Jump to content
Annons

Marshal JVM och impulser?


DaCriLL

Recommended Posts

tjenare gott folk.

Hade tänkt att jag skulle pröva spela in några guraspår ida med impulser.

vill bara kolla så jag fattat rätt här.

Kabel från förstärkartoppens Effectsend

-

till Ljudkortet

-

in i DAWen

-

Lägga en impulsloader på tracket

-

ladda en impuls

-

Rock'n'Roll!

är detta riktigt?

några frågor bara,

Ljudet genom ljudkortet, det ska väl dras genom line in på baksidan? alltså inte in genom ett Preamp-

jack? eller det kanske inte spelar nån roll?

räcker det med en impulsloader med en impuls på tracket eller ska där va nåt mer?

och till sist: när jag såg en tutorial på detta på nätet så satte killen dit en kontakt i Effectsendens returnjack med, ingen sladd bara en adapter. varför ska man göra det?

//chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du riskerar att bränna förstärkarens transformatorer om du inte har ett kabinett eller en loadbox ansluten till speaker out när du drar igång stärkaren. Så se till att ha det. En påminnelse i all välmening.

När du drar ut signalen från effect send plockar du signalen före slutsteget, och det låter sällan bra. Däremot har Marshall JVM en line-out, med XLR-kontakt. Den ska du använda, in i ljudkortet. Sen är det bara att lägga på impulser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du riskerar att bränna förstärkarens transformatorer om du inte har ett kabinett eller en loadbox ansluten till speaker out när du drar igång stärkaren. Så se till att ha det. En påminnelse i all välmening.

När du drar ut signalen från effect send plockar du signalen före slutsteget, och det låter sällan bra. Däremot har Marshall JVM en line-out, med XLR-kontakt. Den ska du använda, in i ljudkortet. Sen är det bara att lägga på impulser.

jo de har jag läst om, har en combo så det är lugnt hehe.

jasså? men min lineout är en sån som simulerar kabinetten, blir ju kaka på kaka med impulser på tracket då?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo de har jag läst om, har en combo så det är lugnt hehe.

jasså? men min lineout är en sån som simulerar kabinetten, blir ju kaka på kaka med impulser på tracket då?

Ja, precis. Jag hade lite bråttom där. Du har helt rätt. Då behöver du inte använda impulser, utan får vara nöjd med den högtalarsimulering som redan ligger på signalen. Att dra ut signalen från effect send innan den passerat slutsteget skulle jag inte rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis. Jag hade lite bråttom där. Du har helt rätt. Då behöver du inte använda impulser, utan får vara nöjd med den högtalarsimulering som redan ligger på signalen. Att dra ut signalen från effect send innan den passerat slutsteget skulle jag inte rekommendera.

okay, då får man se hur bra dom simulering dom har då då.

det va ju lite synd, blir ju att man förlorar valmöjligheterna man hade med en "ren" lineout.

kan ju passa på att fråga, förutom att micka upp en förstärkare, vilket inspelningssätt ger bästa ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är både bra och dåligt. Fördelen är att du kan linea rakt in i ett pa exempelvis, och få med en simulerad kabinett utan dator eller dylikt. Nackdelen är precis den du beskriver.

Jadu, det är verkligen en fråga om tycke och smak. Jag föredrar traditionell uppmickning av vissa skäl och hlet digitala varianter, typ Axe-Fx, Eleven Rack etc. av andra skäl. Att micka upp är kul och låter genuint och livfullt. Men det är verkligen inte lätt, och en monstruös mängd tid kan gå åt till att flytta kabinett och stärkare runt i en lokal, flytta micken, vinkla micken, byta ett mickstativ som vägrar stanna i en viss position, till slut upptäcka att man vill ha en annan mick, flytta allt en gång till, upptäcka att man vill ha två mickar etc. etc. etc. Den digitala varienten när man använder impulser är så oerhört enkel och smidig och låter dessutom riktigt, riktigt bra.

Det var det långa svaret. det korta är ungefär såhär: en bra uppmickning ger det allra bästa ljudet. Men en bra uppmickning kräver ofta ett bra rum, rätt mick och ett kabinett som låter bra. Och det är inte det enklaste, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nämen de är ju skoj, impulserna som jag inte kan använda haha.

afan, kan ju pröva lägga på en impuls om marshalls simulator är undermålig, och om den inte är det så... skitbra 😄

EDIT: lite tur ska man ju ha ibland, efter lite läsning på nätet verkar det som att allmäna åsikten är att JVMs inbyggda simulator är den bästa på marknaden 😎

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...