Jump to content
Annons

Hur skapa ex. (scratch) "Ju dji djidjidjidji ji julgran" från "Julgran"


julledrulle

Recommended Posts

Jag söker svaret på hur man gör en juste scratch på ett audiospår där man sjunger t.ex "Jag vill ha en julgran"

resultatet ska då bli " Jag vill ha en Ju dji ji ji ji jiii ji julgran" ;-) á la hiphop / rap

Gör man det manuellt och hur isf. Eller köper man en juste plug som heter ???

Är inne på en, för mig, helt ny genre här och känner mig lite vilse :-s

(Cubase artist 6)

Hare gött

/Julle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du är ute efter att få det att låta som scratch på riktigt, kolla med någon dj här som har vdj, tractor, itch eller nån liknande dj-programvara samt riktiga vinylspelare och tidkodade skivor eller dj-controllers.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha klippt det manuellt och kanske blandat in lite dBlues tape stop (den tape stop som används i Glitch, fast som ett eget litet plugin):

http://illformed.org...ue_TapeStop.zip

Möjligtvis klippt ut det parti som ska repeteras och lagt i en sampler för att kunna hamra in det via ett keyboard.

Ahh nu börjar vi snacka ^^ Manuellt låter kul!

Jag kan typ förstå men hänger inte riktigt med när du säger "lägg den i en sampler och hamra in via keyboard" kan du ge mig namnet på någon bra gratis sampler

(eller finns det inbyggt i Cubase A6)

så ska jag kolla upp youtube el. liknande hur jag skall hantera den ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh blir så trött det finns ju flera olika "VST-plug-mappar" både på (Program) och (Program filer x86) hur jag än routrar och ger rätt sökväg i Cubase

dyker "vissa" pluggar inte upp och vad är det med VST VST2 och VST3 egentligen generationer???

Jag får gå och leta nån tråd om detta för nu blir jag snurrig

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med olika mappar har jag fan inte lyckats lära mig än, utan ibland slutar det med att jag lägger en dll-fil i varje pluginmapp så blir det bra 😉

Jag vet inte vad Artist-versionerna innehåller. Gratis samplers kan du kanske hitta genom kvraudio.com. Eller har du Groove Agent One så kan du ju dra in samplingar där.

I ditt fall hade jag klippt frasen där samplingen ska börja och där den ska sluta så det blir ett tomt parti där emellan.

Sen hade jag lagt ett eget spår där jag klippt det hackande ordet och fyllt upp tomrummet med .

Sen hade jag kanske duplicerat det upphackade spåret och färgat med lite tape stop.

Link to comment
Dela på andra sajter

OHH YES!!!!! Jag köpte uppgradering till cubase7 för att få "VariAudio" men upptäkte att i MashLooper2 kan man snabbt lägga till ScratchA och ScratchB med ett musklick på beatet

PROBLEM SOLVED :-D

Nu låter det Ju djid jidjidji julgran ;-p

Redigerat av julledrulle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...