Jump to content
Annons

Mjukvara för live-DJ på laptop med ett ljudkort?


Kenderbrire

Recommended Posts

Finns det någon programvara och lösning som gör att man kan DJa med bara ett ljudkort och t.ex. Virtual Cable / ASIO4All drivers? Någon som fått detta att fungera?

Alternativt internt ljudkort + USB-ljudkort för att köra ut förlyssning och live separat.

Föredrar MixMeister Fusion även för live DJande men får inte någon av ovanstående att funka... Skulle kunna köpa ett DJIO-ljudkort men vet inte om jag vill lägga en 1000-lapp på ett ljudkort till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att köra med Asio4All-drivrutiner när du DJ:ar är absolut inte att rekommendera. Om du ska ta betalt för gigg duger egentligen inte ens ett billigt ljudkort pga stabiliteten, buffer underuns (som resulterar i klick och skrap) mm. Det kanske funkar när du är hemma och lirar någon timme, men tänk på att det ska hålla 4-8 timmar i sträck. Och börjar det strula så är det du som står där med byxorna nere.

Traktorkontrollen som tipsas om ovan kan jag rekommendera, även om den kostar några kronor är den värd alla pinalerna.

Redigerat av Fabz
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så hade jag skaffat ett bra ljudkort från början med en säg 4-8 out. Det kommer hålla i längden

En bra kontroller som är stabil. kanske som den fabz nämner ovan, jag har inte provat den.

Själv använder jag kontrollerdelen till Pioneer MEP 7000 att spela med. Men beroende på om du tänker dig mixa i datorn eller med extern mixer så får du fundera på vilken kontroller som passar dig bäst. Personligen föredrar jag att mixa i en extern mixer. Tycker att de känns lite plastigt och inte lika exakt med en kontroller. Men det har säkert med att göra jag är helt ny med digital djíng. Van vid vinyl och cd sen tidigare och har använt mixer i alla tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men allt beror ju lite på vilka gigg man har. Traktor Kontrol S2 är en utmärkt grunka att starta med. Den har allt du behöver som nybörjare och duger utmärkt även när du blir proffs. Det finns en större version som heter S4, där den största skillnaden är att S4 har 4 spår istället för 2. Jag har bägge i min ägo, och båda kontrollerna innehåller ett helt okej ljudkort som duger utmärkt för livespelningar, framför allt om du har en mac (stabilare).

Tar man som jag 10 000 -15 000 för ett gigg så måste man ha en setup som inte krånglar. Så jag kör faktiskt på ett Motu ultralight mkIII över firewire, som egentligen ju är ett studioljudkort. Även om det kommit en del bra USB-lösningar de senaste åren skulle jag nog ändå säga att firewire-ljudkort fortfarande är oslagbara när det gäller stabilitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...