Jump to content
Annons

Djungel av musikprogram - vad skall man satsa på?


Esa

Recommended Posts

Hej!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med mina frågor...

Jag har läst samtliga nummer av Studio och börjar nu fatta lite grann vad man skall tänka på vid musikskapandet - men många frågor återstår fortfarande...

Det kostar en hel del att investera så jag måste satsa rätt från början.

Jag vill kunna spela lite klassiskt musik (men jag kan inte spela på en klaviatur LIVE utan måste då "fuska" genom att fixa till det efteråt) genom min MIDI-ljudkort. Har idag en gammal Creative Blaster Live (kostade på sin tid ca 2000 SEK). Har ännu inte kopplat in denna på min nya dator (Pentium IV på 2.2 GHz med endast 512 MB RAM minne och 120 Gb HD på 7200 varv/min. Måste köpa minst 512 MB RAM ytterligare - kanske senare också en extra Hårddisk.

Har läst i Studio nr 2 (2004) på sidan 66 om programpaketet från Garritan Personal Orchestra (GPO) - ca 2500 SEK - som innehåller också inspelningsprogrammet Cubasis 4, samplern Kontakt Player för att spela upp just GPO och noteringsprogrammet Overtune.

Nu till mina frågor: Har varit på GPO:s webbplats (www.personalorchestra.com) och lyssnat på många av de demolåtar som har gjorts med GPO och det låter mycket bra. Är de verkligen skapade med GPO? Behövs det inte Kontakt 1.5 (ca 4000 SEK) för att redigera GPO-filer, Cubase SE (ca 1500 SEK) eller Cubase SX/2 (ca 8000 SEK) för att inspelningen skall bli bättre och kanske andra program innan ljudkvalitén verkligen blir så bra som det lovas på GPO:s hemsida.

Sedan finns det också Reason 2.5 (ca 3900 SEK) och till den kan man köpa ljudbibliotek eller så kallade refills till en kostnad av ca 450 SEK per volym (enligt pris från Luthmans katalog - www.luthman.se) Speciellt ReFillStrings - stråkbibliotek till Reason till en kostnad av ca 1000 SEK.

Fler frågor:Skulle detta duga/räcka? Har lyssnat på Propellersheads (www.propellerhead.se) demos av stråkinstrument och det låter hyfsat - men GPO låter bättre. Vad jag förstår så går det inte att koppla Reason 2.5 till Cubasis 4/5 utan man måste ha minst Cubase 5.x VST. Vad innebär detta? Att det måste vara minst Cubase SE eller Cubase SX/2?

Tacksam för både ett enkelt och professionellt svar!

En osäker köpare - 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej osäker köpare. 🙂

Du undrade i ett mail vad mitt ljudkort kostar idag?

För några år sedan när jag köpte det så kostade SWG1000xg 5.500:- plus moms.

Tyvärr har jag ännu inte lärt mig den största finessen med kortet, vilket är den sk xg-funktionen, som innebär att du kan skruva med ljuden.

Jag kör det istället som det är, rätt in i mitt DigitalOrchestratorPro, läs mer under "inspelningsprogram".

Du vill köra klassisk musik på ditt kort, jag har lagt några oskruvade sådana ljud från mitt kort här som du kan lyssna på:

http://www.angelfire.com/music5/therolfholgers/Classico.mp3

Håll till godo, och lycka till i ditt köpande och skapande 😮

®offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah... musiken lätt ju bra... lite av irländs stuk - fast klassikt...

Ok...

Funderar nu på att skaffa faktiskt ett nytt ljudkort: Är E-MU kortet 1820 eller 1820M bra köp?

Har sadlat om till EWQL Symphonic Orchestra Silver Edition istället för Garritan Personal Orchestra.

Försöker få reda på om Kontakt 1.5 eller Emulator X Studio är det bästa köpet för att kunna sampla och redigera ljud i. Vilket program är det bästa?

Tack förresten för ditt svar, ®offe!

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Esa.

Vad jag vet kan du inte "sampla" genom Kontakt 1.5 i den meningen att du tänker spela in egna samplingar.

Den kan spela upp en sjuherrans massa olika format...men det är ju en annan sak.

Oftast är det kanske mer praktiskt att veta om sampleplayerprogrammet du tänkt använda är smidigt och snabbt att jobba med och där du slipper skapa massa "program" först för att lägga själva samplingen i..

Kontakt 1.5 är grymt smidig som sampleplayer. har du t.e.x en sampling på hårddisken som du vill använda öppnar du den bara Kontakt och drar in den i mappingeditorn.... finessen här är att drar du musen upp eller ner när du håller vänsterknappen intryckt skapas en större eller mindre zon för samplingen ( typ C1 -> G8 ) och sen är det bara att spela.. det går också väldigt fort att redigera fram ett fungerande ljud genom att den har så många bra verktyg i sig.

Timestretch, loopeditor.. du kan göra multilayers ( flera samplingar på samma tangent med olika anslagskaraktär ) och allt går väldigt fort..m.m m.m m.m m.m

Jämfört med HALion så tycker jag att Kontakt vinner lätt... den har oxå inbyggda effekter

Angående Reason 2.5 och Cubasis ( tror du ska satsa på Cubase SL / SE )

Prova att ladda hem Demoversionerna av dessa program och testa.

Reasons sequencer saknar massa smidiga funktioner jämfört med Steinbergs sequencers och efter att ha jobbat med båda programmen under lång tid skulle jag nog rekommendera att skaffa Cubase SL / SE.

Dels för att allt går att få väldigt överskådligt när du redigerar, men också att du kan anpassa en väldig massa funktioner efter ditt sätt att jobba.

Ska du satsa på Cubase, se då till att skaffa ett ljudkort som har låg latency

M-Audio Delta serien m.fl, för att även kunna spela i realtid

Satsar du på ett samplerkort typ E-MU's 1820 så behöver du inte använda Kontakt

eftersom E-MU'n gör samma sak...fast kanske inte lika smidigt..

Reason är jäkligt kul att jobba med, men det känns mer som om den riktar sig till

den experimentlystne electronica-makaren än symfoniorkester-ekvilibristen 😏

Cubase SL/SE är bantade versioner av SX och dessa borttagna funktioner tror jag inte sätter några käppar i ditt hjul åtminstone. när du sedan blir varm ikäderna och behöver fler funktioner, uppgraderar du bara till SX

Reason använder sig av ett gränssnitt som heter ReWIRE och genom detta kopplar du helt enkelt ihop Cubase och Reason så du kan starta Cubase och Reasons sequencer / moduler synkar direkt.

Dessutom dyker alla moduler du skapar i reason upp i Cubase's egen mixerdel som du sedan kan lägga på ytterligare virtuella effekter m.m

Nackdelen är att det inte känns riktigt stabilt trots en massa förbättringar.

Jag kör en AMD 2200, 1 Gb ram, 3st Creamware kort i kaskad och 16 monitoringångar i realtid men synken i rewire imponerade inte så pass att jag gärna kör dessa ihop... möjligtvis blir detta bättre med mer systemresurser...men det känns lite overkill i dagsläget...

Hoppas du får något ut av detta

/ D

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket program du tänker köra Garritan (dock inte Reason) i Har egentligen inte så stor påverkan på den slutliga kvaliteten an din musik.Mycket har med bra programering av volym och tempo kurvor (speciellt i klassisk musik)att göra samt bra mixning.

Ett litet tips för att få klassisk musik att låta lite mer autentisk är att lägga på bra reverb.

SIR är ett bra gratis reverb av den nya sorten(Convolutin Reverb) och på deras hemsida kan du hämta in diverse olika Impulser .. Tex Sydney Opera Hall..

Sedan skulle jag akta mig för att redigera samplingarna som följer med Garritan om det nu överhuvud taget går , För vet du inte vad du gör kan du ju permanent förstöra ljudet..Visserligen är det ju bara att intallera om det men 10 cd´n tar ett tag ..

Ovanstående gäller givetvis om du väljer ett Annat Stråkbibliotek ..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dem utförliga svaren på mina frågor!

Tack demoniqus och Piccazzo!!!

Jag fattar nu mer, vilket är just tack vare er. Era svar leder nu till fler frågor (det är ju så... 😠 )...

Är E-MU 1820 ett samplerkort och inte ett med låg fördröjning av ljudsignal (latency)? Musikbörsen tar för sin EMU 1820 endast 4.195 SEK inklusive Cubase VST 5.1. Det är mycket billigt med tanke på att en uppgradering till Cubase SX2 kostar ca 2.000 SEK.

Sedan har dem också EMU 1820M för 5.995 SEK inklusive Cubase VST 5.1.

Jag måste säga att jag lockas verkligen att köpa något av dessa ljudkorten... 😆

Men, dessa kort är kanske inte skapade för direktinspelning såsom Audiophiles ljudkort?

Fungerar Reason 2.5 med Cubase SE/SL? Måste det inte vara minst Cubase VST 5.1?

Att programmera volym och tempo samt använda reverb var avancerad överkurs för mig - det måste jag testa senare när jag har lärt mig grunderna - men först måste jag få kläm på vilket ljudkort jag skall investera i...

Ja... Audiophile 2496 PCI eller E-MU 1820/1820M?

Vilka stråkbibliotek (ge gärna URL:en/www-länken också med prisinfo) rekommenderar ni?

Tack för mig... väntar nu spänt på era svar...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ESA

Tydligen hade jag fel, fel, fel och...fel angående E-MU 1820 och 1820M som sampler.

Tydligen är det ett DSP kort i samma anda som Creamware, Yamaha m.fl

och därigenom har samma fördelar som dom när det gäller hantering av EGNA effekter på kortet.Och du fick med en hyffsad lunta blandade effekter tydligen..

Du har en Zerolatency monitorlyssning vikelt innebär att det ljud du skickar in kan du plocka ut direkt för lyssning=ingen fördröjning.

Däremot så kommer det troligtvis uppstå en liten fördröjning när du sedan använder ASIO eller WDM drivrutinerna ihop med det sequencerprogram du väljer... jag hade svårt att hitta några specifika latency uppgifter med dylika drivisar...men det verkar vara ett MYCKET kompentent kort... 1820M hade tydligen samma AD/DA omvandlare som Digidesigns top-of-the-line Protools interface HD-serien... whoaaa...DOM är dyra som S&%%¤&%TAN...men i.a.f.

sedan har du Mic-preamps oxå...

Du kan nog lugnt satsa på vilken som..hugget som stucket.. 1820 verkar vara en bantad version av M-varianten..lite enklare AD/DA men i övrigt lika.

Du kanske härmed mitt felaktiga svar om sampler-kort, behöva investera i en mjukvarusampler... Kontakt 1.5.2, Kompakt ( lite-versionen ) eller HALion..

det finns sedan en uppsjö av gratis/shareware VSTisamplers oxå, men dom jag tittat på och känt på, aldrig riktigt kommer upp i samma prestanda som ovanstående.

många har liknande avancerade funktioner, men Kontakt och HALion har optimerad kod som gör att dom knappt belastar CPU'n vid många samplingar och flertonsackord (Maj7:or och uppåt :rolleyes: ).

Angående Cubase VST 5.1 så är det föregångaren till Cubase SX 1.

Efter Cubase SX 1 kom SL och SE ( vet inte vilken ordning dock )

Cubase VST 5 har ganska många funtkioner för att kommunicera med allehanda äldre syntar och effekter, i den meningen att du kan skapa mixermaps från programmet ( VST 5 ) som du sedan styr hårdvaran med, detta saknas i SX/ SE /SL varianterna... ( men det pågår en Campaign på steinbergs Cubase-forum om att försöka förmå Steinberg att implementera dom igen..den som lever får se.. 😎 ).

Däremot är det en ganska stor skillnad i arbetssätt mellan VST 5 och SX /SE /SL som kan kännas konstigt ett tag innan man vant sig... när du väl gjort det , kommer inte att vilja gå tillbaka... SX 2.xx som jag kör är det bästa Cubase jag någonsin använt...i.ofs en hel del buggar...men i workflow och konfiguration....superior!!! (punkt).

Sedan tror jag inte VST 5 stödjer ASIO 2.xx protokollet ( samplesync bl.a om du vill synca sequencern till ett tempodelay på ditt DSP-kort, samplekorrekt.)

Så personligen skulle jag strunta i VST 5 och satsa på SE eller SL, tror du skulle få mest behållning av det samtidigt som 1820 /1820M skulle kunna utnyttjas till fullo.

Må du vandra i raska steg till musikaffären och göra ett klokt val... 😄

OJJJ...höll på att glömma...om du satsar på SE/SL ( eller SX ) måste du med all sannolikhet gå över till Windows XP... eftersom dom nya Cubase'arna inte funkar så bra annars...

God lucka

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej demoniqus,

Tack för dina långa och utförliga svar. Japp, jag har XP Home Edition. Jag tänker nog köpa E-MU 1820M med Cubase VST 5.1 eller E-MU 1820 (också med Cubase VST 5.1) och i den vevan också köpa en uppgradering till Cubase SX2 för ytterligare ca 2000 SEK. Givetvis mer RAM-minne, 512-1024 extra utöver mina tidigare 512 MB.

Sedan tänker jag nog också köpa EWQL Symphonic Orchestra Silver Edition från www.soundsonline.com för ca $295. I den finns en Kontakt Player.

Efter detta vet jag inte riktigt vilket Samplerprogramvara jag skall investera i. Om det blir Kontakt 1.52 eller EmulatorX Studio (med E-MU 1820M, Cubase VST 5.1 och Emulator X + andra program). Självfallet uppgraderar jag till Cubase SX2 (ca 2000 SEK).

Detta är vad jag planerar:

1) Köpa EmulatorX Studio (7295 SEK) + EWQL Symphonic Orchestra Silver Edition ($295) + Cubase SX2 uppgradering från Cubase VST 5.1 (1990 SEK)

Summa: ca 12000 SEK

2) Köpa E-MU 1820 inklusive Cubase VST 5.1 (4195 SEK) + Cubase SX2 uppgradering från Cubase VST 5.1 (1990 SEK) + EWQL Symphonic Orchestra Silver Edition ($295) + senare Kontakt 1.52 (ca 4300 SEK)

Summa: Ca 8500 SEK + Kontakt 1.52 (4300 SEK) (Summa: 12800 SEK)

Har kollat upp lite extra angående E-MU-ljudkorten: Både 1820 och 1820M har "samma AD/DA omvandlare som Digidesigns top-of-the-line", som du skrev det. 1820 saknar däremot •Word Clock In/Out•SMPTE In/Out•MTC Out. Annars är de identiska ljudkort.

Vad har man •Word Clock In/Out•SMPTE In/Out•MTC Out till ???

Superb... om ca två veckor blir det julafton för mig...

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhhh...vilken SUND inställning...kan du inte bjuda in mig så jag får krana dina grejer sen... 🙂😉😎

Wordclock och SMPTE är olika sync-format för att synca utomstående hårdvara t.e.x digitalbandare, ADAT m.f.l till din MIDI-rigg...

MTC skickar du via MIDI till dina externa effekter och syntar för att syncka dom till Sequencerklockan...t.e.x när du vill lägga ett studsande tempodelay på din orkester-violinist... 😆

hrmmm...ja...

Men en sak är säker du kommer få en mycket kompetent rigg när du är klar

vad du än väljer... sen är det väl frågan om tycke och smak angående Symfoniorkester samplingarna...där är ju kvalitén väldigt avgörande för slutresultatet... om du inte ska hyra in dig på Abbey road vill säga...o sampla själv... 😉

/ D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill bara förtydliga några saker.

http://www.steinberg.net/emu-special/

Du kan alltså uppdatera till Cubase SL2.0 fullversion. Sen kan du uppdatera från SL till SX.

Angånde fördröjning via mjukvaru monitorering(latency), så kan du köra 2 ms. med ASIO i Cubase. dvs. inte märkbart.

1820 kortet använder inte ProTools konvertrarna. Det gör endast korten med M:et som står för Mastering-grade. Men som tidigare nämnt så betyder detta givetvis inte att kortet låter dåligt!

Sen om du skall sampla själv så är EmulatorX ett utmärkt val då den har ett samplings/editerings program.

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

verkar ju som att du har fått bättre koll nu och du har även fått mycket hjälp här, och det är ju skitbra! Hoppas att du får rätt grejer och att du släpper nåt här i forumet 😎

tänk om man hade råd att slänga ut så där mycket pengar bara på ljudgrejer! *avundsjuk 😉*

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla ni som har hjälpt mig på tråden!

Det kommer att bli mycket spännande framöver...

Stort TACK till er alla för supporten!!!

Här kan man räckna med stöd framöver...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tänk om man hade råd att slänga ut så där mycket pengar bara på ljudgrejer! *avundsjuk 😛*

woohoohooo... var inte avundsjuk... det är en pina att ha köpt en massa grejer som man TROTT skulle gör - DEN - stora skillnaden...men nu 20 år senare förstått att hade man väntat tills idag o köpa alla grejer...hade man haft råd att köra runt sin lilla rigg i en potent, italiensk sportbil av valfritt märke... 😄🙂🙂 ...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

tänk om man hade råd att slänga ut så där mycket pengar bara på ljudgrejer! *avundsjuk 😛*

woohoohooo... var inte avundsjuk... det är en pina att ha köpt en massa grejer som man TROTT skulle gör - DEN - stora skillnaden...men nu 20 år senare förstått att hade man väntat tills idag o köpa alla grejer...hade man haft råd att köra runt sin lilla rigg i en potent, italiensk sportbil av valfritt märke... 😄🙂🙂 ...

/D

haha jo visst 😎 ska iaf få låna en keyboard av en kompis så nu kommer jag att kunna göra feta beats 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...