Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjena..

jag kör igång vst instrumenten i cubase, men jag har inget midiinstrument utan klickar mig fram i key editorn, men det blir helt fel med takterna..hur ska ja göra??

det är ej noter utan man bara dottar i var ex bastrumma ska slå och virveln..men allt blir så jävla fel..någon som kan förklara??

Annons
Postat (redigerat)

Det här är riktigt basic så du borde kolla manualen. Men du börjar med att ställa in drummap (gm map brukar vara standard) i inspectorföntret. Då blir din keyeditor till en drumeditor. D v s istället för en pianoroll så får du trumeditering.

Där står det vilken trumma du klickar på. Sedan öppnar du trumeditorn.

Till höger uppe i fönstret vid rullmenyerna så väljer du kvantisering. (Qantize)

T e x 8 delar 16 delar o s v. Varje gång du sedan ritar en plupp med trumpinnen på linjen så blir det ett taktslag. Ex om du vill lägga sextondelar på hihat. Välj kvatisering 16 och lägg en plupp på varje streck. Presto nu har du sextondelar på hihat. Var skall bastrumman ligga? På ettan kanske? Lägg ett slag på ettan o s v.

Kolla också in drumeditor i manualen.

😄

edit : du kan också välja att använda scorefunktionen om du kan trumnoter då skriver du in noterna istället. Men det får du hitta själv i manualen.

Redigerat av Egghuvud
Postat

tack! det var n'stan allt jag ville ha reda på! kan fråga dig en sak till som egentligen inte hör till detta forumet tror jag, om man kör en ljudmodul, (midi) kan man använda gitarren till det på något vis eller man måste ha exempel en synth??

Postat

Du kan inte bara styra midi genom en gitarr så att säga. Du måste ha något sätt att konvertera audiosignalen till midi.

Det finns audio till midi program, men jag vet inte om jag har testat något förutom Melodyne och det kostar en slant. Där kan du spela in audiofiler och konvertera dem till midi.

Mina forumkollegor vet säkert fler audio till midi program.

Var det detta du undrade över? 😄

Postat

ja typ...jag menade mer om man köper nån slags konverter och pluggar in gitarren i och konvertern förvandlar till midi, får fortfarande itne rätt med trumkompen i cubase, ska det verkligen av så svårt o pricka rätt med takterna? hmm '😆

Postat

Du kan ju testa med att ladda hem en trummidifil från internet t e x här:

http://www.mididrumfiles.com/free/

Importera den i Cubase och lägg den på det track som du har valt trumplugg till. Då ser du liksom hur det ser ut.

Som sagt var Meldony men det finns säkert andra audio till midi också. Pluginas vill säga. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.