Jump to content
Annons

Dilemma med att hålla sig borta från andras musik när man improviserar


Roffe H

Recommended Posts

Jag har lagt upp en låt för ett tag sedan ”Midnight Release” som Sadam tyckte sig känna igen som något som liknade en Monks låt. Och jag skrev då att så inte var fallet, vilket det inte heller var, men ju mer jag lyssnat på låten och har letat i minnet så kom jag på att den i vissa delar faktiskt är lite lik ”Petite Fleur” skriven av Sidney Bechet .

Det är jättesvårt tycker jag när man improviserar att ”hålla sig borta” från andras låtar man hört genom åren och dessutom spelat. Är det någon som känner igen sig eller tar illa upp och tycker att den är för lik ovannämnda låt tar jag gärna bort den och sparar den för mig själv. Själv tycker jag kanske inte det spelar så stor roll att några takter kommer att påminna om en annan låt (det är ju inte exakt kopierat och absolut inte medvetet). Är det någon som har en åsikt i frågan är jag tacksam för respons på mitt dilemma.

Mvh Roffe H

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spelar väl inte så stor roll om man improviserar, eller?

Skillnad vore kanske om man släpper en låt som ens egen och den påminner om massa annat känt som redan är släppt.

Jamma på du. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, visst jag jammar på. Kul att du reagerade BluesBoy. Jag menar också att SadamJR ska ha ett erkännade när han tyckte vissa strofer lär bekant (fast det var en annan låt).

Jag påstod nog i min presentation att det var en "egen liten komposition" och det var väl det som var lite pinsamt. Men inledande och avslutande tema (som är vanligt inom jazzmusiken) är förhoppningsvis eget i alla fall.

Låten ligger på jazz/blues avdelningen, glömde att säga det, om någon vill lyssna

mvh Roffe H

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanligt inom jazz, och jazz humor- det kallas för qouting....

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med olika inlägg och synpunkter, man lite klokare för vart och ett. Sonny Rollins har en låt som han kallar Moritat som jag känner igen som Mac The Knife...

Roffe H

Link to comment
Dela på andra sajter

pxm, läste din tråd i KR om qouting inom jazzen, intressant och roligt. Ska prova dettavid tillfälle. Jag menar kommer in på en annan låt utan att man tänker på det är det ju bara att köra på några takter, detta är ju faktiskt humor...

mvh Roffe H

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är inspirerade av nånting, säkert tom Sidney Bechet. Om du fick stora delar av Studio forum att lyssna på din låt utan att komma på vilken den var lik är det nog ingen större fara. Detta att jag tyckte att den var lik en av Thelonius Monks låtar är dessutom en stor komplimang från min sida. Lägg gärna upp lite mer musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

SadamJR

Tack för komplimangen, även komplimang till dig som verkligen har lyssnat och kände igen något (som varken du eller jag från början visste vad det var) det är vaket och roligt när någon är intresserad.

Visst det kommer mer, just nu är det semester från allt vad inspelning heter, kanske finns det nåt på lager i skafferiet...

Jag lade upp en bossa som jag tror ingen har kommenterat ännu, garanterat en egen låt utan qouting. Kanske inte riktigt färdig ännu, men ändå, kommetarer hjälper ju till att förbättra.

mvh Roffe H

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...