Jump to content
Annons

Cubase metronom håller på att göra mig galen


JosefK

Recommended Posts

Är det någon som vet varför cubase metronom känns så otroligt felkonstruerad? Jag kan byta taktart mitt i en låt utan problem, men så fort man ska ha ett tempobyte förstörs hela projektet. Alla redan inspelade spår kastas runt och hamnar helt osynkade med varandra, eftersom hela projektet byter tempo. Är Cubase verkligen designat för musiker som aldrig har tempobyten i sina låtar? 😄 Nej men allvarligt, är det någon som vet hur man kringgår detta problem?

När jag ändå frågar så undrar jag om det finns något smidigt sätt att konsolidera (engelska = consolidate, jag gissar på översättningen) spår i Cubase? Enda sättet jag vet ju nu är att spela in en liten bit i början å sen limma ihop hela spåret... lite irriterande metod.

Jag använder Cubase 6 fullversion, men tror inte det e någon större skillnad mot de andra versionerna när det kommer till detta. Tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig haft problem med vare sig tempoändringar eller taktartsbyten i Cubase. Säker på att du gör på rätt sätt? Detta görs med enkelhet i Tempo track, tror att den ligger under Project i menyn.

/Halkbi

Hmm... jag har letat väldigt mycket men mest då i metronome setup och liknande, kan ha missat detta. Det är mycket möjligt att du har löst problemet åt mig, man går alltså in i project och sen...?

För de som inte vet vad "consolidate" är så är det när man skapar ett tomrum i alla spår så att de börjar från projektets början, för att underlätta när man skickar de som lösa filer och lägger in dem i ett annat DAW eller så. Har inte hittat den funktionen i Cubase än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helje (oregistrerad)

Project --> tempo track. Där kan du sätta ut punkter och härja hur mycket du vill med tempot i projektet!

Detta förutsätter dock att du har tempo track inställt i transport panel (f2). Är tempot inställt på "tempo fix" så kommer det inte att fungera. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...