen ÄNDRADE och talade om för en tjänsteman där, som noterade detta då. 😛

Nu säger de att jag måste bevisa vem denne tjänsteman var - vilket jag inte kan eftersom jag trodde dem om gott och om kunskap.

Men nu kommer det riktigt roliga! Om jag ändå händelsevis ska få tillbaka något från Skatteverket, så måste jag först betala tillbaka den andel jag fått tillbaka år 1 plus ränta och sedan om x antal månader, få tillbaka den egentliga andelen år 3 (som jag trodde jag skulle få). Ska jag även ha tillbaka för år 2 (som jag trodde att jag redan fått, men som visade sig vara andra tillbaka-på-skatten-pengar (det står ju aldrig specificerat på återbetalningen vad som är vad nämligen)), så måste en ny skrivelse inkomma Skatteverket för år 2...

Jämförelse: Du avslutar en näringsverksamhet som gått med förlust. Du ska därför få tillbaka 2 plommon varje år i tre år. Du skriver fel, eftersom blanketten är tvetydig och Skatteverket vilseleder dig. Du får tillbaka 4 plommon år 1. Då får du inga plommon alls år 2 och år 3. Du överklagar detta (nej förresten, lämnar synpunkter heter det, för överklaga får man inte göra i detta läge). Då får du reda på att du ska lämna tillbaka 3 av 4 plommon först (för år 1), sedan få tillbaka 2 plommon för år 3. Resultat: förlora 1 plommon totalt. Därefter kan du eventuellt få 2 plommon för år 2 också. 😄

Jag föreslog då en mycket enkel tankegång: Ge mig istället nu för andra och tredje året det jag skulle ha fått om jag skrivit rätt, minus det jag fick för mycket år 1. På plommonspråk: Om jag egentligen skulle ha fått 2 plommon per år, och fick 4 plommon år 1, ge mig ett plommon för år 2 och ett för år 3. Det blir också sex... Två plommon nu alltså. Det förstod de inte.

Jag orkar bara inte tror jag... trots X antal tusingar. Inte som det känns idag i alla fall.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom mr. Violiner har svarat (som kommer från Falun) så måste jag bara påpeka att skattekontoret i Falun har varit djävligt schyssta mot mig och min lilla verksamhet som backar än så länge.

De ville ha lite underlag av mig eftersom de skall betala mig runt 25 000 spänn nu i december, men det var bara för att jag hade skrivit fel i en momsruta i deklarationen.

Jag ringde upp dem, bokade möte och tog med mig deklaration, bokföring mm.

De godkände det hela och hjälpte mig tom. att få tillbaka MER pengar. (ränta på pengar som "företaget" är skyldig mig som "privatperson"). KANON!!!

Jag kan hålla med om att det är en djävla massa papperskyfflande och krångel, men personalen på skattekontoret i Falun har varit kanonschyssta mot mig ett flertal gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det värsta är dock inte X antal pengar som jag förlorar på att inte få avdraget uppdelat på tre år.

Det värsta är att de kör över folk med sina handläggningstider.

Jag väntade nästan exakt sex månader på det ursprungliga beskedet! Det jag får är ett "Övervägande" om att de ska fatta ett beslut, daterat 2005-10-07, men i min brevlåda först 2005-10-13. På detta får jag lämna synpunkter som ska ha inkommit senast t.o.m. 2005-10-21, för att de därefter ska kunna fatta det slutgiltiga beslutet!!!!!!! Jag får ändå det definitiva beslutet 2005-10-19, daterat 2005-10-17!!!! Samma dag postar jag mina synpunkter.

Hur i Hälsingland kan det slutgiltiga beslutet vara daterat 2005-10-17, när jag ska lämna synpunkter fram t.o.m. 2005-10-21??

På det varken kunde eller ville de svara...

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...