Jump to content
Annons

Gruppspår ger latency!


Tellskog

Recommended Posts

Hej!

Det här är lite skumt...

Jag kör Addictive Drums där jag aktiverar samtliga kanaler i Cubase mixer. Jag har även ett gruppspår dit jag skickar alla pukor. Det skumma är att så fort jag skickar dit pukorna så får jag latency i AD. Skickar jag tillbaks pukorna eller om jag tar bort gruppspåret försvinner latencyn. Helskumt! Jag har ju ingen latency på något annat spår, bara trumspåret.

Kan detta vara något med Cubase gruppspår som spökar till det?

En variant är ju att strunta helt i gruppspåret men då faller ju ju själva vitsen med att ha gruppspår.

Om någon har nån bra idé så dela gärna med er.

Jag kör för övrigt Cubase 6, Win 7 64 bit, 8 gb ram. TC Konnekt 48.

Mvh/

Jocke Tellskog

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nägon hemsk plugg som orsakar problemet på gruppspåret?

Tack för tipset!

Jag har iofs testat att avakitvera (bypass) alla pluggar på hela trumspåret utan resultat.

Den enda plugg som ligger på gruppspåret är Cubase egna multibandskompressor med preset "Toms". Men jag ska göra ett nytt försök och stega mig fram med lite olika alternativ.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått ett bra tips på Cubase forum. Det ska finnas en Live-knapp någonstans på pluggarna eller nån annastans i Cubase som jag inte känner till sedan innan. Denna knapp ska kompensera för eventuella fördröjningsproblem som kan uppstå när man kör med en massa pluggar. Och då kanske jag har råkat klicka bort den, eller så har jag inte aktiverat den. Får kika på det vid ett bra tillfälle.

Mvh/

Jocke Tellskog

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara bypass'a pluggarna (knappen som blir gul, brevid av/på-knappen) gör, iaf enligt min uppfattning, ingen skillnad med prestandan. Vill man bli av med latency i sådana lägen gäller det att stänga av pluggarna helt.

Antagligen har du rätt där! Men jag vet att i vissa fall t.ex. EzMix 2 så kan jag se en tydlig skillnad i ASIO Usage när man kör med bypass. Men det är toligen inte det som är problemet här.

/Jocke Tellskog

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...