Jump to content
Annons

Absorbenter för trummor/cymbaler


HokosPokos

Recommended Posts

Är thomanns absorbenter något att hurra för? Jag behöver något som kan "ta emot" mitt trumset, främst cymbalerna. Vet att det inte isolerar något utåt utan tänkte mer för att få ett "mjukare" sound alltsomallt i rummet. Få bättre ljud när jag spelar in och så kanske man få ner decibelnivån något. 🙂

Ursäkta för alla citattecken men iochmed att jag inte är hundra procent säker på vad jag talar om så sejfar jag.

Jag omges av betongväggar förutom en trävägg och ett tunt trätak. Trumsetet ligger på en matta och jag hade tänkt mig.

För väggarna:

http://www.thomann.d...midenschaum.htm

För taket:

http://www.thomann.d...schaumstoff.htm

Och då inte isolera hela rummet utan just där trumsetet är. Resten av väggarna är prydda med hyllor, byrålådor, tv, dator osv.

Har även funderat på om jag ska ha något tjockt draperi runt trumsetet. Just för att det ska få va i sitt eget rum. Men det kanske är overkill/inte hjälper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Guitar_star_89 (oregistrerad)

Tjenixen!

Jag hade personligen siktat på någon lite tjockare absorbent. Tjockare absorbenter absorberar i ett bredare register och det brukar således bli ett snyggare resultat.

Om du tar en snabb kik i andra trådar på forumet så finns där många bra diskusioner om hur du ska göra, kanske rent av ska bygga egna?

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut du ska bygga!

Jag byggde 16 stycken själv till min studio.

120x60cm.

Kostander:

95x22mm Planhyvlat: 35:- , 3600mm längd

Lakan från ikea (räcker till tre absorbenter) 19:-

Isolering 95mm: 35:- per skiva, en bal innehåller 10stycken

Liste att fästa runt om: 20:-

Lite skruv och lim samt kul färg att måla dom i.

Du klarar dig på ca 100:- per absorbent + arbetstiden.

PM:a om du vill ha mått och bilder.

Tack förresten cruncharn för ideén 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket tjockare? Har inte fått upp trumsetet ännu (håller på att rengöra sargar, lack, stämhus osv) men det handlar om centimeterprecision för att få plats med allt.

Skulle hemmabyggda fungera bättre än thomanns egna? Bygga egna låter ju kul, och billigt verkar det ju va också, men i slutändan vill jag egentligen bara ha det som fungerar bäst.

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...