Jump to content
Annons

Funderingar kring sidechain


Adii

Recommended Posts

Yoo !

Får inte fram den sidechain effekt som jag vill ha. Använder FL10s limiter. Sidechainar kicken till bussen med limitern på. Inget specielt.

Den sidechain effekt jag får är för lång, upplever att elementet med sidechain effekten ligger bakom i tempo. Tweekar jag realse så blir den "hackig" och väldigt obekväm att ha och göra med.

Hur kan jag få en skönare sidechain effekt? Skulle det kanske fungera bättre att bara använda TOC elementet från kicken (20ms eller mer) och routa den till sidechain bussen?

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Längden på din kicksample kommer påverka side chainen eftersom limitern triggas när den får signal från bussen du sidechainar med. Har du ett kort sample så blir det lättare att fiffla med attack/release för att få effekten som du vill ha den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Längden på din kicksample kommer påverka side chainen eftersom limitern triggas när den får signal från bussen du sidechainar med. Har du ett kort sample så blir det lättare att fiffla med attack/release för att få effekten som du vill ha den.

Mycket riktigt, problemet är att jag är ute efter en väldigt kort sidechain effekt fast än att jag ibland använder kickar med långa svansar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du MÅSTE ju inte trigga från ditt vanliga kickspår?

Kör ett spökspår bara med en kort grej på, vad som helst...

Precis. Jag brukar köra med nån random ton på sen ändrar jag så att det spåret inte skickas till "stereo out" (så att spåret inte låter helt enkelt). På så sätt kan du köra med side chain även utan att kicken går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...